Artikeln publicerades 5 december 2024
Alla kundlöften infriade – chatt och förbättrad sophämtningsinformation
De fem kundlöften som Miva utlovade för ett par år sedan är nu infriade. Dygnet runt kan kunderna få service tack vare en ny chattfunktion på Mivas webbplats. Och eventuella förseningar i sophämtningen meddelas fortsättningsvis som ett sms i mobilen.
Efter Mivas kundundersökning hösten 2022 lanserade företaget fem nya kundlöften. Löften som ska göra verksamheten bättre utifrån kundernas åsikter. Flera önskemål handlade om tillgången på information – både att göra den mer lättillgänglig att själv kunna ta del av, och att vid vissa tillfällen få den mer serverad.
Förbättrad service med chattbot
Miva har i dagarna lanserat en ny chattbot på sin webbplats. Chattboten drivs av AI-teknik och är utvecklad för att förbättra servicen för den som besöker webbplatsen.
– Det här är ett bra sätt att börja använda AI och vår nya chatbot Mivo kommer att bidra till att fler hittar svar på sina frågor direkt på webbplatsen. Den kommer att ge snabbare och mer träffsäker service än webbplatsens vanliga sökfunktion, berättar Mivas kommunikationschef Lars Westberg.
Chattboten lanseras nu i december och initialt kan det finnas vissa felaktigheter i svaren, men ju mer information chattboten tränas på, desto mer lär den sig och desto bättre blir kvaliteten på svaren.
– Alla frågor som ställs hjälper oss också att förfina och förbättra tekniken vi använder. Det gör att chattboten utvecklas för att bli en ännu mer tillgänglig, effektiv och användarvänlig tjänst för att alla som besöker vår webbplats ska få den information de behöver, när de behöver den.
Sms vid problem med sophämtningen
Ett annat tydligt kundönskemål handlade om information i samband med sen sophämtning. Där förändrar Miva nu sina rutiner och kommer via sms att informera om både förseningar och andra avvikelser i samband med sophämtningen.
– Är sopbilen försenad informerar vi via sms direkt till berörda kunder. På samma sätt kommer vi att informera om olika typer av avvikelser i samband med sophämtningen, exempelvis om kärlet var överfyllt, hade felsorterat innehåll eller om det inte var sandat runt sopkärlet. Att det fungerar förutsätter naturligtvis att kunden har uppgett rätt mobilnummer hos oss. Så vi uppmanar verkligen till att uppdatera sina kontaktuppgifter. Det gör man enkelt via vår självservice på miva.se/kontakt, berättar Magnus Söderström som är driftledare på Miva.
Mivas kundlöften 2023–2024
- Utökade öppettider i kundservice – Klart!
- Chattfunktion på miva.se – Klart!
- Sms vid sen sophämtning – Klart!
- Digitalt nyhetsbrev till fritidshuskunder – Klart!
- Tidigare avisering av planerade va-arbeten – Klart!
För mer information
Lars Westberg, kommunikationschef, Miva
lars.westberg@miva.se, 0660-330 321
Fakta om Miljö och Vatten i Örnsköldsvik AB
Miljö och Vatten i Örnsköldsvik AB (Miva) är ett helägt kommunalt bolag som ansvarar för vatten och avlopp samt avfall och återvinning i Örnsköldsviks kommun. Vi producerar, distribuerar och säljer dricksvatten samt tar hand om och renar avloppsvatten. Vi ansvarar även för att samla in, behandla och transportera bort kommunens hushållsavfall. Miva har drygt 115 medarbetare och omsätter 200 miljoner kronor.