Artikeln publicerades 1 juli 2024

Varning för bedrägerier

Vi vill varna för bedragare som hör av sig via sms eller telefonsamtal om oreglerade skulder hos Miva. Bedragarna utger sig för att vara ett inkassoföretag och de som kontaktas är i de flesta fall inte kund hos Miva. Vi uppmanar till försiktighet. Kontakta vår kundservice för information om eventuell skuld.

Det inkassoföretag som Miva samarbetar med ger följande råd till den som tar emot misstänkta försök till bedrägeri via sms eller telefonsamtal:

  1. Kontrollera inkassobolagets officiella kontaktuppgifter. I stället för att ringa det angivna numret, bör du besöka inkassobolagets officiella hemsida och kontrollera bolagets kontaktinformation där. Dubbelkolla att det nummer som anges i meddelandet stämmer överens med det officiella numret innan du ringer upp.
  2. Swisha inte pengar utan att kontrollera mottagaren. Bedragarna kan be att du swishar in pengar för att lösa den påstådda skulden. Gör inte det innan du har verifierat att det verkligen rör sig om ett korrekt inkassokrav och att pengarna faktiskt överförs till inkassobolaget.
  3. Använd inkassobolagets online-tjänster och ladda inte ner appar. De flesta inkassobolag har ”mina sidor” där du kan logga in och hantera dina ärenden. Använd dessa säkra online-tjänster för att kommunicera med inkassobolaget i stället för att ringa upp numret i meddelandet. Ladda inte ner några appar till din telefon – inkassobolagen använder inte sådana för att kommunicera med dig.
Hjälpte informationen på sidan dig?