Fjärravlästa vattenmätare

Här kan du läsa om projektet med att införa automatisk avlästa vattenmätare hos våra kunder.

Fjärravlästa vattenmätare installeras hos våra kunder för att ge en så störningsfri och effektiv distribution av dricksvatten som möjligt. De gör också att vi på Miva får möjlighet att i ett tidigt skede upptäcka och kunna åtgärda läckage i distributionssystemet, vilket gör att vi använder resurserna effektivt. Eftersom vattenmätaren avläses automatiskt behöver du som kund inte längre läsa av och rapportera mätarställningen till oss. Du kan istället följa förbrukningen direkt via självservicetjänsten Mina sidor på vår webbplats miva.se. Dessutom kommer du att faktureras för din faktiska förbrukning istället för en uppskattad förbrukning. Därmed kan du både hålla koll på hur mycket vatten du gör av med och hur många kronor du betalar! Läs mer om fjärravlästa vattenmätare.

Hur påverkas du?

Från 2018 börjar vi arbetet med att byta ut cirka 15 000 vattenmätare hos våra kunder. Arbetet kommer att pågå fram till 2024. Om du har kommunalt vatten kommer du att få en ny fjärravläst vattenmätare installerad hos dig. I god tid innan kommer du att få information om vad det innebär för dig och vad du behöver göra för att underlätta installationen. På sikt kommer du också att kunna följa din vattenförbrukning direkt här på vår webbplats via självservicetjänsten Mina sidor.

Vanliga frågor

Vattnet är grått/svart, vad är fel?
Läs svaret här

Rensa avloppet varje månad

#33 Rensa avlopp i både handfat och dusch en gång i månaden så förebygger du stopp och dålig lukt. Använd aldrig propplösare - det är inte bra för rören som kan skadas. Om du får stopp, prova istället att hälla i en ganska stor mängd hett vatten. Om det inte fungerar, lös en kopp bikarbonat och en kopp salt i en kastrull med kokande vatten, och häll detta i avloppet. Om det ändå inte fungerar, kontakta Miva.

Fler miljötips