Artikeln publicerades 12 februari 2016
Nyheten är äldre än 11 månader och kan därför vara inaktuell.
Populär läsning från Miva
Fyra gånger om året får alla kunder som valt pappersfaktura en liten bilaga som vi kallar Miva informerar. Kundbilagan har hängt med sedan Mivas start 2009 och är därför en av våra äldsta informationskanaler.
Innan jul lät vi fråga 800 kunder vad man tycker om foldern. Är det någon som ser den, läser den och uppskattar den? Eller är den dömd till en framtid i arkivskåpet?
70 % läser hela eller delar av foldern
Vi är både tacksamma och stolta över resultatet. 70 procent anger att man läser hela eller delar av foldern och hela 89 procent anger att det är just på det här sättet man vill ha information från Miva. I turordning kommer därefter den årliga miljökalendern, hemsidan och annonser.
– Det är fantastiskt roligt att vi funnit ett så bra sätt att informera våra kunder och att vi hittat en innehållsnivå som håller intresset kvar även efter sex år, säger Lars Westberg som är kommunikationsansvarig på Miva. Generellt ser man också att allt fler börjar ägna fysisk post och medskick större uppmärksamhet än tidigare. Vi orkar inte längre titta i alla elektroniska nyhetsbrev som vi prenumererar på till höger och vänster. Informationsbruset är enormt och allt bygger på att vara aktiv, välja och sålla vad man vill läsa. Då är det skönt att få en kort sammanställning som man kan ta i handen utan att fundera så mycket.
Ytterligare möjligheter med teknikens hjälp
Medskick tillsammans med fakturan är ett gammalt sätt att informera kunder. Med teknikens hjälp kan vi hitta andra vägar till kunden. Men när det gäller ren information så kan exempelvis Facebook eller appar i telefon eller läsplatta inte mäta sig mot Miva informerar, miljökalendern och annonser. Många kan däremot tänka sig en framtida app för att utföra olika typer av tjänster som exempelvis att rapportera vattenmätarställning eller beställa extra tömning av sopkärl.
– Miva ska såklart följa med utvecklingen, men det gäller att göra det på rätt sätt och erbjuda en lösning som verkligen underlättar kundens vardag och ger ett mervärde. Vi får se vilka lösningar kunderna kommer att få utvärdera om några år, säger Lars Westberg.