Problem vid slamtömning
Har du fått meddelande om att vi inte kunde tömma din slamanläggning? Här förklarar vi vad de olika avvikelserna innebär.
Vad är en avvikelse?
En avvikelse är en brist eller felaktighet som kan påverka reningsresultatet, slamanläggningen funktion eller slambilsförarens arbetsmiljö.
En avvikelse ska däremot inte ses som en besiktning eller kontroll av anläggningen, utan är en lägesbild från slamtömningstillfället. Uteblivna iakttagelser betyder inte heller att din anläggning fungerar felfritt eller lever upp till miljölagstiftningens krav på rening.
Avvikelsen registreras av slambilsföraren och syftet är att du ska få kännedom om skicket på din slamanläggning och ha möjlighet att åtgärda felet. Vi rekommenderar att avvikelsen åtgärdas så snart som möjligt. Vid brister som kan påverka anläggningens funktion informeras också kommunens Miljö- och hälsoenhet i egenskap av tillsynsmyndighet. Det är du som fastighetsägare som ansvarar för slamanläggningen, och dess skötsel och underhåll.
Vad gör jag vid en avvikelse?
Om avvikelsen är sådan att slamanläggningen inte kunde tömmas får du information om av vad du behöver åtgärda för att tömningen ska kunna genomföras. Du kommer också att debiteras en framkörningsavgift eftersom slambilen har varit på plats vid din slamanläggning. När problemet är åtgärdat beställer du en extra tömning som debtiteras enligt fastställd taxa.
Om avvikelsen är sådan att den påverkar slamanläggningens funktion eller kan leda till miljöpåverkan som exempelvis hög nivå, t-rör saknas/är trasigt, infiltrationen är dålig, trasig otät brunn eller osäker funktion kontaktar du Miljö- och hälsoenheten inom kommunens samhällsbyggnadsförvaltning för mer information.
Har du inte fått en avvikelse?
Avvikelser meddelas via sms eller e-post under förutsättning att du har uppgett dina kontaktuppgifter till oss. Annars gör du det enkelt här:
Om du redan lämnat kontaktuppgifter till oss och inte fått någon avvikelse finns troligen inget att anmärka. Utifrån den översiktliga bedömning som slambilsföraren gör är din slamanläggning i ett acceptabelt skick.
De vanligaste avvikelserna – och hur du åtgärdar dem
Avvikelser som gör att vi inte kan slamtömma
Om vi inte hittar slamanläggningen (t ex brunnen eller tanken) som ska tömmas eller om det finns hinder i vägen för slambil eller slang blir det en så kallad bomkörning. Det gäller även om det inte är tillräckligt sandat och skottat eller om locket är fastfruset. I dessa fall debiteras en framkörningsavgift eftersom vi varit på plats men inte kunnat utföra vårt jobb.
Osäker på vad som gäller?
Är du osäker på vad som gäller för din slamanläggning kontaktar du Miljö- och hälsoenheten inom kommunens samhällsbyggnadsförvaltning.
Är du inte nöjd med utförd tömning?
En reklamation av en slamtömning som du anser att vi inte har utfört kan göras tidigast dagen efter att tömning skulle ha skett och senast inom en vecka.
För att reklamera en slamtömning behöver du lyfta bort locket och kontrollera hur det ser ut i brunnen/tanken. Du behöver också bifoga en bild som tydligt visar innehållet i brunnen. Reklamationen skickar du sedan till info@miva.se.
Vi debiterar en framkörningsavgift om det visar sig att brunnen/tanken redan är tömd när vår entreprenör åker ut för att utföra slamtömning efter din reklamation.
Se våra vanliga frågor via länken nedan om hur du kan kontrollera om din brunn/tank har blivit tömd.