Vattenläcka

Vår till ytan stora kommun medför ett stort ledningsnät och många anläggningar. Allt har dessutom många år på nacken och årligen görs stora insatser för att säkerställa leverans och funktion.

Två män i varselkläder gräver fram ett rör i en stor grop

En vattenläcka kan uppstå både på huvudledningen och inom den egna fastigheten helt utan förvarning. Därför kan det vara bra att känna till vad som händer när det sker en läcka på det allmänna nätet eller vad du kan göra om läckan sker hemma hos dig.

Vattenläcka på det allmänna nätet

När det sker en läcka på det allmänna VA-ledningsnätet uppmärksammas den antingen av allmänheten eller vår egen personal. Om du behöver felanmäla vatten och avlopp kan du göra det dygnet runt på telefon 0660-330 330. Efter kontorstid kopplas samtalet automatiskt vidare till Kommunens alarmeringscentral. När vi mottagit larmet sätts berörd personal in så snabbt som möjligt för att åtgärda problemet.

Aktuella driftstörningar publiceras på hemsidan med uppdatering av aktuell status. Driftinformation finns även på vår Facebooksida och det finns även möjlighet att få vår driftinformation via sms.

Få driftinformation via sms

Vid planerade underhållsarbeten, vattenavstängningar och vattenläckor informerar vi dig som kund via sms och röstmeddelande. Ett snabbt och träffsäkert sätt att informera om störningar i vår verksamhet. Självklart framgår störningarna även här på vår webbplats.

Ersättningsvatten under reparation

Om en vattenläcka inte kan åtgärdas inom 24 timmar ställer vi upp en dricksvattentank i det område som är utan vatten. Där kan man hämta vatten i egna kärl. Om reparationen beräknas ta kortare tid ställs normalt ingen tank ut.

Från läcka till återställning – steg för steg

Information till berörda kunder

Vid aktuella driftstörningar skickar vi även ut information till berörda kunder via sms. I de flesta fall fungerar det helt automatiskt, men du kan registrera och läsa mer om tjänsten via länken nedan.

På vår webbplats publicerar vi också alla driftstörningar liksom uppdateringar av störningar som pågår under längre tid.

Läckan är lokaliserad och avskärmas

När vi hittat läckan så avgränsar vi den genom att stänga av områdets vattentillförsel. På det viset minskar vi antalet fastigheter som påverkas. Till att börja med kan ett större område påverkas och få information om läckan. Beroende på hur ledningsnätet är uppbyggt kan det berörda området visa sig bli mindre.

Grävning och reparation

Reparationsarbetet startas omgående så snart vi har tillgång till grävare. Ibland ställer tjälen till det så att det tar längre tid att komma ner till vattenläckan.

Vid vattenläcka som åtgärdas annan tid än måndag–fredag kl 07–16 skyddsfyller vi schaktet och återställer vanligtvis nästkommande vardag under dagtid.

Ersättningsvatten under reparation

Om en vattenläcka inte kan åtgärdas inom 24 timmar ställer vi upp en dricksvattentank i det område som är utan vatten. Där kan man hämta vatten i egna kärl. Om reparationen beräknas ta kortare tid ställs normalt ingen tank ut.

Grumligt eller missfärgat vatten efter reparationsarbetet

När vattnet släpps på igen kan det vara grumligt eller missfärgat. Det beror på järnutfällning som släpper vid hastigt ändrade flödesriktningar i ledningarna. Det är inget farligt och försvinner om du spolar kallvatten på flera tappställen (kök, badrum, tvättstuga etc). Tiden kan variera från ett par minuter upp till en halvtimme. Om problem med missfärgat vatten ändå kvarstår, kontakta kundservice. Undvik att tvätta vita textilier till dess att vattnet är klart igen.

Vattenläcka hemma hos dig

Du bör ha som rutin att med jämna mellanrum kontrollera mätarställningen på din vattenmätare. Jämför den med vad det står på din faktura. På så sätt kan du upptäcka eventuella läckor, otäta kranar och rinnande toalettstolar i tid.

Om du får en synlig vattenläcka kontakar du en rörläggare eller VVS-montör som kan hjälpa dig att åtgärda problemet. Du behöver alltid kontakta vår kundservice när något hänt eller behöver åtgärdas med vattenmätaren eller om vattnet måste stängas av ute i gatan.

Ibland visar det sig att en läcka som vi tror finns på det allmänna nätet istället finns på din fastighet. Ansvaret för att åtgärda felet vilar då på dig som fastighetsägare. Via länken nedan har vi samlat några tips som är bra att tänka på.

Hjälpte informationen på sidan dig?