Artikeln publicerades 7 januari 2019
Nyheten är äldre än 11 månader och kan därför vara inaktuell.
Vi fyller 10 - fira med oss!
Miva såg dagens ljus den 1 januari 2009. Det nya bolaget tog då över va- och renhållningsverksamheten från dåvarande Tekniska kontoret inom Örnsköldsviks kommun. Tio år senare tar vi tillfället att fira och det vill vi såklart göra tillsammans med dig som kund!
Det har varit tio händelserika år som vi kommer att uppmärksamma under året. Bland annat här på vår webbplats, i våra annonser och ute i verkligheten. Redan nu vill vi hälsa dig varmt välkommen till vårt födelsedagskalas på Stora Torget i Örnsköldsvik den 25 maj.
Vi önskar dig en riktigt god fortsättning på det nya året med att låta vår vd Gerth Mattebo reflektera över de tio år som passerat.
Miva 10 år
Vad har hänt de senaste tio åren? Frågar du mig så har det hänt en hel del! Jag tänker då givetvis på den ständiga utveckling som sker inom de två samhällsviktiga områden som Miva ansvarar för i kommunen. Det kan låta abstrakt med tanke på det konkreta arbete som vi förknippas med till vardags – att se till att vatten kommer ur kranen, avloppet tar undan och soporna samlas in. Men bortom det dagliga perspektivet finns våra långsiktiga uppdrag som, enligt oss, är de absolut viktigaste förutsättningarna för ett fungerande samhälle – att framtidssäkra den allmänna vattenförsörjningen och klättra i avfallstrappan.
Vi är stolta över att få arbeta med viktiga samhällsfunktioner som får vardagen att fungera för invånarna i Örnsköldsviks kommun. Stolta över att få utveckla vår service som gör det lättare att göra rätt. Stolta över att ha alla kommuninvånare som kunder och engagerade användare av våra tjänster.
Ett viktigt förbättringsområde när Miva bildades var kommunikationen med er kunder. Ta en så enkel – och idag självklar – sak som kundservice. Vi startade snabbt en kundservice med ett enda telefonnummer oavsett ärende. Vi var också riktigt tidiga med att bifoga ett informationsblad tillsammans med fakturan och utveckla vår miljökalender, som båda fortfarande är omtyckta informations- och inspirationskällor för många kunder. Allt för att involvera och engagera er kunder i våra hjärtefrågor.
Utvecklingen på Må återvinningscentral är såklart en annan framgångssaga som måste nämnas. En plats som hela tiden utvecklas för att möta behovet av ett cirkulärt samhälle. Otroliga 99 % nöjda kunder säger att det fungerar bra på Må och därför kändes det självklart att ta det konceptet vidare till våra fyra nya återvinningscentraler på kommunens serviceorter.
Många reagerar på våra många driftstörningar i vattendistributionen och där är det viktigt att nämna det fantastiska jobb vår personal utfört under de gångna åren. Vi har jobbat hårt med att täta och byta ut de sämsta delarna i vårt vattenledningsnät. Det har inneburit att vi minskat utläckaget med nästan 7 miljoner badkar per år, vilket motsvarar ca 900 liter per meter ledning. Imponerande! Just nu förbereder vi också bygget av ett helt nytt vattenverk för att långsiktigt säkra vattenförsörjningen till centralorten med fler orter.
Det har hänt mycket under de tio år som gått där våra fantastiska medarbetare spelat och spelar en avgörande roll. Jag är glad att de finns eftersom mycket återstår att göra för att även våra barn och barnbarn ska kunna njuta av ett rent dricksvatten och en ren miljö. Ett arbete som blir allt viktigare ju mer vi ser effekten av klimatförändringarna. Här behöver vi alla hjälpas åt. Du och jag tillsammans. För hur skulle det vara och se ut om vi inte brydde oss? Ditt och mitt engagemang är nyckeln till en fungerande vardag, både i dag och långt in i framtiden!
Gerth Mattebo