Artikeln publicerades 6 augusti 2019
Hur anmäler jag mig till e-faktura?
Så här fungerar det:
- Möjligheten att betala med e-faktura kräver att du är ansluten till en internetbank.
- I internetbanken, hos den bank du använder, anmäler du dig till de företag du vill ha elektronisk faktura från, i det här fallet Miva eller Miljö och Vatten i Örnsköldsvik. Detta görs ofta från något som heter "Beställ tjänster", "Anmäl elektronisk faktura" eller något liknande.
- När du sedan får en faktura från Miva får du ett meddelande i din internetbank. Alla uppgifter såsom OCR-nummer, belopp och förfallodag finns redan registrerade i fakturan. Du anger bara vilket konto du vill betala från och signerar som vanligt.
- När din elektroniska faktura är betald lagras den i din internetbank.
Är du osäker eller har problem med att anmäla att du vill ha e-faktura från Miva, kontakta din bank.
Hjälpte informationen på sidan dig?