Artikeln publicerades 6 mars 2025

8 av 10 nöjda Öviksbor – nya löften för kommande år

Mer än 8 av 10 Öviksbor är nöjda med både dricksvattnet, avloppet och avfallshanteringen i Örnsköldsviks kommun. En siffra som stadigt legat på samma nivå de senaste tio åren.

– Att stabilt ligga på denna höga nivå är inget som kommer gratis, utan något som måste förtjänas. Vi är både tacksamma och ödmjuka för det förtroende kunderna ger oss, säger vd John Eriksson.

Innan jul fick närmare 800 slumpmässigt utvalda invånare i kommunen möjligheten att tycka till om Mivas tjänster och service. Resultatet visar att Miva har ett stabilt förtroende hos kunderna. Över tid har Nöjd Kund-Index, NKI, legat mellan 83 och 87 procent. 70–80 anses vara högt och över 80 anses vara mycket högt.

– I över tio års tid har mer än 80 procent av våra kunder varit nöjda med vårt arbete för att få vardagen i Örnsköldsvik att fungera. Det innebär att vi gör mycket som är rätt, men det förpliktigar och motiverar oss också till att fortsätta utvecklas för att både bibehålla och få ännu fler nöjda kunder, fortsätter John Eriksson.

Allt sedan kundundersökningen 2020 har Miva lanserat ett antal kundlöften baserat på kundernas åsikter i undersökningen. Och nu är bolaget redo att leverera att antal nya löften.

– Vi är tacksamma för kundernas engagemang och tycker det är viktigt att ge något tillbaka i form av tydliga löften. Det känns bra att kunna använda undersökningen så konkret, säger John.

Miva kan dessutom se att tidigare införlivade löften haft en effekt med höjda betyg inom de områden som varit i fokus.

– Därför fortsätter vi på den inslagna vägen och lanserar nu tre nya kundlöften för åren 2025–2026. Redan idag har vi en bra kommunikation med våra kunder, men information är samtidigt ett område där man som kund vill att bra ska bli ännu bättre. Det har vi tagit fasta på i våra nya löften som har ett tydligt informationsfokus, avslutar John Eriksson.

I en kort film redogör Mivas medarbetare för bolagets nya kundlöften:

Mivas kundlöften 2025–2026

  • Ökad tydlighet. Mycket av det som vi gör syns aldrig, men tar tid och kostar pengar. Vi ger tydligare information om vad du faktiskt får för pengarna.
  • Digitalt nyhetsbrev. För smidigare information lanserar vi ett digitalt nyhetsbrev till dig som är kund hos oss.
  • Ny Miva-app. När kommer sopbilen, är återvinningscentralen öppen, var har fakturan tagit vägen? För en enklare vardag samlar vi det du behöver i vår nya Miva-app.

För mer information

Lars Westberg, kommunikationschef, Miva
lars.westberg@miva.se, 0660-330 321

Fakta om enkätundersökningen

Undersökningen genomfördes postalt oktober–november 2023 av företaget utredarna AB. Undersökningen riktade sig till ett representativt urval för folkbokförda i Örnsköldsviks kommun i åldern över 20 år (födda 1944–2004). Undersökningen besvarades av 40 procent bland de 762 hushåll som fick den. Felmarginalsnivå är 5,5 procent vid 40 procents svarsfrekvens.

Fakta om Miljö och Vatten i Örnsköldsvik AB

Miljö och Vatten i Örnsköldsvik AB (Miva) är ett helägt kommunalt bolag som ansvarar för vatten och avlopp samt avfall och återvinning i Örnsköldsviks kommun. Vi producerar, distribuerar och säljer dricksvatten samt tar hand om och renar avloppsvatten. Vi ansvarar även för att samla in, behandla och transportera bort kommunens hushållsavfall. Miva har drygt 115 medarbetare och omsätter 200 miljoner kronor.

Hjälpte informationen på sidan dig?