Artikeln publicerades 30 augusti 2021
Nyheten är äldre än 11 månader och kan därför vara inaktuell.
Miva söker business controller för ett vikariat
Vatten och avlopp är tillsammans med avfall och återvinning vår vardag. Våra huvuduppgifter är konkreta, men det är också i vår bransch som de stora satsningarna görs. Det behövs eftersom en viktig del av vår infrastruktur ska fungera både idag och långt in i framtiden. För att möta detta har vi påbörjat en förändringsresa där vi utvecklar både våra arbetssätt och hur vi jobbar tillsammans. Vill du vara med på vår fortsätta resa?
Avdelningen Styrning och samordning har till uppgift att stödja kärnverksamheten genom att arbeta som en verksamhetsnära stödfunktion. Avdelningen sätter också upp riktlinjer och leder bolagsövergripande funktioner inom exempelvis IT, ekonomi, HR, miljö, kvalitet och kommunikation.
Till avdelningen söker vi nu ett vikariat för vår business controller som går på föräldraledighet. Du kommer att arbeta i ett mindre team på tre personer som leds av bolagets ekonomiansvarige. Ekonomifunktionen arbetar framförallt med ekonomi, verksamhetsuppföljning, inköp samt upphandling.
Din arbetsuppgifter
Din huvudsakliga arbetsuppgift är att fungera som stöd till bolagets verksamheter inom området ekonomi genom att ge service och rådgivning i arbetet med ekonomisk planering, analys samt uppföljning.
Genom att vara en del av bolagets centraliserade ekonomifunktion är du också delaktig i att driva och utveckla de ekonomiska processerna i bolaget tillsammans med ekonomiansvarige. Du arbetar med att säkerställa att kvaliteten upprätthålls i beslutade processer genom att både ställa krav på, och stödja, chefer och ledare med ekonomiansvar i verksamheten.
I ditt uppdrag ingår också att förvalta bolagets gemensamma rapport- och beslutsstödsystem Insikt. Här är du en sammanhållande länk i utvecklingsfrågor likväl som den som skapar relevanta analysrapporter åt verksamheten. Ditt arbete innebär att du skapar beslutsunderlag och stödjer verksamheten i framställande av kalkyler och nyckeltal.
Kvalifikationer
Vi söker dig med kandidatexamen inom ekonomi eller motsvarande kvalifikationer. Du har goda kunskaper om lagar och krav inom ekonomiområdet. Andra önskvärda kompetensområden är erfarenhet av beslutsstödsystem samt erfarenhet av att ha arbetat i ekonomiska processflöden.
För att lyckas i uppdraget behöver du vara drivande och engagerad samt ha ett strukturerat arbetssätt. Dina personliga egenskaper är viktiga och vi ser gärna att du är pedagogisk och har lätt att skapa goda relationer. Du har god svenska i tal och skrift samt goda kunskaper i Office-paketet.
Övrigt
Mivas verksamhet är en av grundpelarna i samhället, vilket gör vårt arbete viktigt och meningsfullt. Vi erbjuder en stimulerande och kreativ miljö, tydliga och mätbara mål samt realistiska krav och utmaningar som lägger grunden för att kunna göra ett bra arbete. Genom delaktighet och ansvar medverkar du till verksamhetens utveckling.
För att öka vår mångfald ser vi varje medarbetare som en unik resurs. Vi månar också om våra medarbetares möjlighet att balansera yrkesliv och privatliv på ett hälsosamt sätt och får alltid toppresultat i medarbetarenkäten på möjlighet att förena arbete och föräldraskap. Självklart erbjuder vi friskvårdsbidrag, friskvårdstimme och företagshälsovård.
Tillträde: Snarast
Tjänstgöringsgrad: 100 %, vikariat till 2022-08-31.
Säkerhetsprövning och drogtest kommer att göras i samband med anställning.
Kontaktpersoner
Frågor om tjänsten besvaras av:
Andreas Fahlgren, avdelningschef Styrning och samordning,
andreas.fahlgren@miva.se, 0660–330 326
Louise Samuelsson, ekonomiansvarig,
louise.samuelsson@miva.se, 0660–330 311
Marie Wågberg, facklig representant för Vision,
0660–330 438
Ansökan
Skicka din ansökan via nedanstående länk senast den 12 september 2021.
Vi har gjort vårt mediaval för rekrytering och undanber oss därför kontakt med företag/försäljare av rekryteringstjänster och annonser.
Om Miva
Miljö och Vatten i Örnsköldsvik AB (Miva) är ett helägt kommunalt bolag som ansvarar för vatten och avlopp samt avfall och återvinning i Örnsköldsviks kommun. Vi producerar, distribuerar och säljer dricksvatten samt tar hand om och renar avloppsvatten. Vi ansvarar även för att samla in, behandla och transportera bort kommunens hushållsavfall. Miva har drygt 100 medarbetare och omsätter ca 200 miljoner kronor. Våra ledstjärnor är engagerade medarbetare, långsiktigt miljöansvar, nöjda kunder och effektiv resursanvändning.
Miva och Örnsköldsviks kommunkoncern ingår i ett finskt och samiskt förvaltningsområde.