Denna sida är riktad till företagskunder

Auktorisering för insamling av tidningar och papper

Från 2022 omfattas returpapper inte av producentansvar, utan är nu ett avfall under kommunens ansvar. Entreprenörer som utför fastighetsnära insamling av tidningar och papper i flerfamiljshus och verksamheter måste därför vara auktoriserade av Miva.

Från den 1 januari 2022 tillämpar Örnsköldsviks kommun auktorisation av entreprenörer för fastighetsnära insamling av tidningar och papper från flerbostadshus och verksamheter.

För att ha rätt att utföra fastighetsnära insamling av tidningar och papper i Örnsköldsviks kommun krävs därför auktorisation genom ett avtal med Miva. Ansökan om att bli auktoriserad lämnas via kommunens tjänst e-avrop. Tänk på att du först måste skapa en användare om du inte använt e-avrop tidigare.

Kontaktperson

Sara Rindeskog, affärsområdeschef Avfall och återvinning
Telefon 0660-330 345
E-post: sara.rindeskog@miva.se

Anlita auktoriserad entreprenör

Flerbostadshus och verksamheter i kommunen som önskar fastighetsnära insamling av tidningar och papper kan anlita valfri leverantör som är auktoriserad av Miva.

Maxavgift hämtning av returpapper

Entreprenör som hämtar returpapper och/eller förpackningar hos flerfamiljshus eller verksamhet får maximalt ta ut följande ersättning per hämtning. Hyra av behållare ska ingå i priset.

Hämtning av returpapper och förpackningar

Tjänst

Inkl moms

Behållare upp till 660 liter, per hämtning

250,00 kr

Behållare över 660 liter, per hämtning

2 123,50 kr

Hjälpte informationen på sidan dig?