Artikeln publicerades 19 januari 2022

Nyheten är äldre än 11 månader och kan därför vara inaktuell.

Enklare uträtta dina Miva-ärenden

För någon vecka sedan lanserade Miva självservice på återvinningscentral. Nu är det dags att lansera 60-talet självservicetjänster på bolagets nya webbplats och därmed uppfylla ytterligare ett kundlöfte.

En man och en kvinna sitter i en soffa och tittar på en läsplatta

Tillgänglig servicewebb

Mivas nuvarande webbplats miva.se är från 2009. Form och innehåll har förändrats och kompletterats genom åren, men för att möta ökade krav på tillgänglighet och teknik lanseras nu en helt ny servicewebb.

– Vår webbplats är som en sommarstuga som byggts ut i omgångar. Den gör sitt jobb, men det blir allt svårare att tillämpa ny teknik och smart funktionalitet. Utifrån de nya tillgänglighetskraven valde vi därför att bygga en ny webbplats som sätter service och enkelhet i fokus, säger Lars Westberg, kommunikationsansvarig på Miva.

En så kallad servicewebb fokuserar på tjänster och service. I praktiken är det en webbplats som utgår från att besökaren vill uträtta ett ärende och där man överskådligt och enkelt kan göra det utan att behöva leta runt på sidan. Den nya webbplatsen har närmare 60 olika självservicetjänster inom vatten, avlopp, avfall och återvinning.

– Det här gör att våra kunder kan uträtta merparten av våra tjänster när och varifrån det passar dem. I arbetet med den nya webbplatsen har vi även digitaliserat bort många blanketter och gjort en stor del av ärendehanteringen helt digital. Enkelt för kunden och effektivare för oss, fortsätter Lars.

Några av de större förändringarna

  • Allt du som besökare kan uträtta eller beställa på egen hand finns samlad under Självservice som enkelt nås från både sidhuvud och under Kundservice.
  • Alla återvinningscentraler har fått egna startsidor som exempelvis miva.se/må som samlar öppettider, adress, kartor och information om vilket avfall som kan lämnas. Här finns också tydlig information om den populära pantmaskinen på Må är i drift eller inte.
  • Med hjälp av artificiell intelligens, AI, kan du enklare planera ditt besök på Må återvinningscentral genom att ta del vår nya besöksprognos.
  • Ren fakta har flyttat in under de nya sidorna Så funkar vatten och avlopp respektive Så funkar avfall och återvinning.
  • Med en ny och förbättrad sök-funktion kan du enkelt söka i vårt omfattande innehåll.
  • Webbplatsen är tillgänglighetsanpassad i sin grundfunktionalitet för att i större utsträckning tillgodose tillgänglighetsdirektivet som innebär att ingen ska hindras från att använda digital service på grund av funktionsnedsättning.

Ännu ett kundlöfte uppfyllt

Den nya webbplatsen är en del i Mivas strategiska arbete för att förenkla för kunderna och ett av fem kundlöften som Miva utfärdade efter den senaste kundenkäten 2020.

– Även på vår webbplats ska det vara lätt att göra rätt. Många har berömt vår nuvarande webbplats för att den beskriver saker och ting på ett bra och grundligt sätt, men för den som enkelt vill beställa ett brunt kärl till sin villa är den inte optimal. Vår nya webbplats innehåller fortfarande mängder av fakta, men vi har stuvat om innehållet och lyft fram det som många vill hitta eller göra, avslutar Lars Westberg.

För mer information

Lars Westberg, kommunikationsansvarig, Miva
lars.westberg@miva.se, 0660-330 321

Fakta om Miljö och Vatten i Örnsköldsvik AB

Miljö och Vatten i Örnsköldsvik AB (Miva) är ett helägt kommunalt bolag som ansvarar för vatten och avlopp samt avfall och återvinning i Örnsköldsviks kommun. Vi producerar, distribuerar och säljer dricksvatten samt tar hand om och renar avloppsvatten. Vi ansvarar även för att samla in, behandla och transportera bort kommunens hushållsavfall. Miva har drygt 115 medarbetare och omsätter 200 miljoner kronor.

Hjälpte informationen på sidan dig?