Har du fått meddelande om att vi hade problem att tömma ditt/dina sopkärl? Här förklarar vi vad de olika avvikelserna innebär.
En avvikelse är en brist eller felaktighet som gör att ditt/dina sopkärl inte kan tömmas som planerat eller att kärlet innehållet felsorterat avfall.
Avvikelsen registreras av sopbilsföraren och syftet är att du ska få kännedom om vad du behöver tänka på för att ditt/dina sopkärl ska kunna tömmas nästa gång. Som fastighetsägare är du ansvarig för sopkärlet och för att ta hand om det på rätt sätt.
Vad gör jag vid en avvikelse?
Många avvikelser handlar om att vi inte har kunnat tömma ditt sopkärl och genom att informera dig vill vi påminna om vad du bör tänka på för att få kärlet tömt nästa gång sopbilen kommer.
Har vi ditt mobilnummer?
Avvikelser vid sophämtningen meddelas via sms under förutsättning att du har uppgett ditt mobilnummer till oss. Annars gör du det enkelt här:
Avvikelser där vi ändå kunde tömma kärlet
Soptömning försenad, låt behållaren stå utställd tills den blir tömd
Sophämtningen i ditt område är försenad, men planerar att komma så snart som möjligt. Låt kärlet stå utställt tills det blivit tömt vilket i vissa fall kan innebär sen kväll eller dagen därpå.
Väg ej framkomlig, låt behållaren stå utställd tills den blir tömd
Ditt kärl har inte tömts på grund av att vägen inte var framkomlig. Vi planerar att tömma ditt kärl så snart som möjligt. Låt kärlet stå utställt tills det blivit tömt.
Vid den senaste soptömningen var kärlet felvänt, men sopbilsföraren klev ur och vände på kärlet för att kunna tömma det. Inför nästa tömning påminner vi om att vända kärlet åt rätt håll. Via länken får du få mer information om vad du bör tänka på för att få kärlet tömt.
Vid den senaste tömningen var kärlet på fel plats. Problemet är beskrivet på ett meddelade som sitter på ditt kärl. Sopbilsföraren tömde kärlet denna gång, men till nästa soptömning måste du åtgärda problemet för att säkerställa att ditt kärl töms. Via länken får du få mer information om vad du bör tänka på för att få kärlet tömt.
Tömd, inte skottat vid behållaren
Vid den planerade tömningen var det inte skottat vid din behållare och därför kunde den inte tömmas. Via länken får du få mer information om vad du bör tänka på för att få kärlet tömt.
Här måste det vara nåt fel, för det sår ju att behållaren är tömd?
Tömd, inte sandat vid behållaren
Vid den planerade tömningen var det inte sandat vid din behållare och därför kunde den inte tömmas. Via länken får du få mer information om vad du bör tänka på för att få kärlet tömt.
Här måste det vara nåt fel, för det sår ju att behållaren är tömd?
Vid den senaste soptömningen var er behållare överfull och locket gick inte att stänga. Sopbilsföraren tömde behållaren denna gång, men vi påminner om att locket alltid ska gå att stänga. Har ni tillfälligt mycket sopor kan ni beställa extra säck att placera intill behållaren vid nästa sophämtning. Har ni ofta för mycket sopor kan ni beställa fler kärl eller beställa hämtning oftare. Via länken får du får mer information om vad du bör tänka på inför sophämtning.
Tömd, trasig bottentömmande behållare
Vid den senaste soptömningen upptäcktes att er bottentömmande behållare är trasig. Sopbilsföraren tömde behållaren denna gång, men ni måste snarast åtgärda behållaren för att säkerställa att behållaren töms vid nästa tillfälle.
Tömd, felsorterat i behållare, felsorteringsavgift (fr o m 2025-01-01)
Vid den senaste soptömningen upptäcktes att det var fel avfall i behållaren. Sopbilsföraren tömde behållaren denna gång, men ni kommer att debiteras en felsorteringsavgift.
Tömd, felsorterat i behållare
Vid den senaste soptömningen upptäcktes att det var fel avfall i behållaren. Sopbilsföraren tömde behållaren denna gång, men ni bör försäkra er om att rätt avfall hamnar i behållaren för att inte bli debiterad en felsorteringsavgift i framtiden. Via länken får ni mer information om hur avfall ska sorteras.
Avvikelser som gör att vi inte kan slamtömma
Om vi inte hittar slamanläggningen (t ex brunnen eller tanken) som ska tömmas eller om det finns hinder i vägen för slambil eller slang blir det en så kallad bomkörning. Det gäller även om det inte är tillräckligt sandat och skottat eller om locket är fastfruset. I dessa fall debiteras en framkörningsavgift eftersom vi varit på plats men inte kunnat utföra vårt jobb.
Ditt kärl har inte tömts på grund av att det var vänt åt fel håll. När kärlets handtag och hjul är vända mot körbanan är det en signal till sopbilsföraren att du inte vill få kärlet tömt. Via länken får du få mer information om vad du bör tänka på för att få kärlet tömt.
Ej tömd, kärl på fel plats
Ditt kärl har inte tömts grund av att kärlet var placerat på fel plats. Några exempel på vad det innebär:
- Ditt kärl var för långt in på infarten. Placera kärlet vid din fastighetsgräns.
- Kärlet var placerat för nära ett annat objekt, till exempel bil, postlåda, staket, träd, annat kärl.
Via länken får du få mer information om vad du bör tänka på för att få kärlet tömt.
Ej tömd, inte skottat vid behållaren
Ej tömd, inte sandat vid behållaren
Ditt kärl har inte tömts på grund av att du inte hade sandat vid ditt kärl. Via länken får du får mer information om vad du bör tänka på inför sophämtningen under vinterhalvåret.
Ej tömd, trasigt kärl som byts inom 3 dagar
Ditt kärl var så pass trasigt att det inte kunde inte tömmas. Vi kommer att byta ut det så snart som möjligt. Låt kärlet vara utställt tills vi ersatt det med ett nytt kärl.
Ej tömt, behållaren överfull
Ditt kärl har inte tömts på grund av att locket inte gick att stänga. Du kan antingen beställa extra säck, byta till ett större kärl eller beställa hämtning oftare. Via länken får du får mer information om vad du bör tänka på inför sophämtning.
Ej tömd, enskild väg ej framkomlig
Ditt kärl har inte tömts på grund av att den enskilda vägen inte var framkomlig. Du kan beställa extra säck att placera intill sopkärlet vid nästa sophämtning.
Beställd budad tömning men kärl ej utställt
Din beställda soptömning kunde inte utföras på grund av att kärlet inte var utställt. En framkörningsavgift kommer att debiteras och du måste antingen beställa sophämtning på nytt eller beställa extra säck att placera intill sopkärlet vid nästa sophämtning.
Ej tömd, trasig bottentömmande behållare
Er bottentömmande behållare var så pass trasig att den inte kunde tömmas. När ni lagat behållaren kan ni antingen vänta till kommande planerade tömning, beställa extra säck eller en budad tömning av behållaren.
Ej tömd, felsorterat i behållare, felsorteringsavgift (fr o m 2025-01-01)
Er bottentömmande behållare har inte tömts på grund av det var fel avfall i behållaren. En felsorteringsavgift kommer att debiteras och ni måste avlägsna felaktigt avfall innan kommande planerade tömning. Behöver ni tömning innan dess kan ni antingen beställa extra säck eller en budad tömning av behållaren.
Ej tömd, felsorterat i behållare
Er bottentömmande behållare har inte tömts på grund av att det var fel avfall i behållaren. När ni sorterat ut det felaktiga avfallet kan ni antingen vänta till kommande planerade tömning, beställa extra säck eller en budad tömning av behållaren. Via länken får ni mer information om hur avfall ska sorteras.
Ej tömd, fastfruset i behållaren
Er bottentömmande behållare har inte tömts på grund av att innehållet hade frusit fast. Via länken får ni får mer information om vad ni bör tänka på inför sophämtningen under vinterhalvåret.