- Startsida
- Avfall och återvinning
- Sophämtning
- Mat- och restavfall
- Problem vid sophämtning
Problem vid sophämtning
Har du fått meddelande om att vi hade problem att tömma ditt/dina sopkärl? Här förklarar vi vad de olika avvikelserna innebär.
Vad är en avvikelse?
En avvikelse är en brist eller felaktighet som gör att ditt/dina sopkärl inte kan tömmas som planerat eller att kärlet innehållet felsorterat avfall.
Avvikelsen registreras av sopbilsföraren och syftet är att du ska få kännedom om vad du behöver tänka på för att ditt/dina sopkärl ska kunna tömmas nästa gång. Som fastighetsägare är du ansvarig för sopkärlet och för att ta hand om det på rätt sätt.
Vad gör jag vid en avvikelse?
Många avvikelser handlar om att vi inte har kunnat tömma ditt sopkärl och genom att informera dig vill vi påminna om vad du bör tänka på för att få kärlet tömt nästa gång sopbilen kommer.
Har vi ditt mobilnummer?
Avvikelser vid sophämtningen meddelas via sms under förutsättning att du har uppgett ditt mobilnummer till oss. Annars gör du det enkelt här:
Avvikelser där vi ändå kunde tömma kärlet
Tömd, kärl felvänt
Vid den senaste soptömningen var kärlet felvänt, men sopbilsföraren klev ur och vände på kärlet för att kunna tömma det. Inför nästa tömning påminner vi om att vända kärlet åt rätt håll. Via länken får du få mer information om vad du bör tänka på för att få kärlet tömt.
Tömd, kärl på fel plats
Vid den senaste soptömningen var kärlet på fel plats. Sopbilsföraren tömde kärlet denna gång, men till nästa soptömning måste du åtgärda problemet för att säkerställa att ditt kärl töms. Via länken får du få mer information om vad du bör tänka på för att få kärlet tömt.
Tömd, inte skottat vid kärlet
Vid den senaste soptömningen var det inte skottat vid ditt kärl. Sopbilsföraren tömde kärlet denna gång, men till nästa soptömning måste du skotta runt och under ditt kärl för att säkerställa att ditt kärl töms. Via länken får du få mer information om vad du bör tänka på för att få kärlet tömt.
Tömd, inte sandat vid kärlet
Vid den senaste soptömningen var det inte sandat vid ditt kärl. Sopbilsföraren tömde kärlet denna gång, men till nästa soptömning måste du halkbekämpa runt och under ditt kärl för att säkerställa att ditt kärl töms. Via länken får du få mer information om vad du bör tänka på för att få kärlet tömt.
Tömd, överfullt kärl
Vid den senaste soptömningen var ditt kärl överfullt och locket gick inte att stänga. Sopbilsföraren tömde kärlet denna gång, men vi påminner om att locket alltid ska gå att stänga. Har du tillfälligt mycket sopor kan du beställa extra säck att placera intill behållaren vid nästa sophämtning. Har du ofta för mycket sopor kan du beställa fler kärl eller beställa hämtning oftare. Via länken får du får mer information om vad du bör tänka på inför sophämtningen.
Tömd, för litet avstånd mellan kärlen
Vid den senaste soptömningen noterade sopbilsföraren att dina sopkärl står för nära varandra. Tänk på att avståndet mellan ett annat kärl eller föremål ska vara minst 40 cm för att sopbilen ska kunna lyfta ett kärl i taget utan att haka fast i andra kärl/föremål. Via länken får du får mer information om vad du bör tänka på inför sophämtningen.
Tömd, placera kärlet på egen fastighet
Vid den senaste soptömningen noterade sopbilsföraren att ditt sopkärl var placerat på en felaktig plats. Tänk på att placera kärlet på din fastighet. Via länken får du får mer information om vad du bör tänka på inför sophämtningen.
Tömd, kärlplats följer inte våra regler
Vid den senaste soptömningen noterade sopbilsföraren att kärlplatsen där ditt kärl står på inte följer våra regler. Sopbilsföraren tömde kärlet denna gång, men till nästa soptömning måste du åtgärda problemet för att säkerställa att ditt kärl töms. Via länken får du få mer information om vad du bör tänka på för att få kärlet tömt.
Tömd, trasigt kärl som byts inom 3 dagar
Vid den senaste soptömningen noterade sopbilsföraren att ditt kärl är trasigt vilket kan försvåra kommande soptömning. Vi kommer att byta ut det så snart som möjligt. Låt kärlet vara utställt tills vi ersatt det med ett nytt kärl.
Tömd, trasig bottentömmande behållare
Vid den senaste soptömningen noterade sopbilsföraren att er bottentömmande behållare är trasig. Sopbilsföraren tömde behållaren denna gång, men ni måste snarast åtgärda behållaren för att säkerställa att behållaren töms vid nästa tillfälle.
Tömd, felsorterat i behållare
Vid den senaste soptömningen upptäcktes att det var fel avfall i behållaren. Sopbilsföraren tömde behållaren denna gång, men ni bör försäkra er om att rätt avfall hamnar i behållaren för att inte bli debiterad en felsorteringsavgift i framtiden. Via länken får ni mer information om hur avfall ska sorteras.
Tömd, felsorterat i behållare (fr o m 2025-01-01)
Vid den senaste soptömningen upptäcktes att det var fel avfall i behållaren. Sopbilsföraren tömde behållaren denna gång, men ni kommer att debiteras en felsorteringsavgift.
Avvikelser som gör att vi inte kunde tömma ditt kärl
Sophämtning försenad, låt kärlet stå utställt tills det blir tömt
Sophämtningen i ditt område är försenad, men sopbilen planerar att komma så snart som möjligt. Låt kärlet stå utställt tills det blivit tömt vilket i vissa fall kan innebär sen kväll eller någon dag därpå.
Ej tömd, kärl felvänt
Ditt kärl har inte tömts på grund av att det var vänt åt fel håll. När kärlets handtag och hjul är vända mot körbanan är det en signal till sopbilsföraren att du inte vill få kärlet tömt. Ditt kärl kan även ha en pil på locket och då ska kärlet ställas så att pilen pekar mot körbanan. Via länken får du få mer information om vad du bör tänka på för att få kärlet tömt.
Ej tömd, kärl på fel plats
Ditt kärl har inte tömts grund av att kärlet var placerat på fel plats. Några exempel på vad det innebär:
- Ditt kärl var för långt in på infarten. Placera kärlet vid din fastighetsgräns.
- Kärlet var placerat för nära ett annat föremål, till exempel bil, postlåda, staket, träd eller annat kärl.
Via länken får du få mer information om vad du bör tänka på för att få kärlet tömt.
Ej tömd, inte skottat vid kärlet
Ditt kärl kunde inte tömmas på grund av att du inte hade skottat vid ditt kärl. Via länken får du får mer information om vad du bör tänka på inför sophämtningen under vinterhalvåret.
Ej tömd, inte sandat vid kärlet
Ditt kärl kunde inte tömmas på grund av att du inte hade sandat vid ditt kärl. Via länken får du får mer information om vad du bör tänka på inför sophämtningen under vinterhalvåret.
Ej tömd, dragväg ej skottad eller sandad
Ditt kärl kunde inte tömmas på grund av att du inte skottat eller sandat dragvägen för kärlet. När du åtgärdat problemet kan du antingen vänta till kommande planerade tömning, beställa extra säck eller en extra tömning av kärlet. Via länken får du får mer information om vad du bör tänka på inför sophämtningen under vinterhalvåret.
Ej tömd, fastfruset i kärlet
Ditt kärl kunde inte tömmas på grund av att innehållet hade frusit fast. Via länken får du mer information om vad du bör tänka på inför sophämtningen under vinterhalvåret.
Väg ej framkomlig, låt kärlet stå utställt tills det blir tömt
Ditt kärl kunde inte tömmas på grund av att vägen inte var framkomlig. Vi planerar att tömma ditt kärl så snart som möjligt. Låt kärlet stå utställt tills det blivit tömt.
Ej tömd, enskild väg ej framkomlig
Ditt kärl kunde inte tömmas på grund av att den enskilda vägen inte var framkomlig. Du kan beställa extra säck att placera intill sopkärlet vid nästa sophämtning.
Ej tömd, överfullt kärl
Ditt kärl har inte tömts på grund av att locket inte gick att stänga eller för att det fanns avfall utanför kärlet. Du kan antingen beställa extra säck, byta till ett större kärl eller beställa hämtning oftare. Via länken får du får mer information om vad du bör tänka på inför sophämtning.
Ej tömd, trasigt kärl som byts inom 3 dagar
Ditt kärl var så pass trasigt att det inte kunde inte tömmas. Vi kommer att byta ut det så snart som möjligt. Låt kärlet vara utställt tills vi ersatt det med ett nytt kärl.
Ej tömd, trasig bottentömmande behållare
Er bottentömmande behållare var så pass trasig att den inte kunde tömmas. När ni lagat behållaren kan ni antingen vänta till kommande planerade tömning, beställa extra säck eller en budad tömning av behållaren.
Ej tömd, felsorterat i behållare
Er bottentömmande behållare har inte tömts på grund av att det var fel avfall i behållaren. När ni sorterat ut det felaktiga avfallet kan ni antingen vänta till kommande planerade tömning, beställa extra säck eller en budad tömning av behållaren. Via länken får ni mer information om hur avfall ska sorteras.
Ej tömd, felsorterat i behållare (fr o m 2025-01-01)
Er bottentömmande behållare har inte tömts på grund av det var fel avfall i behållaren. En felsorteringsavgift kommer att debiteras och ni måste avlägsna felaktigt avfall innan kommande planerade tömning. Behöver ni tömning innan dess kan ni antingen beställa extra säck eller en budad tömning av behållaren.
Beställd budad tömning men kärl ej utställt
Din beställda soptömning kunde inte utföras på grund av att kärlet inte var utställt. En framkörningsavgift kommer att debiteras och du måste antingen beställa sophämtning på nytt eller beställa extra säck att placera intill sopkärlet vid nästa sophämtning.