Artikeln publicerades 6 augusti 2019

Hur anmäler jag mig till e-faktura?

Så här fungerar det:

  • Möjligheten att betala med e-faktura kräver att du är ansluten till en internetbank.
  • I internetbanken, hos den bank du använder, anmäler du dig till de företag du vill ha elektronisk faktura från, i det här fallet Miva eller Miljö och Vatten i Örnsköldsvik. Detta görs ofta från något som heter "Beställ tjänster", "Anmäl elektronisk faktura" eller något liknande.
  • När du sedan får en faktura från Miva får du ett meddelande i din internetbank. Alla uppgifter såsom OCR-nummer, belopp och förfallodag finns redan registrerade i fakturan. Du anger bara vilket konto du vill betala från och signerar som vanligt.
  • När din elektroniska faktura är betald lagras den i din internetbank.

Är du osäker eller har problem med att anmäla att du vill ha e-faktura från Miva, kontakta din bank.

Hjälpte informationen på sidan dig?