213 träffar
Först och främst genomförs arbetet så att man undviker att få in smutsigt vatten eller jord. När reparationen är klar görs en kraftig genomspolning. Vid behov kloreras ledningen för att därefter renspolas igen.
Ja, det underlättar för våra chaufförer om brunnen eller tanken är utmärkt med en flagga eller pinne. Det är också viktigt att huset är uppmärkt med husnummer.
Ja, det är normalt att ett flytslam bildas. Vattnet innehåller mycket syre när det återförs, vilket innebär att biomassan klumpar ihop sig och bildar flytslam. Tjockleken kan variera, men ca 5 cm är normalt. Flytslammet brukar normalt försvinna inom en månad i andra och tredje kammaren.
Att slambrunnen är vattenfylld är helt normalt. Redan efter några dagar blir den fylld med avloppsvatten, men slamskiktet som flyter på ytan är tunt. Vid högt grundvatten händer det ibland att vatten rinner från infiltration tillbaka in i brunnen.
Ja, på alla återvinningscentraler finns möjlighet att lämna möbler, heminredning och cyklar som du tröttnat på, men som för den skull inte behöver kasseras. Uttjänta möbler tas om hand och renoveras av de som deltar i Startpunktens verksamhet, och reparerade möbler säljs i Startpunktens återvinningsbutik på Sjögatan 5 i Örnsköldsvik.
Myrorna insamlingscontainer finns också på alla återvinningscentraler där du lämnar kläder, skor, accessoarer och hemtextil.
Undvik onödigt hög temperatur i varmvattenberedaren.
Nej, Miva tillhandahåller endast mindre papperspåsar (9 liter) för användning i tillhörande mindre påshållaren.
Till storkök och företag finns påse för matavfall på 22 liter och säck för matvfall på 45 liter. Dessa med tillhörande påshållare kan dock inte beställas via Miva.
Nej, e-fakturan finns bara på din internetbank. Du måste själv gå in på internetbanken för att se den. Om du vill kan du själv skriva ut den.
Nej, vattenbaserade färger innehåller även farliga metaller och ämnen som påverkar avloppet negativt. Överblivna färgskvättar kan lämnas till vissa färgbutiker, annars ska de lämnas till en återvinningcentral. Färgen får inte hällas ut i avloppet!
Vid tvätt av en roller går det åt mycket vatten. Låt istället en förbrukad roller torka och släng den sedan bland hushållsavfallet och köp en ny.
Inte i dagsläget. Vårt avloppsledningsnät är inte anpassat för en generell användning av avfallskvarnar. Risken att ledningar sätter igen med översvämningar som följd är för stor. Forskning pågår i Sverige och vi avvaktar dessa resultat. Läs mer
Hushållspapper kanske låter som något som går bra att spola ner, men pappersfibrerna är helt annorlunda än i toalettpapper. Hushållspapper är gjort för att hålla ihop, medan toalettpapper istället ska falla sönder när det spolas ner. Det kan därför lätt bli stopp i avloppet om du spolar ner hushållspapper. Den gyllene regeln är därför att endast kiss, bajs och toalettpapper får spolas ner i toaletten.
Deltömningen påbörjas och avslutas vid din brunn, vilket innebär att du får ditt eget vatten i retur.
Ja, det nuvarande gröna sopkärlet kompletteras med ett brunt 140-literskärl för matavfall.
Ett vattenskyddsområde ska vara förebyggande och framåtsyftande på lång sikt. Föreskrifternas främsta syfte är att så långt som möjligt säkerställa att nuvarande vattenkvalitet inte försämras genom att reglera nuvarande och framtida verksamheter.
Kostnaden för att transportera matavfall från källan till anläggningen där det tas om hand är en viktig faktor att ta hänsyn till, men lika viktig är energiåtgången för själva transporten. Att transportera matavfallet så lång sträcka att mer energi förbrukas i transporten än vad som fås ut i behandlingsprocessen är naturligtvis förkastligt.
Projekt som redovisas av branschorganisationen Avfall Sverige visar att matavfall klarar långa avstånd utan att miljövinsten går förlorad och energibalansen blir negativ.
Ja, Miva arbetar efter den ABVA (Allmänna bestämmelser för användande av kommunens allmänna vatten- och avloppsanläggning) som beslutas av kommunfullmäktige i Örnsköldsvik. I denna står det att Miva har rätt att ställa krav på mätarplatsens konstruktion. Här kan du läsa Örnsköldsviks ABVA.
Så här fungerar det:
Är du osäker eller har problem med att anmäla att du vill ha e-faktura från Miva, kontakta din bank.
Miva följer utvecklingen och eventuella förändringar i grundvattnet och meddelar om bevattningsförbud och andra restriktioner när så behövs. Bevattningsförbud införs när grundvattennivåerna är för låga och meddelas via Mivas ordinarie kommunikationskanaler som exempelvis hemsida och Facebook, men vi informerar även lokalradio och lokalmedia.
Du beställer hämtning via vår webbplats eller genom att kontakta kundservice. Beställer du via webbplatsen skickas en bekräftelse till din e-postadress.
Inför hämtningen bör du tänka på det här:
Läs mer om hämtning av grovavfall
Läs mer om hämtning av vitvaror och elektronik
Vid tömning kör sopbilen fram och ställer sig vid sidan om sopkärlet. Därefter lyfts kärlet upp, vägs och sedan vägs det en gång till när det är tömt. Vikten registreras tillsammans med identitetsbrickan på kärlet och förs över till en dator i bilen. Det är med andra ord mellanskillnaden som registeras och du betalar inte någon viktavgift för sopor som av olika anledningar blir kvar i kärlet.
Överblivna färgskvättar ska lämnas till en återvinningscentral. De kan även lämnnas till vissa färgbutiker. Färgen får inte hällas ut i avloppet! Urskrapade och dropptorra målarburkar sorteras däremot som förpackning på en återvinningsstation. Penslar rengörs enligt nedan, men om de skulle torka slänger du dem bland hushållssoporna i grönt sopkärl.
Vid tvätt av en roller går det åt mycket vatten. Låt istället en förbrukad roller torka och släng den sedan bland hushållsavfallet och köp en ny.
Du kan kontakta kundservice och beställa en extra tömning eller vänta 14 dagar till nästa tömningstillfälle. Har du mycket sopor kan du beställa tjänsten extra avfallssäck. Säcken placeras vid sopkärlet vid nästa sophämtning.
Kontakta vår kundservice så reder vi ut frågetecknen.
Fett och matolja som hälls ner i avloppet stelnar på vägen till reningsverket och kan orsaka stopp i avloppsledningarna. Därför är det viktigt att ta hand om fettavfall på rätt sätt.
Små mängder olja och frityrfett som uppstår hemma kan paketeras och läggas i sopkärlet. Fett från stekpannan kan med fördel torkas upp med hushållspapper och läggas i matavfallspåsen eller i restavfallet om du saknar brunt kärl för matavfall.
Större mängder olja eller frityrfett ska förpackas och i första hand lämnas till vår särskilda fettinsamling på Må återvinningscentral. Den finns i byggnaden för farligt avfall. Tänk då på detta:
Matfett och matolja från verksamhet lämnas på Må återvinningscentral mot en avgift i taxan för verksamhetsavfall.
Läs mer om taxan för verksamhetsavfall
Låt sorteringsguiden ähr på vår webbplats hjälpa dig. Skriv in vad du vill kasta och få klara besked om hur och var det ska sorteras. Vill du veta mer kan du klicka på både avfallsslag och lämningsplats. Då får du t ex information om vad som kan var bra att tänka på.
Om du eller en rörmokare du anlitat tillfälligt behöver stänga av vattnet i samband med renovering eller dylikt måste du kontakta vår kundservice. Men tänk på att göra det i god tid. För närvarande måste du kontakta oss minst en vecka innan det önskade avstängningstillfället. En av våra medarbetare kommer då att stänga och senare öppna den så kallade servisventilen enligt dina önskemål.
Servisventilen ligger oftast vid eller utanför din tomtgräns och är den plats där vi stänger och öppnar vattnet till fastigheten.
Mellan åren 2018–2024 byter vi ut alla gamla mekaniska vattenmätare till fjärravlästa vattenmätare i Örnsköldsviks kommun. När du fått en sådan mätare kommer du att kunna följa din vattenförbrukning på Mina sidor.
Även ägare till flerfamiljshus kan införa separat insamling av matavfall. Förutsättningarna kan naturligtvis vara olika och vi delar gärna med oss av våra erfarenheter. Om du som fastighetsägare är intresserad av att sortera ut matavfallet separat erbjuder sig Miva att komma på ett kostnadsfritt platsbesök för att gemensamt titta på förutsättningarna i fastigheten/erna. Miva ger tips och råd på lämpliga lösningar och vilka anpassningar som är nödvändiga.
Flerfamiljshus får med automatik lika många påshållare som det finns lägenheter i fastigheten. Påsar kommer att levereras till fastighetsägaren som sedan avgör hur dessa ska hanteras, t ex genom att delas ut till lägenhetsinnehavarna eller placeras i soprummet där var och en får hämta efter behov.
Som fastighetsägare ansvarar du för informationen till de boende i fastigheten. Mot en avgift kan Miva dock hjälpa till att informera dem och på så sätt öka intresset och engagemanget bland de boende. Kontakta kundservice om du vill veta mer om separat insamlingv av matavfall i flerfamiljshus.
Stäng ventilen före mätaren (mellan mätaren och förbindelsepunkten) och öppna en kran. Om mätaren står stilla och inget vatten rinner i kranen så fungerar ventilen. Gör sedan samma sak med den andra ventilen. Om ventilerna inte går att stänga helt eller inte fungerar behöver de bytas ut innan mätarbytet. De opålitliga avstängningsventilerna LK580, LK581 och LK582 är inte godkända och behöver bytas av våtrumsbehörig fackman innan vi kan byta din vattenmätare.
Du loggar in på Mina sidor överst på den här sidan. För att logga in behöver du Mobilt BankID eller användarnamn och lösenord. Användarnamnet är ditt kundnummer, om du inte har ändrat det manuellt.
Mobilt BankID innebär att du har din e-legitimation i en mobiltelefon eller surfplatta. För att du ska kunna hämta och använda Mobilt BankID krävs att du har installerat BankID-appen. Efter det loggar du in på din internetbank och beställer Mobilt BankID. Följ anvisningarna från din internetbank.
Vattenmätaren sitter vanligtvis placerad i källarvåningen, tvättstugan eller under varmvattenberedaren på den inkommande vattenledningen. Utseendet på vattenmätaren kan variera, men räkneverket består som regel av fem siffror.
Om du har fått en fjärravläst vattenmätare installerad ska du inte läsa av mätarställningen. Vi hämtar in mätvärdena automatiskt med hjälp av radiosignaler.
Om du har pengar tillgodo hos oss och vi inte har ditt kontonummer får du en värdeavi hemskickad.
Lösa in i butik
Du kan mot en kostnad lösa in värdeavin i butik via ClearOn. Inlösen av värdeavier i butik ger dig möjlighet att antingen använda avin som betalning vid köp eller få pengar i handen – i mån av tillgång på kontanter i butiken. I butiker som är ombud för Kassagirot
kan du mot en avgift sätta in beloppet på ditt bankkonto. Företagsinlösen kan ske i butiker som är ombud för Kassagirot.
Information om hur du går tillväga framgår på värdeavin.
Kund i Nordea
Du som har konto i Nordea kan lösa in värdeavin på ett Nordeakontor eller skicka in värdeavin för insättning på ditt Nordeakonto utan extra kostnad.
Inlösen sker genom insättning på konto, eller i de undantagsfall som kontor har kontanter kan inlösen ske med utbetalning av kontanter.
Kund i annan bank
Du som har konto i annan bank än Nordea kan endast lösa in värdeavin i butik via ClearOn eller Kassagirot.
Om värdeavin förfallit behöver du kontakta oss för att lösa utbetalningen på annat sätt.
Privatpersoner på fastlandet kan beställa hämtning av grovavfall (skrymmande avfall) enligt en särskild turlista som omfattar fyra tillfällen under året. Det går också att beställa hämtning av vitvaror och elektronik enligt en särskild turlista som omfattar sammanlagt elva tillfällen under året.
Vid varje tillfälle får max fem kollin lämnas. Ett kolli motsvarar ett föremål, t ex en säng, en spis eller ett par skidor. Säckar kan inte lämnas i samband med hämtning av grovsopor/elektronik.
Läs mer om hämtning av grovavfall
Läs mer om hämtning av vitvaror och elektronik
Kärlet får maximalt väga 70 kg oavsett storlek på kärlet (190 liter, 370 liter eller 660 liter).
Miva hämtar och tömmer normalt både kärlet för matavfall och kärlet för övrigt restavfall var fjortonde dag. Kärlen töms samtidigt med hjälp av så kallade tvåfacksbilar. Med sökfunktionen kan du se vilken dag vi tömmer ditt/dina sopkärl.
Det är en klar fördel att ett T-rör sitter monterat i din brunn oavsett vilken tömningsmetod vi använder. Det kan följa med en del slam direkt efter tömning, men de marklevande organismerna kan hantera den tillfälliga överproduktionen.
Ditt T-rör hindrar den största delen av flytslammet att gå vidare till den efterföljande reningen. Därför bör du kontrollera att din anläggning har ett T-rör. Finns inte T-rör så går det att eftermontera.
När det är snö ute måste du skotta och sanda ända fram till brunnen eller tanken. Lock och anslutningar måste vara framskottade och inte fastfrusna.
Tänk även på att vägen ska klara den tunga slambilen. Mivas slambilar är undantagna från tillfälliga begränsningar som sätts upp på vissa vägar vid t ex tjällossning. Om ni som väghållare av enskilda/privata vägar sätter en tillfällig begränsning för fordon med totalvikt på 3,5 ton och inte vill att slambilen ska trafikera vägen måste ni kontakta Miva och meddela detta. I annat fall kommer vi att trafikera vägen och utföra vårt jobb precis som vanligt.
Vattenmätaren sitter vanligtvis placerad i källarvåningen, tvättstugan eller under varmvattenberedaren på den inkommande vattenledningen. Utseendet på vattenmätaren kan variera, men räkneverket består som regel av fem siffror.
Om du har fått en fjärravläst vattenmätare installerad ska du inte läsa av mätarställningen. Vi hämtar in mätvärdena automatiskt med hjälp av radiosignaler.
Förbrukningssidan är förinställd på att visa tjänsten vatten först. Om du inte har vatten visas en annan av dina tjänster istället. För att se förbrukningen för fler av dina tjänster klickar du på förstoringsglaset till höger om adressen och väljer sedan ”Mina anläggningar” i menyn. Då kan du välja någon annan av dina tjänster.
Det finns infokoder som visas på mätarens display vid en avvikelse. Infokoderna är Leak, Burst, Dry, Reverse och Tamper. Leak indikerar att vattnet i mätaren inte har stått stilla i minst en timme utan avbrott under de senaste 24 timmarna. Det kan vara ett tecken på en läckande kran eller toalett. Burst visar att vattenflödet varit konstant högt under minst 30 minuter, vilket kan vara en indikation på att ett rör är skadat. Dry singalerar att mätaren inte är vattenfylld och Reverse att vatten flödar genom mätaren i fel riktning.Tamper visar att det funnits försök till åverkan på mätaren. Mätaren är då ej längre godkänd för debitering.
Infokoderna försvinner när händelsen som aktiverat infokoden inte längre existerar. Leak försvinner t.ex. när vattnet har stått stilla i en timme, Brust försvinner när förbrukningen återgår till normal nivå och Dry försvinner när mätaren mäter vatten och inte längre är tom.
Om du vill börja betala dina räkningar från Miva med hjälp av autogiro måste du fylla i en autogiroblankett. På blanketten godkänner du att din bank får sköta dina betalningar till Miva. Den ifyllda blanketten skickar du till adressen nedan. Du kan även kontakta kundservice så skickar vi en blankett hem i brevlådan.
Ladda ner blankett för autogiro (pdf, 130.2 kB)
Mätarställningen skickas via radiosignaler till Miva. Du kommer att kunna följa din förbrukning via Mina sidor.
Enklast använder du vår sökfunktion för vilken vecka vi planerar slamtömma din brunn/tank i Örnsköldsviks kommun. Skriva bara in din adress och få besked om när slambilen beräknas komma.
Tänk på att vår entreprenör kan behöva göra ändringar i hämtningsrutten vid oförutsedda händelser eller om vägen fram till en avloppsanläggning inte är framkomlig.
Cirka en vecka innan tömningstillfället får du även en avisering via e-post eller sms. För att det ska fungera behöver vi dina kontaktuppgifter och information om hur du helst vill bli kontaktad. Detta fixar du enkelt genom att lämna dina kontaktuppgifter. Via e-post/sms skickar vi även kvitto efter tömning samt information om eventuella problem i samband med tömning.
Enklast använder du vår sökfunktion. Skriv bara in din adress och få besked om vilken dag sopbilen beräknas komma.
Sophämtningsarbetet pågår under hela dagen, den aktuella hämtningsdagen. Det betyder att du kan få ditt sopkärl tömt från kl 6 på morgonen till kl 22 på kvällen. Sopkärlet måste vara utplacerat senast kl 6 på morgonen om du vill ha det tömt den dagen.
Tyska hårdhetsgrader är det vanligaste: °dH. Hårdhet är ett mått på vattnets innehåll av kalcium och magnesium där 1°dH =7,1 mg/l. Kalcium svarar för 90–95 % av totalhårdheten.
Den fasta årliga avgiften för vatten och avlopp är uppdelad i en grundavgift och en lägenhetsavgift. Varje villa och bostadslägenhet betalar en lägenhetsavgift per år. Fastighetsägare till flerbostadshus betalar en lägenhetsavgift per lägenhet och år.
Ur säkerhets- och tillgänglighetssynpunkt får sopkärl inte längre stå på trottoarer och gång/cykelbanor. Sopkärlet ska istället stå i direkt anslutning till trottoarens eller gång- och cykelbanans asfaltskant. Möjligheterna kan naturligtvis skilja sig från fastighet till fastighet.
Här är några exempel på hur du kan placera ditt/dina sopkärl:
Är du osäker eller vill ha råd är du välkommen att höra av dig till vår kundservice.
Vilken typ av säck som helst går bra.
Våra nio liters matavfallspåsar ska läggas i en större papperssäck som man sedan ställer bredvid matavfallskärlet vid tömningsdagen. Det är uppskattat om den större papperssäck är av lite kraftigare variant.
Nedbrytningsbar men sen spelar inte storlek och form någon roll. För privatpersoner finns papperssäckar att köpa på exempelvis Granngården och Clas Ohlson. Företag kan även köpa papperssäckar på Sansac och Procurator.
Börja med att kontrollera om det är lika dåligt tryck på alla tappställen i huset. Om så är fallet, kontrollera att silarna inte är igensatta. Kontrollera sedan om ventilerna vid vattenmätaren är öppna. Kvarstår felet kan du göra en felanmälan.
Om du har vatten från egen brunn så omfattas du inte av ett bevattningsförbud, som enbart gäller kommunalt vatten.
Du som har egen brunn kan påverkas av att grundvattennivåerna är lägre än normalt i vissa områden. Du ansvarar själv för att säkra din vattenförsörjning om din brunn sinar. Du får då kontakta en privat speditör och köpa vatten för att fylla på brunnen igen. Håll därför ett extra öga på vattennivåerna i brunnen och se över hur du kan anpassa din vattenförbrukning, se kommunens hemsida.
I de flesta fall är svaret tyvärr nej. Matavfallet i vår kommun kommer att rötas, vilket ger den största miljönyttan då man tar tillvara både energi och näringsämnen ur matavfallet. Till den metoden passar papperspåsar bäst. Att röta mataavfall i så kallade "majsstärkelsepåsar" ger ofta problem i rötningsprocessen. Därför är det också viktigt att du inte använder andra typer av påsar till ditt matavfall, utan endast den papperspåse som vi tillhandahåller. Tillsammans med papperspåsen är det också viktigt att du använder den särskilda påshållaren. Påshållaren gör att avfallet avfuktas, vilket minskar risken för att avfallet börjar ruttna och lukta illa. Att luft kan cirkulera runt påsen gör också att den håller mycket bra. Av den anledningen ska man inte använda papperspåsen i slutna behållare eller helt plant underlag.
Påshållaren är 20x26 cm och 20 cm hög. Om den inte får plats i din insats för källsortering får du försöka finna en annan placering för hållaren, t ex på diskbänken, i ett annat skåp eller liknande. Leverantören av papperspåsarna känner till problematiken, men då det finns så många varianter av kök med olika insatser för källsortering är det svårt att ta fram en fungerande specialhållare.
Betalningspåminnelse skickas ut när fakturan ej är betald i tid.
Kontrollera via din bank att betalningen gått igenom. Har betalning av faktura skett de senaste dagarna kan du bortse från påminnelsen.
Visma Collectors AB är ett inkassoföretag och en samarbetspartner till Miva. Du har fått fakturan från Visma för att du inte betalat en faktura till Miva. När en faktura inte betalats lämnar Miva nämligen över ärendet till Visma Collectors.
I och med att du fått en faktura från Visma, så är det till Visma du ska betala din skuld. Du kan alltså inte reglera din skuld via Mivas post-/bankgiro eller genom att besöka vår kundservice. Visma Collectors bankgironummer är 5607-3703 och Visma nås på telefon 0771-16 02 05. Deras öppettider är vardagar 08.00-16.30.
Tänk på att återinkoppling av vatten kostar 1 600 kr och att detta ska betalas samtidigt som din skuld. Kontakta Visma Collectors för att få veta din totala skuld inklusive återinkopplingsavgift.
Eftersom vi installerar fjärravlästa vattenmätare mellan åren 2018–2024 finns inte infrastruktur på plats i hela kommunen för insamling av mätvärden per dygn. Några kunder som har fått en fjärravläst vattenmätare kan för tillfället enbart följa sin förbrukning per månad. I undantagsfall kan den faktiska förbrukningen inte följas alls på Mina sidor eftersom insamlingen av mätvärden via radiosignaler inte kommit igång. Istället visas som tidigare en uppskattad föbrukning. Planen är att vi ska kunna samla in dygnsavläsningar för alla områden år 2020.
Det här är viktigt att tänka på vad gäller brunnslocket:
Alla olika sorters avfall skickas till återvinning var för sig. De som har i uppdrag att samla in förpackningar och tidningar måste lämna avfallet rent och väl sorterat för att de ska få betalt.
Vi ställer samma grundläggande krav för en vattenmätare som sitter i en brunn som för vattenmätare inomhus. Om du har en eller flera vattenmätare i en mätarbrunn är du även ansvarig för brunnen. Krav på mätarbrunn.
Nej, enligt Miljöbalken har alla hushåll och fastighetsägare en lagstadgad skyldighet att lämna sitt hushållsavfall till sin kommun för borttransport och behandling. I Örnsköldsviks kommun har ansvaret att hantera avfallet överlåtits till Miva, vilket innebär att man är skyldig att ha ett abonnemang hos Miva. Fastighetsägaren kan befrias från skyldigheten att lämna avfall och sådan dispens ges om fastigheten kan anses vara obeboelig och detta kan bevisas. Det handlar alltså inte om hur mycket man befinner sig i fastigheten. Den som önskar dispens ska ansöka om sådan till Miljö- och hälsoenheten inom kommunens Samhällsbyggnadsförvaltning. Kontakta Miljö- och hälsoenheten på telefon 0660-88 000 om du vill veta mer om dispenser och tillstånd inom avfalls- och va-området.
Det är med andra ord inte Miva som beviljar dispens från ett abonnemangs grundavgift, utan Örnsköldsviks kommun i egenskap av tillsynsmyndighet. Miva har ingen insyn i inkomna dispensansökningar eller någon möjlighet att påverka dessa.
Det är frivilligt att sortera ut matavfallet, men en miljöstyrande taxa tillämpas för att motivera dig som kund att välja det alternativet. Om du inte aktivt väljer ett brunt kärl fortsätter du att använda ditt gröna kärl precis som vanligt. Vår målsättning är såklart att minimera avfallsmängderna, men ofta blir det mer matavfall än man tror. De flesta av oss får matavfall i form av kaffesump/kaffefilter, fruktskal, äggskal och lite matrester. Även lite matavfall kan göra nytta. En papperspåse med matavfall ger energi så att du kan köra 2,5 km med en biogasbil.
Du ansvarar för ditt sopkärl och dess placering mellan tömningstillfällena. Vad du kan göra är att köpa ett kärllås av oss.
Enklast gör du det direkt på webbpaltsen via vår självservice. Du kan också kontakta vår kundservice. Vi byter ditt sopkärl inom tre veckor. Standardstorleken är 190 liter, men du kan också välja 370 liter. Kostnaden för att byta sopkärl debiteras enligt fastställd taxa. Observera att storleken på kärlet påverkar hämtningskostnaden.
Ordinarie slamtömningsperiod är vecka 18–45 och under den perioden försöker vi samordna logistiken och utföra tömningar så miljö- och kostnadseffektivt som möjligt. Att köra efter fastighetsägarnas önskemål skulle ge ökad miljöbelastning och ökade kostnader för alla fastighetsägare.
Längre tömningsintervall är den gällande kan ansökas hos Miljö- och hälsoenheten inom kommunens Samhällsbyggnadsförvaltning som fungerar som tillsynsmyndighet. Kontakta Miljö- och hälsoenheten på telefon 0660-88 000.
Det är frivilligt att sortera ut matavfallet separat och därför krävs ett aktivt val av dig som kund. Enklast beställer du ett brunt sopkärl här på vår webbplats. Inom kort levererar vi sedan ditt bruna kärl och du kan komma igång med återvinningen av ditt matavfall.
Nej, vissa brunnar har svårt att separera vattnet från slammet, mestadels beror på att brunnen inte är i ett bra skick, t ex om brunnen inte är tät eller att kamrar är trasiga/borta. Även vissa brunnsmodeller är svåra att deltömma.
Heltömning kan även ske i områden där deltömning planerats, till exempel om deltömningsbilen är på service eller under intensiva perioder då flera slambilar arbetar samtidigt i ett område.
Många tycker faktiskt att det luktar mindre när man sorterar matavfallet separat. Anledningen är att papperspåsen med påshållaren ventilerar fukten och att matavfallet därmed håller sig torrare och ger upphov till mindre lukt än när det slängs i plastpåse. Dessutom slänger du samma matavfall i det gröna sopkärlet där det blandas med annat avfall, så egentligen byter matavfallet bara kärl och samlas koncenterat i det bruna kärlet.
Om du har illaluktande avfall som räk- eller kräftskal kan du skölja det i vatten. När vattnet runnit av kan du slå in det i lite tidningspapper innan du lägger det i papperspåsen. Tänk också på att byta påse minst var tredje dag även om den inte är full. Det är viktigt att du kan vika ihop påsen ordentligt innan du lägger den i det bruna kärlet för att minska risken för att påsen läcker eller går sönder.
Ja, företag kan lämna sitt verksamhetsavfall på alla Mivas återvinningscentraler. Detta under förutsättning att fordonet har en totalvikt på max 3,5 ton och att avfallet är sorterat. För detta betalar företag ett fast enhetspris. Farligt avfall debiteras per kilo enligt prislista. Till skillnad mot privatpersoner ingår det alltså inte i den grundavgift som företag betalar.
Traktorer och tunga fordon med osorterat eller sorterat avfall hänvisas till Må avfallsanläggning till en kostnad enligt särskild prislista.
Läs mer om företag på återvinningscentral
Läs mer om Må avfallsanläggning
I alla verksamheter uppstår det matavfall, exempelvis matrester, skal och kaffesump. Företag och verksamheter har därför också möjlighet att sortera sitt matavfall separat.
Beroende på företagets storlek kan en annan utrustning än den Miva tillhandahåller vara nödvändig och vissa anpassningar i soprum och liknande kan vara nödvändiga. Miva delar gärna med sig av tips och råd på lämpliga lösningar utifrån företagets förutsättningar.
Kontakta kundservice om du vill veta mer om separat insamlingv av matavfall i flerfamiljshus.
Det bruna kärlet för matavfall har införts för att Örnsköldsvik ska uppfylla ett nationellt miljömål där energin i matavfallet kan bli biogas till fordon. Du som hemkomposterar får egen lokalproducerad och näringsrik jord. Du som har brunt kärl bidrar till att minska användningen av fossila bränslen. Både brunt kärl och kompost är bra för miljön.
Du som hemkomposterar kan fortsätta att göra det och behöver då inte ett brunt kärl för matavfall. Om du komposterar bara en liten del av ditt matavfall kan du välja abonnemang med brunt kärl och på så sätt sortera ut det mesta av ditt matavfall dit.
Det tar ca ett par dygn för de fina partiklarna att klumpa ihop sig och flyta upp till ytan. Normal användning av vattnet är ok, men det kan vara bra att undvika att exempelvis tvätta många maskiner tvätt eller tappa ur ett stort badkar med vatten under de första dygnen efter tömningen. Detta för att vattnet i brunnen ska hinna stabiliser sig.
Har du mycket sopor efter helgerna kan du beställa hämtning av extra avfallssäck. Den fyllda säcken placerar du bredvid ditt sopkärl vid ordinarie hämtningstillfälle.
Tänk på att säcken får väga max 15 kg och inte får innehålla skärande eller stickande föremål. Beställ hämtning av extra avfallssäck via vår kundservice.
Som fastighetsägare eller verksamhetsutövare har du enligt lag rätt till ersättning på grund av beslut som innebär att pågående markanvändning avsevärt försvåras. Enligt praxis ställs dock höga krav för att man ska anses berättigad till ersättning. Allmän aktsamhet och hänsyn som ändå måste uppfyllas ger inte rätt till någon ersättning. Om du anser att vattenskyddsområdet leder till avsevärt försvårande av pågående förhållanden så anmäler du detta till Mark- och miljödomstolen. De prövar ärendet och beslutar om du har rätt till ersättning från va-kollektivet.
Om dricksvattnets utseende, smak eller lukt avviker från det normala är detta en signal om att det är något fel, mer eller mindre allvarligt. Men det finns också många kvalitetsbrister som bara kan konstateras först efter avancerade analyser på laboratorium.
Du kan lämna anmärkning på vattnet direkt på vår webbplats.
Nej, det är endast matrester som får läggas i det bruna sopkärlet. För att matavfallet ska bli torrare och papperspåsen mer hållbar kan du utan problem även blanda i tidningspapper, vita och oblekta servetter/hushållspapper eller rivna äggkartonger.
Många produkter marknadsförs som biologiskt nedbrytbara. Det kan vara allt ifrån kattsand till kläder. Det är svårt att sätta gränser för vad som biologiskt nedbrytbart i samma utsträckning och hastighet som matavfall. Matavfall bryts nämligen ner mycket fort och effektivt. Därför får andra biologiskt nedbrytningsbara produkter eller avfall inte läggas i det bruna sopkärlet då det riskerar att störa processen i biogasanläggningen dit matavfallet transporteras och behandlas.
Ja, för att matavfallet ska bli torrare och papperspåsen mer hållbar kan du utan problem blanda i tidningspapper, vita och oblekta servetter/hushållspapper eller rivna äggkartonger.
Färgade servetter och hushållspapper lägger du bland övrigt restavfall, eftersom färgerna innehåller mycket tillsatser som man vill undvika i rötningen av matavfallet.
Ja, du kan kostnadsfritt lämna upp till 5 kg avfall innehållande asbest på Må återvinningscentral. Större mängder kan också lämnas, men mot en avgift då det klassas som bygg/rivningsavfall som inte omfattas av taxan för hushållsavfall. Asbestavfall över 5 kg ska därför vägas in och lämnas i anslutning till Må återvinningscentral vardagar kl 7-16.
Observera att asbestavfall inte kan lämnas på våra övriga återvinningscentraler.
Tänk på att avfallet alltid ska vara väl inplastat och igentejpat för att undvika damm. Materialet ska vara paketerat med kraftig byggplast. Tejpa igen alla skarvar ordentligt så att paketet blir helt tätt. Använd inte material som till exempel sopsäckar, plastpåsar eller gamla presenningar.
Asbetsavfall över 5 kilo kan du lägga på en pall som möjliggör avlastning med traktor. Om inte asbestavfallet får plats på en pall kan du själv bygga ihop två pallar som går att lyfta med traktor. Börja med att först lägga plast på pallen, stapla avfallet ca 50 cm högt. Omslut allt med plast och tejpa alla skarvar så att det blir helt tätt. Se till att ha tillräckligt stor pall så att avfallet inte sticker utanför pallen.
Vi ber dig kontakta personalen på återvinningscentralen när du lämnar ditt avfall innehållande asbest.
Nej. Döda djur kan inte lämnas på Mivas återvinningscentraler. Slaktavfall från vilt kan i undantagsfall lämnas på Må återvinningscentral.
För att bland annat undvika risk för spridning av smittsamma sjukdomar måste du ta hand om döda djur och slaktbiprodukter på ett säkert sätt. Materialet ska normalt sändas till en godkänd eller registrerad anläggning eller mottagare. Transporten till slutdestinationen måste uppfylla de krav som ställs. Mottagaren måste alltid ha en anläggning som är godkänd eller registrerad eller ha ett särskilt tillstånd av Jordbruksverket för att ta emot den specifika typen döda djur eller slaktbiprodukter.
Läs mer om hantering av olika typer av döda djur
Läs mer om hur döda djur och slaktavfall ska hanteras på Jordbruksverkets hemsida
Nej. Tidningar och förpackningar av glas, papper, plast och metall lämnas på närmaste återvinningsstation som FTI, Förpacknings- och Tidningsinsamlingen, sköter och ansvarar för.
I anslutning till Må återvinningscentral finns en återvinningsstation och på serviceorterna, där övriga återvinningscentraler finns, finns återvinningsstationer centralt placerade som kan nyttjas dygnet runt.
Ja, men det är fastighetsägaren som fattar beslut om fastigheten ska ha separat matavfallsinsamling. Miva informerar och stöttar ägare till flerfamiljshus för att finna bra och praktiska lösningar. Prata gärna med din hyresvärd för att veta mer om planerna i din fastighet.
Ja, många kunder vill sortera matavfall separat även i sitt fritidshus och från och med 2021 kan vi erbjuda den möjligheten. Meddela kundservice om du är intresserad av att skaffa ett brunt kärl till matavfallet i ditt fritidshus så kan vi se över och eventuellt åtgärda platsen för kärlet om det står uppställt tillsammans med andra kärl.
Alla hushåll och fastighetsägare har en lagstadgad skyldighet att lämna sitt hushållsavfall till sin kommun för borttransport och behandling. Fastighetsägaren kan befrias från skyldigheten att lämna avfall och sådan dispens ges om fastigheten kan anses vara obeboelig och detta kan bevisas. Det handlar alltså inte om hur mycket man befinner sig i fastigheten.
Den som önskar dispens ska ansöka om sådan till Miljö- och hälsoenheten inom kommunens Samhällsbyggnadsförvaltning. Kontakta Miljö- och hälsoenheten på telefon 0660-88 000 om du vill veta mer om dispenser och tillstånd inom avfalls- och va-området.
Abonnemang för vatten och/eller avlopp till en fastighet kan inte sägas upp, det vill säga kopplas bort från det allmänna vatten- och/eller avloppsnätet, om fastigheten befinner sig inom verksamhetsområdet för den allmänna va-anläggningen. Detta regleras i lagen om allmänna vattentjänster. Lagen säger att fastighetsägare ska betala avgifter för en allmän va-anläggning om fastigheten finns inom va-anläggningens verksamhetsområde eller om fastigheten med hänsyn till skyddet för människors hälsa eller miljö behöver en vattentjänst och behovet inte kan tillgodses bättre på annat sätt.
Den som ändå vill undersöka möjligheterna till en uppsägning ska ansöka om sådan till Miva. Ansökan görs via Mivas blankett "Ansökan uppsägning va" där bland annat den framtida avsikten med fastigheten ska framgå.
På försök har Mivas matavfallspåsar använts till frukt och grönt i samarbete med två butiker i stan. Testet är avslutat och utvärderat. Möjligheten att använda matavfallspåsarna två gånger har uppskattats, men däremot har det visat sig att Miva utifrån vårt renhållningsuppdrag inte får sälja eller upplåta matavfallspåsar till butiker på ett sådant sätt. Därför kommer vi inte fortsätta med möjligheten att använda våra matavfallspåsar till inköp och packning av frukt och grönt i butik.
Våra matavfallspåsar finns därför inte längre i fruktdiskarna hos de butiker som deltog i försöket och andra butiker kan inte beställa matavfallpåsar för detta ändamål. Vi vill däremot uppmuntra de butiker som ännu inte har papperspåsar till frukt och grönt att kolla upp möjligheten med sin butikskedja. Som kund kan du gärna efterfråga papperspåsar i din butik.
Nej, du kan inte hyra en portabel toalett/bajamaja av Miva. Kontakta något privat företag som hyr ut material till event och liknande.
Nej, du kan inte hyra en container av Miva. Kontakta något privat företag i återvinningsbranschen, t ex Rang-Sells, Stena Recycling eller SUEZ Recycling.
Sopbilen kör som vanligt på helgdagar som infaller måndag till fredag, även vid högtider som jul eller påsk. Inför helger informerar vi alltid vad som gäller på vår webbplats, vår Facebooksida och vår annons i Tidningen 7.
Sophämtning sker mellan kl 6–22 och vi kan inte garantera någon mer exakt tidpunkt för när ditt kärl blir tömt. Har du ställt ut kärlet i rätt tid och det inte har blivit tömt, låt det stå tills vi tömt det.
Vissa kommuner har valt att använda en påse av majsstärkelse till matavfallet. Påsen påminner om en plastpåse, men bryts ner fortare än en vanlig plastpåse.
Matavfallet i vår kommun kommer att rötas, vilket ger den största miljönyttan då man tar tillvara både energi och näringsämnen ur matavfallet. Till den metoden passar papperspåsar bäst. Att röta mataavfall i t ex majsstärkelsepåsar ger ofta problem i rötningsprocessen. Därför är det också viktigt att du endast använder de papperspåsar som vi tillhandahåller.
Papperspåsen är dessutom mer miljöanpassad. Majsstärkelsepåsen består endast av cirka 50 % majsstärkelse och resten är polyester framställd ur råolja. Majsstärkelsepåsen är alltså inte en produkt helt framställd ur förnyelsebar råvara.
Papperspåsen ventilerar dessutom bättre, vilket minskar fukten från matavfallet. Det gör att påsens vikt minskar, vilket ger färre tunga transporter. Papperspåsen är dessutom välbeprövad och används i 79 % av de kommuner i Sverige som redan har matavfallsåtervinning. Analyser visar att det är mindre felsortering när papperspåsar används.
Se film från vår påsleverantör om varför och hur du använder papperspåsen
Inför din flytt måste du anmäla det till Miva. Enklast gör du det genom att fylla i blanketten för flytt och ägarbyte. Om du har köparens uppgifter tillgängliga går det snabbt och enkelt att fylla i blanketten. Har du kommunalt vatten och avlopp måste du även läsa av din vattenmätare vid datum för ägarbyte och notera på blanketten.
Till dess att blanketten registrerats hos oss står säljaren kvar som betalningsansvarig. När vi får blanketten lägger vi upp köparen som kund och gör sedan en slutfaktura till säljaren och skiftar ägarförhållandet.
Tänk på att alltid anmäla ändrade ägarförhållanden direkt till oss eftersom det inte sker med automatik.
Blankett för flytt och överlåtelse (pdf, 199.7 kB)
Har du kommunalt vatten och avlopp så anmäler du flytt för det samtidigt som du gör din flyttanmälan. Tänk på att du måste läsa av din vattenmätare vid datum för ägarbyte och notera på blanketten för flytt och överlåtesle.
Blankett för flytt och överlåtelse (pdf, 199.7 kB)
Ja, enligt Miljöbalken har alla hushåll och fastighetsägare en lagstadgad skyldighet att lämna sitt hushållsavfall till sin kommun för borttransport och behandling. Fastighetsägaren kan befrias från skyldigheten att lämna avfall och sådan dispens ges om fastigheten kan anses vara obeboelig och detta kan bevisas. Det handlar alltså inte om hur mycket man befinner sig i fastigheten.
Den som önskar dispens ska ansöka om sådan till Miljö- och hälsoenheten inom kommunens Samhällsbyggnadsförvaltning. Kontakta Miljö- och hälsoenheten på telefon 0660-88 000 om du vill veta mer om dispenser och tillstånd inom avfalls- och va-området.
Det är med andra ord inte Miva som beviljar dispens från ett abonnemangs grundavgift, utan Örnsköldsviks kommun i egenskap av tillsynsmyndighet. Miva har ingen insyn i inkomna dispensansökningar eller någon möjlighet att påverka dessa.
Ja, det behöver finnas en vuxen hemma under besöket som kan visa var vattenmätaren finns samt delta vid besiktningen av mätarplatsen. Räkna med att besöket tar upp till en timme. Besöket börjar med en besiktning och om mätarplatsen är godkänd genomförs bytet direkt. Om bytet inte kan genomföras bokar vi om till en ny tid för byte längre fram.
Örnsköldsviks kommun har ett fantastiskt dricksvatten som grundar sig på vatten från fina grundvattentäkter i området. Vi har god tillgång på vatten, men vid långvarigt vackert väder och torka kan tillgången ändå bli begränsad.
Bevattningsförbud införs när grundvattennivåerna är för låga. Då får det kommunala vattnet endast användas för grundläggande hushållsbehov som personlig hygien, mat och dryck.
Om vi under långvarigt vackert väder vattnar trädgårdar och fyller pooler med vårt dricksvatten kan vi hamna i en bristsituation där vattnet inte kommer att räcka. Det är dessutom ett stort slöseri att vattna trädgården med ett dricksvatten som är så rent att vi kan dricka det direkt från kranen.
Mivas ledningar är dimensionerade för att klara av att leverera dricksvatten till alla kunder för en normal vattenförbrukning. Vi kan inte bygga ledningsnät för att klara av bevattning av trädgårdar med dricksvatten. Det skulle bli oerhört dyrt och våra vattentäkter skulle inte räcka till detta.
Vi har fem återvinningscentraler med olika öppettider. Återvinningscentralerna i Bjästa, Björna, Bredbyn och Husum har öppet en dag varje vecka, kl 13-20. Under vår och höst är öppettiderna utökade.
Längst ner på alla sidor på webbplatsen kan du enkelt se vilka öppettider som gäller idag och klicka på namnet på återvinningscentralen för att se veckans öppettider för varje enskild återvinningscentral.
Alla vattenmätare i kommunen kommer att bytas ut under ett antal år. Du kommer i god tid innan att få ett informationsbrev i din brevlåda där det står vad du behöver göra inför bytet. Du kommer sedan att få ett brev med tidbokning ungefär en vecka innan besöket. Om tiden inte passar bör du så fort som möjligt kontakta oss för att boka en ny tid. Räkna med att besöket kan ta upp till en timme.
Mellan åren 2018–2024 byter vi ut alla gamla mekaniska vattenmätare till fjärravlästa vattenmätare i Örnsköldsviks kommun.
Med fritidshusabonnemang sommar hämtas hushållsavfall vid ditt fritidshus under vecka 20-37. Beroende på om du har hämtning jämn eller udda vecka sker första hämtning antingen vecka 20 eller 21 och sista hämtning antingen vecka 36 eller 37. Hämtning vid fritidshus ingår i ordinarie sophämtningstur.
Du som tillbringar delar av vintern i ditt fritidshus bör starta fritidshusabonnemang vinter. Abonnemanget gäller under vecka 46-20 och beställs genom att kontakta vår kundservice. Beroende på om du har hämtning jämn eller udda vecka sker första hämtning antingen vecka 46 eller 47 och sista hämtning antingen vecka 19 eller 20. Hämtning vid fritidshus ingår i ordinarie sophämtningstur.
Efter den ordinarie hämtningen vid fritidshus utifrån ovanstående abonnemang måste tömning av sopkärl vid fritidshus beställas via kundservice. Om du beställer sådan extra tömning kommer sopbilen samma dag som vid ordinarie tömning.
Under den kalla årstiden händer det att sopor, och då särskilt papperspåsar för matavfall, fryser fast på sidorna och i botten av kärlet. Det gör att kärlet inte kan tömmas ordentligt vid tömningstillfället. Det påverkar däremot inte viktavgiften eftersom kärlet vägs både före och efter tömning. Det är inte heller någon hämtningsavgift för det bruna kärlet. Det är fastighetsägarens ansvar att ta loss eventuellt fastfrusna sopor. Bästa sättet för att slippa fastfrusna sopor är att se till att både kärlet och påsarna är torra.
Den strålning som mätaren avger är helt ofarlig och kan jämföras med andra apparater som i dag ofta används i de flesta hem, som:
Kamstrups förbrukningsmätare uppfyller alla internationella regler och specifikationer rörande elektromagnetisk strålning.
Vi ersätter kostnadsfritt sopkärl som gått sönder vid ett tömningstillfälle eller av normalt slitage. Beställ ett nytt sopkärl genom att kontakta vår kundservice.
Ja, det betyder mycket. Varenda droppe spelar roll! Om vi alla hjälps åt och stänger av kranen medan vi borstar tänderna så blir det några procent av den totala förbrukningen. Stänger du av kranen under de tre minuterna du borstar tänderna sparas sammanlagt cirka 36 liter vatten. Det gör skillnad!
Fler exempel:
Ja, du bidrar till en bättre miljö för oss alla samtidigt som du minskar dina kostnader för sophämtningen. Hur mycket du tjänar beror på dina sorteringsvanor och hur mycket sopor du har idag.
Den som väljer att sortera sitt matavfall separat i ett brunt kärl får en halverad viktavgift för avfallet i både det gröna och bruna kärlet. Övriga behåller sitt gröna kärl och samma viktavgift som tidigare.
Många tror felaktigt att Miva tjänar pengar på de hushållssopor vi samlar in. I själva verket har Miva stora kostnader för att ta om hand avfallet, och enligt självkostnadsprincipen får Miva inte tjäna pengar på dina sopor.
För hushållsavfall delas taxan in i grundavgift, hämtningsavgift, viktavgift och eventuell tilläggsavgift. Vad är det då dessa avgifter ska täcka? Grundavgiften täcker våra kostnader för ett kärl, avfallsplanering, administration och service. Här ingår också att tillhandahålla våra återvinningscentraler. Grundavgiften betalas oavsett hur mycket eller litet sopor som du väljer att få hämtade.
Hämtningsavgiften betalas per hämtningstillfälle och kärl. Avgiften täcker våra kostnader för att hämta ditt hushållsavfall.
Viktavgiften baseras på vikten på det avfall som du lämnat i kärlet. Avgiften täcker våra kostnader för behandling av avfallet via förbränning och energiåtervinning. För att motivera källsortering är viktavgiften högre än behandlingskostnaderna. Den mellanskillnaden skulle annars ha ingått i grundavgiften.
Det avfall som Miva kan sälja vidare är visst grovavfall, exempelvis trä- och metallavfall. Den intäkten finansierar i sin tur delar av återvinningscentralens kostnader.
Naturvårdsverket i Sverige har skrivit en handbok som ger råd och anvisningar för hur avgränsning av vattenskyddsområden ska göras. I princip måste man beakta hela vattentäktens tillrinningsområde när skyddsområdet arbetas fram.
Du får inte lägga i tobak (fimpar och snus), tuggummi, mjuk plast/plastfolie, jord, lera, sand och grus, kattsand, blöjor, bindor och tamponger, textilier, dammsugarpåsar, grillkol och aska.
Naturligtvis får du inte heller lägga ner sådant avfall som ska sorteras och återvinnas på annat sätt, som exempelvis förpackningar, tidningar och farligt avfall. Kattsand ska läggas i det gröna kärlet. Du får inte heller lägga ner kvistar, löv och övrigt trädgårdsavfall som ska lämnas på en återvinningscentral eller ännu bättre i din egen kompost.
Slaktavfall från vilt (t ex älg) kan ligga kvar på fallplatsen i skogen. Slaktavfallet bör dock inte samlas ihop och tippas på ett och samma ställe i stora volymer. Mindre partier slaktavfall från enstaka djur kan under förutsättning att det är välpaketerat lämnas på Må återvinningscentral.
Slaktavfall från livsmedelsproducerande djur tas inte emot på Mivas återvinningscentraler. Slaktbiprodukter från djur som hålls, göds eller föds upp av människor och används för framställning av livsmedel (t ex kött, mjölk och ägg) får inte grävas ner. Det ska tas om hand på särskilt sätt. Kontakta Svensk Lantbrukstjänst AB, 010-490 99 00, för mer information.
Läs mer om hur döda djur och slaktavfall ska hanteras på Jordbruksverkets hemsida
Sopkärlet tillhör fastigheten, vilket innebär att någon annan ska ta över ditt sopkärl när du flyttar. Tänk därför på att alltid tvätta och fräscha upp kärlet innan du flyttar.
Gör en felanmälan på telefon 0660-330 330. Du kan ringa dygnet runt.
Får du akuta avloppsproblem ska du alltid först kontakta Miva för att vi ska kunna konstatera om problemet är i det allmänna ledningsnätet eller i ledningen på din fastighet som du själv ansvarar för. Om du direkt anlitar privata avloppsrensningsfirmor och det visar sig att problemet är på det allmänna ledningsnätet kan vi tyvärr inte ersätta dina utlägg till avloppsrensningsfirman.
Ett sommarväder vi uppskattar gör det extra viktigt att hantera soporna på rätt sätt för att förhindra besvärande flugor och problem med lukt.
Det främsta tipset är att byta påse ofta även om den inte är full – minst var tredje dag. Eftersom det inte är någon hämtningsavgift för det bruna kärlet rekommenderar vi också att du tömmer det vid varje tömningstillfälle.
Kontakta oss på Miva eller Miljö- och hälsoenheten inom kommunens Samhällsbyggnadsförvaltning för att få reda på orsaken. Dricksvatten är det mest kontrollerade av alla livsmedel. Om fel på dricksvattnet upptäcks som kan medföra hälsorisker meddelas konsumenterna omedelbart, till exempel via lokalradion, om vad som hänt och vad man bör göra.
Du kan lämna anmärkning på vatten på vår webbplats.
Du kan hämta påsar på Mivas alla återvinningscentraler i Bjästa, Bredbyn, Björna, Husum och på Må eller hos Mivas kundservice på Sjögatan i Örnsköldsvik. Du kan även hämta fler påsar i ett antal utvalda livsmedelsbutiker runt om i kommunen. Här kan du se var du kan hämta fler matavfallspåsar.
Fastighetsägare till flerfamiljshus, bostadsrättsföreningar och verksamheter kan beställa extra matavfallspåsar för leverans till en kostnad genom att kontakta Mivas kunderservice.
Skyddsföreskrifterna kommer att börja gälla enligt den zonindelning som bestämts för skyddsområdet. Tillsynsmyndigheten kommer att göra inventeringar och behandla tillståndsansökningar i enlighet med skyddsföreskrifterna.
Matavfallet i Örnsköldsviks kommun mellanlagras på Må avfallsanläggning och transporteras för närvarande till en biogasanläggning i Härnösand för rötning. Det innebär att matavfallet återvinns och blir biogas till fordon och gödsel till åkermark.
Restavfallet från de gröna sopkärlen transporteras för närvarande till en förbränningsanläggning i Umeå. Det innebär att avfallet energiutvinns och bidrar till produktion av el och fjärrvärme.
Går det bruna kärlet sönder anmäler du det till kundservice, så kommer vi och byter ut kärlet. Det fungerar på samma sätt som om det gröna kärlet skulle gå sönder. Går påshållaren sönder kan du hämta en ny på Mivas återvinningscentraler samt hos vår kundservice på Sjögatan 4A. Där kan du även hämta flera papperspåsar.
Om du som kund bryter mot ett utfärdat bevattningsförbud kan Miva stänga vattnet eller sätta in en så kallad strypbricka med stöd av LAV – Lagen om Allmänna Vattentjänster. Vid ett bevattningsförbud övervakar Miva dricksvattenförbrukningen kontinuerligt och kommer att besöka områden där förbrukningen avviker från normal konsumtion.
Har du inte använt ditt kärl under sex månader kommer vi att informera dig om detta. Om du ändå inte använder ditt bruna sopkärl får du fortsättningsvis slänga matavfall som brännbart hushållsavfall i det gröna kärlet med den högre viktavgiften. Miva kommer också att hämta tillbaka det bruna kärlet.
Om du inte har tillräckligt med pengar på ditt konto kommer vi försök att dra pengar ytterligare två gånger följande bankdagar. Har du inte haft tillräckligt med pengar på ditt konto dessa tre försök kommer att få hem en pappersavi som du måste betala manuellt månaden efter. På den kan det även tillkomma förseningsavgifter.
Det är endast matrester som får läggas i det bruna sopkärlet. För att matavfallet ska bli torrare och papperspåsen mer hållbar kan du utan problem även blanda i tidningspapper, vita och oblekta servetter/hushållspapper eller rivna äggkartonger.
Många produkter marknadsförs som biologiskt nedbrytbara. Det kan vara allt ifrån kattsand till kläder. Det är svårt att sätta gränser för vad som biologiskt nedbrytbart i samma utsträckning och hastighet som matavfall. Matavfall bryts nämligen ner mycket fort och effektivt. Därför får inte andra biologiskt nedbrytningsbara produkter eller exempelvis plastpåsar läggas i det bruna sopkärlet. Detta riskerar att störa processen i biogasanläggningen dit matavfallet transporteras och behandlas. Plastpåsar och dylikt kan dessutom fastna och förstöra viktig utrustning i biogasanläggningen.
Mellan åren 2018–2024 byter vi ut alla gamla mekaniska vattenmätare till fjärravlästa vattenmätare i Örnsköldsviks kommun.
Vid första besöket besiktigar vi vattenmätarplatsen. Om mätarplatsen inte uppfyller kraven och vi inte kan genomföra bytet bokar vi om till en ny tid för byte längre fram. Du får information om vad du behöver åtgärda inför bytet. Om du inte åtgärdat bristerna vid tiden för det nya besöket tar vi ut en avgift för förgävesbesök. Om du vid flera tillfällen låter bli att uppdatera mätarplatsen kan Miva i förlängningen stänga vattnet.
Deltömning innebär att slambilen har två fack för att kunna separera slam och vatten i var sitt fack. När allt slam sugits upp ur brunnen förs vattnet med alla mikroorganismer tillbaka till brunnen samtidigt som den syresätts. Kvar i bilen blir slammet. Deltömning är en effektiv tömningsmetod som minskar transporterna avsevärt. Eftersom bakteriefaunan finns kvar i brunnen gör det också att brunnen fungerar som den ska direkt efter tömning.
Det innebär att fastighetsägaren eller annan som vill utföra dessa aktiviteter antingen måste söka tillstånd eller anmäla innan man utför aktiviteten. Det kan då ställas vissa krav eller villkor för att åtgärden ska få utföras, så kallade försiktighetsmått, för att så långt som möjligt hindra att det uppstår skador på grundvattnet.
För dig som bor eller bedriver verksamhet inom ett vattenskyddsområde gäller särskilda bestämmelser, så kallade vattenskyddsföreskrifter.
För de allra flesta innebär det inte någon stor förändring, men alla måste värna om vattentäkten som resurs genom att visa aktsamhet med det som kan förorena vattnet eller marken runt omkring. Grundvattnet kan påverkas av att du till exempel arbetar i trädgården eller av hur du värmer upp ditt hus.
Bevattningsförbud införs när grundvattennivåerna är för låga. Då får det kommunala vattnet endast användas för grundläggande hushållsbehov som personlig hygien, mat och dryck. Ett bevattningsförbud gäller inte för dig med tillgång till eget vatten.
Ett bevattningsförbud innebär att det inte är tillåtet att vattna gräsmattor, blommor eller grönsaksland i trädgården med spridare eller vattenslang. Det är inte heller tillåtet att fylla pool, spa eller bassäng eller byta vatten i sådana med kommunalt vatten. Inte heller biltvätt är tillåten. Dricksvatten för normal vattenförbrukning får endast användas till personlig hygien, mat och dryck. Ta del av tipsen nedan för hur du kan anpassa din normala vattenförbrukning.
Genom att följa bevattningsförbudet hjälper du till att spara på grundvattnet så att dte räcker till viktiga samhällsfunktioner som sjukhus och vårdcentraler, storkök, skolor, äldreboenden, restauranger och för det grundläggande hushållsbehoven i våra hem.
Att inte respektera ett bevattningsförbud kan innebära att Miva kan komma att stänga av vattnet till den berörda fastigheten.
På Mina sidor kan du bland annat få en översikt över dina tjänster, se dina fakturor, göra enklare ärenden och ställa frågor till kundservice. För att Mina sidor ska bli ännu bättre för dig som kund har Mina sidor fått flera nya funktioner. Från och med februari 2020 är Mina sidor en gemensam service från Miva och Övik Energi. Vårt mål är att det ska förenkla för dig som kund.
Mivas vanligaste tilläggstjänster kan du beställa direkt via ett webbformulär.
På våra återvinningscentraler kan du lämna grovavfall, elektronikavfall och farligt avfall.
På alla återvinningscentraler finns även möjlighet att lämna möbler, heminredning och cyklar som du tröttnat på, men som för den skull inte behöver kasseras. Uttjänta möbler tas om hand och renoveras av de som deltar i Startpunktens verksamhet, och reparerade möbler säljs i Startpunktens återvinningsbutik på Sjögatan 5 i Örnsköldsvik.
Myrorna insamlingscontainer finns också på alla återvinningscentraler där du lämnar kläder, skor, accessoarer och hemtextil.
Visst avfall kan inte lämnas på återvinningscentralen i Bjästa, Björna, Bredbyn och Husum. Det gäller asbest, fat med spillolja och okända kemikalier som hänvisas till Må återvinningscentral samt brandsläckare och däck som hänvisas till återförsäljare.
Sedan finns ett antal avfallsslag som du inte kan lämna på någon av våra återvinningscentraler, exempelvis bilar, sprängämnen, ensilageplast och läkemedel. Mer om detta finns att läsa nedan och på våra återvinningscentraler.
Läs mer om vad som inte kan lämnas på våra återvinningscentraler
Föreskrifterna reglerar bland annat hantering av kemiska produkter, transporter av farligt gods, upplag av olika slag, täktverksamhet, jordbruk, skogsbruk, avlopp, avfall och borrning inom skyddsområdets olika zoner.
Föreskrifterna kan innebära att vissa aktiviteter blir tillstånds- eller anmälningspliktiga men i vissa fall kan de också bli helt förbjudna. Förbuden tar framför allt sikte på ny verksamhet som kan orsaka skador.
Företag är välkomna att lämna sitt bygg- och övriga verksamhetsavfall på våra återvinningscentraler till ett fast enhetspris. Detta under förutsättning att ditt fordon har en totalvikt på max 3,5 ton och att avfallet är sorterat.
Mycket avfall som transporteras med tunga fordon med en totalvikt över 3,5 ton eller traktorer hänvisas till Må avfallsanläggning till en kostnad enligt särskild prislista.
Verksamhetsavfall är avfall som uppkommer i verksamheter såsom industrier, affärer eller tjänsteföretag. Det kan vara träavfall, byggavfall eller spillolja. Vanliga hushållssopor får inte lämnas på Må avfallsanläggning.
Läs mer om företag på återvinningscentral
Läs mer om Må avfallsanläggning
Läs mer om taxan för verksamhetsavfall
Startpunkten tar emot begagnade saker från företag. Kontakta någon av nedanstående personer, så kommer Startpunkten och hämtar de möbler som de har användning av:
Mikael Byström, 070-191 83 05
Martin Hellström, 073-274 12 61
Magnus Nilsson, 070-190 90 20
Grovavfall är skrymmande avfall som inte ryms i ditt sopkärl. Fyllda säckar räknas inte som grovavfall.
Visst grovavfall kan du inte beställa hämtning av, utan det måste lämnas till någon av våra återvinningscentraler. Sådant grovavfall är:
Läs mer om hämtning av grovavfall
Läs mer om hämtning av vitvaror och elektronik
Hämtning av grovsopor/vitvaror/elektronik debiteras med en mindre administrativ avgift. I det priset ingår att du får lämna upp till fem kollin. Ett kolli motsvarar ett föremål, t ex en säng, en barnvagn eller ett par skidor.
Merparten av våra kunder väljer idag att lämna grovsopor/vitvaror/elektronik på våra återvinningscentraler. För dem som saknar bil finns denna mycket subventionerade tjänst som även gäller kunder på Ulvön.
Hämtning av grovsopor/vitvaror/elektronik debiteras med en mindre administrativ avgift. I det priset ingår att du får lämna upp till fem kollin. Ett kolli motsvarar ett föremål, t ex en säng, en barnvagn eller ett par skidor.
Merparten av våra kunder väljer idag att lämna grovsopor/vitvaror/elektronik på våra återvinningscentraler. För dem som saknar bil finns denna mycket subventionerade tjänst som även gäller kunder på Ulvön.
Om tiden inte passar så ber vi dig så snabbt som möjligt kontakta vår kundservice för att boka om till en ny tid.
I det gröna kärlet slänger du ditt matavfall. Matavfall är sådant som blir över då du lagar mat eller har ätit. Matavfallet sorteras i särskilda papperspåsar. Du som inte har valt ett brunt sopkärl för matavfall slänger ditt matavfall som restavfall i det gröna kärlet.
Exempel på matavfall är matrester, bröd, kaffesump, tepåsar, mindre ben från kött, fågel och fisk, blommor och blad (inte jord), servetter och hushållspapper.
För att matavfallet ska bli torrare och papperspåsen mer hållbar kan du utan problem även blanda i tidningspapper, hushållspapper, vita/oblekta servetter eller rivna äggkartonger.
I det gröna kärlet slänger du ditt restavfall. Restavfall är det som blir över när du sorterat ditt matavfall separat. Du som inte har valt att ha ett brunt sopkärl för matavfall slänger även ditt matavfall som restavfall i det gröna kärlet.
Exempel på restavfall är blöjor, diskborstar, disktrasor, plastleksaker, kuvert, Post-it-lappar, träbestick, mindre textilier, kläder, trasor, kattsand och aska. Tänk på att förpackningar, elektronikavfall och farligt avfall absolut inte hör hemma i sopkärlet.
Det finns ett antal praktiska regler du som fastighetsägare måste ta hänsyn till. Kan vi inte tömma din anläggning på grund av att någon av nedanstående punkter inte uppfyllts kommer du att debiteras en framkörningsavgift enligt gällande taxa.
Det är exempelvis allt för vanligt att slamtömning inte kan utföras på grund av att brunnen/tanken inte är utmärkt med en flagga eller pinne. Det är också viktigt att huset är uppmärkt med husnummer och att hela sträckan fram till brunnen/tanken är fri från hinder och växtlighet.
Kan en brunn/tank inte tömmas på grund av att någon av reglerna inte har uppfyllts debiteras en framkörningsavgift. Reglerna i sin helhet finns att läsa på vår webbplats miva.se/slamtömning.
Visst går det att tömma slambrunnen på vintern. För att underlätta tömningen och göra arbetsmiljön säker för våra slambilschaufförer så finns det några saker att tänka på:
Om slambilschauffören inte kan tömma brunnen på grund av dåliga vägförhållanden, eller en brunn som inte går att hitta eller öppna, så kommer vi att debitera en framkörningsavgift.
Företag är välkomna att lämna sitt deponiavfall på våra återvinningscentraler till ett fast enhetspris. Detta under förutsättning att ditt fordon har en totalvikt på max 3,5 ton och att avfallet är sorterat.
Mycket avfall som transporteras med tunga fordon med en totalvikt över 3,5 ton eller traktorer hänvisas till Må avfallsanläggning till en kostnad enligt särskild prislista.
Läs mer om företag på återvinningscentral
Läs mer om Må avfallsanläggning
Läs mer om taxan för verksamhetavfall
Biogas (fordonsgas) bildas när organiskt material (t ex matrester, växter, gödsel och avloppsvatten) bryts ned av mikroorganismer i syrefria miljöer. Biogastekniken innebär att man utnyttjar mikroorganismernas naturliga förmåga att omvandla organiskt avfall till förnybar energi.
Efter biogasprocessen blir det kvar en produkt som innehåller all den näring som fanns med från början. Dessutom omvandlas en stor del av det bundna kvävet till en form som är lättillgänglig för grödan. Detta är en fördel då ett av miljöproblemen i det moderna lantbruket är utlakningen av kväve från marken. Restprodukten benämns olika, men mest förekommande är biogödsel, biomull eller rötrest.
Anledning till att man installerar en reduceringsventil är att man har för
högt tryck in i systemet. Ventilen reducerar trycket som finns före ventilen till önskat värde efter ventilen. Med en reduceringsventil kan man med andra ord få ett konstant, lågt vattentryck.
Avloppsreningsverk byggdes i huvudsak för att rena från toalettpapper och annat skräp samt näringsämnen som fosfor. Anledningen var att stränder och vikar påverkades synligt av utsläppen.
Ytvatten är det vatten som är synligt i form av sjöar, vattendrag och hav.
Grundvatten är det vatten som tränger djupt ned i marken och fyller hålrummen i jord och berg.
Råvatten är råvara till dricksvatten och vars ursprung är grundvatten eller ytvatten.
Toaletten är till för kiss, bajs och toalettpapper. Ingenting annat. I en skräphink bredvid kastar du bindor, trosskydd, tamponger, kondomer, bomullstops, tandtråd, våtservetter, tvättlappar och pappershanddukar.
Överblivna läkemedel lämnas till närmaste apotek och allt som är farligt avfall som kemikalier och färgrester ska självklart lämnas till en återvinningscentral.
Det som kan hända är att diskmedlet tillsammans med temperaturen påverkar glasen så att de får en mjölkaktig hinna. För att undvika det kan man använda ett speciellt glasprogram som bör finnas på en diskmaskin. Glasprogrammet har en något lägre temperatur. Vidare bör glas alltid ställas i den övre korgen i diskmaskinen, där temperaturen är något lägre. Det är också viktigt att alltid följa doseringsanvisningarna för diskmedlet. Tänk på att inte överdosera. Doseringsanvisningarna är anpassade efter vattnets hårdhet. Att följa doseringsanvisningarna är också viktigt ur miljösynpunkt. Ett tips är att välja ett diskmedel som är miljömärkt.
Det finns många fördelar med en fjärravläst vattenmätare. Som kund behöver du inte längre läsa av och rapportera in mätarställningen. Vi hämtar in mätvärdena automatiskt med hjälp av radiosignaler och du kommer att faktureras för din faktiska förbrukning och inte en uppskattad förbrukning som tidigare. Du kommer att kunna följa din förbrukning på Mina sidor på miva.se. De fjärravlästa mätarna innebär också mindre administration för Miva vilket är till nytta för hela va-kollektivet.
Den fjärravlästa mätaren signalerar vid avvikelser och både du som fastighetsägare och Miva kan i ett tidigt skede upptäcka och därmed åtgärda läckor. Det leder till färre driftstörningar och lägre kostnader.
Mellan åren 2018–2024 byter vi ut alla gamla mekaniska vattenmätare till fjärravlästa vattenmätare i Örnsköldsviks kommun.
Mina sidor är en gemensam service från Miva och Övik Energi, därför finns det en adress för tjänster från Miva (t.ex. vatten) och en adress för tjänster från Övik Energi (t.ex. fjärrvärme). Har du tjänster hos båda bolagen kommer du att se samma adress på flera ställen. Genom att hålla muspekaren över en adress så kan du se vilka tjänster som finns på adressen.
Det nationella miljömålet, som ligger bakom införandet av separat insamling av matavfall, bygger på att så många som möjligt ska sortera ut sitt matavfall i det bruna kärlet. På så sätt utvinns både energi och växtnäring ur matavfallet. Örnsköldsviks kommunfullmäktige har därför beslutat att man får en halverad viktavgift om man väljer det alternativet. Precis som tidigare har du som hemkomposterar en lägre kostnad eftersom vikten i det gröna kärlet minskar. Du har också fördelen att du får egen jord.
En hemkompost kräver både vilja, kunskap och engagemang. En illa skött kompost riskerar att avge dålig lukt och dra skadedjur till sig. Det finns också en risk att den gör mer skada än nytta för miljön då den exempelvis kan komma att släppa ut växthusgaser. Skulle den lägre vikttaxan ges till de som hemkomposterar skulle det abonnemanget ge den klart lägsta kostnaden och risken finns då att man komposterar enbart av ekonomiska skäl, inte av miljöskäl eller att man vill få egen jord. Chanserna att det nationella miljömålet uppfylls skulle då också minska.
Den första fakturan efter att du fått en fjärravläst vattenmätare kan ibland vara högre än vanligt. Om det var länge sedan du senaste rapporterade mätarställningen till oss kan skillnaden mellan den beräknade förbrukningen och den förbrukning som du faktiskt haft bli stor. Har du förbrukat mer än beräknat kommer du att faktureras ett högre retroaktivt belopp på fakturan. Samma sak gäller om du nyligen rapporterat en mätarställning till oss. Om du förbrukat mindre än beräknat får du istället tillbaka pengar på fakturan.
Efterfrågan på bruna kärl för matavfall är fortsatt stor. Vi har tidigare informerat om att leveranstiden därför är något längre än normalt. Nu måste vi dessutom invänta nya kärl från tillverkaren, vilket innebär att du som ännu inte fått ditt beställda bruna kärl kommer att få det leverat tidigaste omkring vecka 13. Vi beklagar förseningen.
Har du frågor är du välkommen att kontakta vår kundservice via info@miva.se eller 0660‑330 400.
Syftet med ett vattenskyddsområde är att skydda vattentillgångarna inom ett område så att vi kan använda vattentäkten både idag och i framtiden. Till varje skyddsområde hör särskilda skyddsföreskrifter som bestämmer vad man får och inte får göra inom området.
När det kommer ett kluckande ljud från diskhon, handfatet eller någon annanstans är det oftast ett tecken på att något har fastnat i avloppet. Det är ett varningstecken på att det börjar bli stopp i avloppet. Ta kontakt med en rörfirma som kan undersöka saken i tid.
Det som brukar fastna i avloppsrören är exempelvis matrester, en uppsamling av hårstrån eller något som spolats ner i toaletten av misstag.
Det ska finnas avstängningsventiler före och efter mätaren som går att stänga helt i samband med vattenmätarbytet för att så lite vatten som möjligt ska rinna ut från både ledningsnätet och huset vid mätarbytet. Det är viktigt att regelbundet kontrollera att ventilerna fungerar. Ventilerna måste även fungera för att du som fastighetsägare snabbt ska kunna stänga av vattnet vid en eventuell vattenläcka i huset. Avstängningsventil LK580, LK581 och LK582 är inte godkända och behöver bytas ut av våtrumsbehörig fackman innan vi kan byta din vattenmätare.
Miva och Övik Energi samarbetar och Mina sidor är från och med februari 2020 en gemensam service från bolagen. Det innebär att du kan se dina tjänster hos båda bolagen på samma ställe. Vårt mål är att det ska förenkla för dig som kund. Om du enbart har tjänster hos Miva kommer du ändå att se rubriker som hör till tjänster från Övik Energi.
Sedan tidigare har Miva och Övik Energi ett gemensamt kundinformationssystem som gör att vi kan sänka våra administrationskostnader. Därför är det en naturlig fortsättning av vi nu lanserat ett gemensamt Mina sidor. Hantering av personuppgifter sker enligt GDPR och regleras i ett avtal mellan bolagen.
I december satte vi igång dygnsavläsning för de fjärravlästa vattenmätarna. Mätvärdet samlas in med tre decimaler, men var felaktigt inställt på att visa noll decimaler i Mina sidor. Det innebär att enbart hela kubikmeter visas. Under en viss förbrukning visas förbrukningen som 0 kubikmeter och över en viss förbrukning visas den som 1 kubikmeter. Den totala förbrukningen över månaden är korrekt och samma som på fakturan. Från och med februari 2020 fungerar dygnavläsningen i Mina sidor.
Limmet på kuverten är det största problemet. Det löses inte upp i processen i pappersbruket utan klumpar ihop sig. Det resulterar i sämre papperskvalitet eller i värsta fall makulering. Samma sak gäller för post-it-lappar. Kuvert och post-it-lappar lägger du i soppåsen som går till förbränning där avfallet omvandlas till energi.
Matavfallet som samlas in i Örnsköldsvik transporteras till en biogasanläggning i Härnösand där matavfallet rötas och blir biogas till fordon. Resterna blir gödsel till exempelvis skogen. Att vi inte tar hand om matavfallet i vår egen kommun beror på att vi i dagsläget inte har någon sådan anläggning. Men matavfall är fullt av energi och klarar därför ganska långa transporter utan att man förlorar miljövinsten.
Vattenfasen återförs för att förbättra brunnens funktion. De mikroorganismer som finns i brunnen återförs och nedbrytningsprocessen kan snabbt komma igång igen, vilket minskar belastningen på närmiljön. Eftersom vätskan återförs minskar även transporterna för slambilen och leder till minskad klimatpåverkan.
Vattenkvaliteten påverkas till stor del av markanvändningen och olika typer av verksamheter inom tillrinningsområdet. Tillrinningsområdet är det område inom vilket vattnet kan röra sig till vattentäkten. Den akuta risken för att en förorening ska nå ledningsnätet och konsumenterna är högre ju närmare intaget en eventuell olycka sker. Därför är restriktioner i föreskrifterna strängare ju närmare zonen är intagspunkten. Längre bort från intaget minskar den akuta risken på grund av utspädning och långa transporttider. Vattenskyddsområdet syftar då mer till att bibehålla eller förbättra vattenkvaliteten i ett långtidsperspektiv.
Om vattnet sjunker sakta i handfatet eller diskhon beror det nästan alltid på att smuts har fastnat i vattenlåset. Det går oftast lätt att fixa med en vaskrensare, en sugpropp som sitter på ett träskaft. Vaskrensare finns att köpa i varuhus och järn- och färgaffärer.
Om problemet inte går att lösa med vaskrensaren kan du testa att rengöra vattenlåset som sitter i röret under handfat eller diskho. Ställ en hink under för att slippa smutsigt vatten på golvet eller i skåpet.
Om det fortfarande är problem bör du kontakta en rörfirma som kan undersöka saken.
Du kan hämta påsar på Mivas alla återvinningscentraler i Bjästa, Bredbyn, Björna, Husum och på Må eller hos Mivas kundservice på Sjögatan i Örnsköldsvik. Du kan även hämta fler påsar i ett antal utvalda livsmedelsbutiker runt om i kommunen. Här kan du se var du kan hämta fler matavfallspåsar.
Fastighetsägare till flerfamiljshus, bostadsrättsföreningar och verksamheter kan beställa extra matavfallspåsar för leverans till en kostnad genom att kontakta Mivas kunderservice.
Fett och matolja som hälls ner i avloppet stelnar på vägen till reningsverket och kan orsaka stopp i avloppsledningarna. Därför är det viktigt att ta hand om fettavfall på rätt sätt.
Små mängder olja och frityrfett som uppstår hemma kan paketeras och läggas i sopkärlet. Fett från stekpannan kan med fördel torkas upp med hushållspapper och läggas i matavfallspåsen eller i restavfallet om du saknar brunt kärl för matavfall.
Större mängder olja eller frityrfett ska förpackas och i första hand lämnas till vår särskilda fettinsamling på Må återvinningscentral. Den finns i byggnaden för farligt avfall. Tänk då på detta:
Matfett och matolja från verksamhet lämnas på Må återvinningscentral mot en avgift i taxan för verksamhetsavfall.
Läs mer om taxan för verksamhetsavfall
Vid utebliven betalning tvingas Miva tyvärr koppla bort vattnet till din fastighet. För att få vattnet påkollat måste du dels betala din skuld, dels betala en särskild återinkopplingsavgift.
För att så snabbt som möjligt få vattnet återinkopplat ska du tänka på detta:
Visma Collectors nås på telefon 0771-16 02 05 och deras öppettider är vardagar 08.00-16.30.
Om egen återinkoppling sker ses det som en brottslig handling som kommer att polisanmälas av Miva.
Det är mangan, ett helt ofarligt grundämne som finns i grundvatten. Spola kallvatten på flera tappställen (kök, badrum, tvättstuga etc). Tiden kan variera från ett par minuter upp till en halvtimme. Om problem ändå kvarstår, kontakta vår kundservice.
Det beror ofta på att rost lossnar och följer med från ledningsnätet. Efter exempelvis en åtgärdad vattenläcka kan vattnet vara grumligt eller missfärgat, vilket åtgärdas genom att spola kallvatten på flera tappställen (kök, badrum, tvättstuga etc). Tiden kan variera från ett par minuter upp till en halvtimme. Om problem med missfärgat vatten ändå kvarstår, kontakta vår kundservice.
Det har kommit in luft i vattnet. Spola kallvatten på flera tappställen (kök, badrum, tvättstuga etc). Tiden kan variera från ett par minuter upp till en halvtimme. Om problem ändå kvarstår, kontakta vår kundservice.
Mellan åren 2018–2024 byter vi ut alla gamla mekaniska vattenmätare till fjärravlästa vattenmätare i Örnsköldsviks kommun.
Bravida genomför besiktning av mätarplats och installation av fjärravlästa vattenmätare i Hörnett och på Varvet på uppdrag av Miva. De kommer att åka i Bravidas bilar, bära kläder med Bravidas logotyp och kunna legitimera sig.
Vi vill alltid ha en lagfaren ägare på våra abonnemang. Om huset hyrs ut kan vi i undantagsfall registera en avvikande fakturaadress. Däremot är det alltid fastighetsägaren som är ansvarig för att avgifter för vatten och hämtning av hushållsavfall betalas. I de fall avgifterna inte betalas går kravet alltid till fastighetsägaren.
För att mätarplatsen ska vara godkänd behöver du kontrollera följande:
För om- och nybyggnationer kräver vi även att vissa mått uppfylls på mätarplatsen. Vid befintlig byggnad ska måtten uppfyllas så långt det är möjligt.
Konsolen ska vara avsedd för vattenmätare och anpassad efter mätarens storlek. I en vanlig villa ska konsolen ha en skjutbar kopplingshylsa, passa mätarstorlek Q3 2,5–Q3 4 och ha 190–220 mm bygglängd. Det är tillåtet att byta konsol själv eller så kan du kontakta en vvs-firma för hjälp med installation.
Sophämtningsarbetet pågår under hela dagen, den aktuella hämtningsdagen. Det betyder att man kan få sitt sopkärl tömt alltifrån kl 6 på morgonen till kl 22 på kvällen. Sopkärlet måste vara utplacerat senast kl 6 på morgonen om man vill ha det tömt den dagen.
Om det inte har blivit tömt på den tid som det normalt brukar tömmas, låt kärlet stå till dess att vi tömt det.
Nej, dricksvatten är inte sterilt, det vill säga helt bakteriefritt. Överallt i vår miljö finns mikroorganismer och utan dem skulle vi inte överleva. När dricksvatten produceras i vattenverket avskiljs ohälsosamma mikroorganismer. Dricksvattenmiljön är oftast kall och näringsfattig, vilket medför att de flesta mikroorganismer inte trivs eller förökar sig i dricksvattnet. En liten mängd mikroorganismer är naturligt.
Ledningarna påverkas med åren av vattnet som passerar igenom dem. Det vanligaste ledningsmaterialet i Sverige är gjutjärn. En del vatten kan ge lösa avsättningar av till exempel järn. Ett välplanerat underhåll omfattar systematiska spolningar för rengöring. Andra vatten ger fasta avlagringar på ledningsväggen. Trots noggranna undersökningar av sådana avlagringar i över hundra år gamla järnledningar, har man inte hittat något som visar att de skulle kunna orsaka tillväxt av mikroorganismer.
I ledningsnät med fasta avlagringar gäller det att hålla en vattenkvalitet som gör att avlagringarna inte löses upp. Andra ledningsmaterial, som till exempel gummi, har visat sig kunna ge omfattande kvalitetsstörningar. Det finns exempel på gummiledningar som innehållit hela ekosystem med större organismer. Gummi som ledningsmaterial används inte idag. Ledningar byts ut efterhand som de åldras och inte längre uppfyller de höga krav som ställs på dem. Det kallas ledningsförnyelse och pågår kontinuerligt.
Ja, enligt vår leverantör är den bruna matavfallpåsen livsmedelsgodkänd. Det finns alltså inga risker med att använda påsen till frukt och grönt när du handlar.
I Örnsköldsvik är vattnet mjukt. Det innebär att du kan tvätta och diska med den lägsta rekommenderade doseringen då tvål, tvätt- och diskmedel löddrar lätt. Om inte tvätten är hårt smutsad kan du gärna hoppa över förtvätten också.
Den fjärravlästa vattenmätaren och installationen av vattenmätaren ingår i din vanliga taxa. Men det är ditt ansvar som fastighetsägare att se till att vattenmätarplatsen är godkänd. Om du behöver göra förändringar för att vattenmätarplatsen har brister kan det bli en kostnad om du behöver anlita fackman.
Ja. Kostnaden tas ut av den myndighet som ska pröva anmälan eller tillstånd. Det kommer antingen att bli länsstyrelsen eller kommunen som anmälan eller ansökan ska skickas till. Myndigheten bestämmer hur hög avgiften ska vara för att täcka kostnaden för deras handläggning.
I EU:s miljövårdsarbete gäller principen att förorenaren ska betala. Alla är skyldiga att ansvara för sina föroreningar och sina risker på egen bekostnad. Det har kommit frågor om va-kollektivet ska stå kostnaden för anmälan och tillstånd. Enligt vattentjänstlagen bedömer vi inte att det är en så kallad nödvändig kostnad som kan läggas på va-taxan och kollektivet.
Du kontaktar vår kundservice för att registrera abonnemanget som ett dödsbo samt uppger namn och adress till någon som ansvarar för dödsboet. Det innebär att fakturor fortsättningsvis kan betalas från dödsboet.
Om inte detta görs kommer fakturorna att fortsätta att skickas i den avlidnes namn och adress. När betalning inte inkommer går fakturorna vidare till det företag som sköter Mivas kravverksamhet och inkassokrav kommer att skickas ut.
Om vägen fram till slambrunnen är i dåligt skick eller inte är framkomlig och din brunn snart ska tömmas behöver du kontakta oss så kan vi tömma din brunn senare. Enklast gör du det genom att kontakta vår kundservice.
Vi ersätter kostnadsfritt sopkärl som gått sönder vid ett tömningstillfälle eller av normalt slitage. Beställ ett nytt sopkärl genom att kontakta vår kundservice.
Om du har ställt ut kärlet i rätt tid, låt det stå tills vi har tömt det då vi på grund av oförutsedda händelser kan behöva göra ändringar i hämtningsrutten.
Sophämtningsarbetet pågår under hela dagen och det betyder att du kan få ditt sopkärl tömt alltifrån klockan 6 på morgonen till klockan 22 på kvällen.
Den som tömmer sopkärlet rapporterar på exakt klockslag varför ett kärl inte har tömts. Det kan till exempel bero på att kärlet står på fel plats eller är felvänt. Kontakta vår kundservice för att få information om varför ditt sopkärl inte har tömts. Du kan då antingen beställa en extra tömning eller vänta 14 dagar till nästa tömningstillfälle.
Vid halt väglag eller kraftigt snöfall kan tömningen bli försenad. Låt alltid kärlet stå till dess att vi tömt det, vilket i extrema fall kan bli flera dagar senare än normalt.
Tänk på att skotta och sanda bredvid och under ditt sopkärl. Vid dragväg, som innebär att vår entreprenör hämtar kärlet, ska även dragvägen vara skottad och sandad.
Nej, möbler, heminredning och cyklar som du lämnar för återbruk i Startpunktens mottagning på våra återvinningscentraler behöver inte vara hela. De som deltar i Startpunktens verksamhet, lagar och reparerar i sina ateljéer för att sedan kunna sälja föremålen i Startpunktens återvinningsbutik på Sjögatan 5 i Örnsköldsvik.
I Myrorna insamlingscontainer lämnar du kläder, skor, accessoarer och hemtextil. Myrorna tar även emot textil som trasig, nopprig eller urtvättad. Tänk bara på att förpacka det du lämnar i ihopknutna påsar så att det inte blir blött.
Ja, du måste alltid anmäla adressändring direkt till oss eftersom det inte sker med automatik via exempelvis folkbokföringen.
Inför din flytt måste du anmäla det till Miva. Enklast gör du det genom att fylla i blanketten för flytt och ägarbyte. Om du har köparens uppgifter tillgängliga går det snabbt och enkelt att fylla i blanketten. Har du kommunalt vatten och avlopp måste du även läsa av din vattenmätare vid datum för ägarbyte och notera på blanketten.
Till dess att blanketten registrerats hos oss står säljaren kvar som betalningsansvarig. När vi får blanketten lägger vi upp köparen som kund och gör sedan en slutfaktura till säljaren och skiftar ägarförhållandet.
Tänk på att alltid anmäla ändrade ägarförhållanden direkt till oss eftersom det inte sker med automatik.
Blankett för flytt och överlåtelse (pdf, 199.7 kB)
Ja, har du ett brunt kärl för matavfall ska du använda de papperspåsar som vi tillhandahåller. Matavfallet får inte läggas i en vanlig plastpåse då det stör rötningsprocessen i biogasanläggningen. Inte heller andra papperspåsar är lämpliga då de har en annan kraftigare kvalitet än matavfallspåsarna.
Se film från vår påsleverantör om varför och hur du använder papperspåsen
Ja, att använda papperspåsar för matavfallet är det mest miljlövänliga sättet att paketera matavfall som ska rötas för att ge både energi och näringsämnen. Därför är det också viktigt att använda de papperspåsar som Miva tillhandahålle eftersom det är speciellt framtagna för matavfall.
Det är mycket viktigt att använda den påshållare som vi tillhandahåller. Den gör att påsen ventileras och därmed håller mycket bra. Naturligtvis är det också viktigt att låta blött matavfall rinna av innan det läggs i påsen. Till din hjälp får du en praktisk slaskskrapa.
Det är också viktigt att inte använda en vanlig sophink eller sätta en plastpåse utanpå papperspåsen, eftersom det gör att papperspåsen inte kan andas och därför lätt går sönder.
Ja, enligt Miljöbalken har alla hushåll och fastighetsägare en lagstadgad skyldighet att lämna sitt hushållsavfall till sin kommun för borttransport och behandling. Fastighetsägaren kan befrias från skyldigheten att lämna avfall och sådan dispens ges om fastigheten kan anses vara obeboelig och detta kan bevisas. Det handlar alltså inte om hur mycket man befinner sig i fastigheten.
Den som önskar dispens ska ansöka om sådan till Miljö- och hälsoenheten inom kommunens Samhällsbyggnadsförvaltning. Kontakta Miljö- och hälsoenheten på telefon 0660-88 000 om du vill veta mer om dispenser och tillstånd inom avfalls- och va-området.
Det är med andra ord inte Miva som beviljar dispens från ett abonnemangs grundavgift, utan Örnsköldsviks kommun i egenskap av tillsynsmyndighet. Miva har ingen insyn i inkomna dispensansökningar eller någon möjlighet att påverka dessa.
I papperspåsen lägger du matavfall, det vill säga allt som blir över då du lagar mat eller har ätit.
För att matavfallet ska bli torrare och papperspåsen mer hållbar kan du utan problem blanda i tidningspapper, vita och oblekta servetter/hushållspapper eller rivna äggkartonger.
Färgade servetter och hushållspapper lägger du bland övrigt restavfall, eftersom färgerna innehåller mycket tillsatser som man vill undvika i rötningen av matavfallet.
Nej. För kranvatten gäller i vissa fall strängare gränsvärden för både bakterier och salthalt, eftersom det levereras till så många människor. Flaskvatten kan dock innehålla höga salthalter, till exempel natrium- och fluoridjoner, och bör därför inte ges till små barn. Det är däremot stor prisskillnad på de två typerna av dricksvatten. En liter vatten på flaska kostar minst 250 gånger mer än kranvatten. Kranvattnet får man dessutom levererat direkt i kranen dygnet runt, samt borttransporterat och renat vid avloppsreningsverket. Sedan är det naturligtvis en smaksak om man tycker det är festligare att dricka ett kolsyrat vatten.
Det är fastighetsägaren som är ansvarig mot Miva som huvudman för vatten- och avloppsledningsnät.
Nej, det är enkelt. Låt matavfallet rinna av i slasken innan du lägger det i papperspåsen som är avsedd för matavfall och som ingår i abonnemanget. Till din hjälp får du en praktisk slaskskrapa. Fyll påsen till max 3/4, så att du kan rulla ihop den ordentligt. Lägg sedan papperspåsen i det bruna kärlet.
Många tycker faktiskt att det luktar mindre när man sorterar matavfallet separat. Anledningen är att papperspåsen med påshållaren ventilerar fukten och att matavfallet därmed håller sig torrare och ger upphov till mindre lukt än när det slängs i plastpåse. Dessutom slänger du samma matavfall i det gröna sopkärlet där det blandas med annat avfall, så egentligen byter matavfallet bara kärl och samlas koncenterat i det bruna kärlet.
Om du har illaluktande avfall som räk- eller kräftskal kan du skölja det i vatten. När vattnet runnit av kan du slå in det i lite tidningspapper innan du lägger det i papperspåsen. Tänk också på att byta påse minst var tredje dag även om den inte är full. Det är viktigt att du kan vika ihop påsen ordentligt innan du lägger den i det bruna kärlet för att minska risken för att påsen läcker eller går sönder.
Nej, inte om du har dricksvatten från en kommunal anläggning. Den kommunala dricksvattenförsörjningen står under strikt kontroll och svenskt dricksvatten har en hög och jämn kvalitet. Filter och andra anordningar som marknadsförs har visat sig försämra dricksvattenkvaliteten, bland annat genom att tillföra tungmetaller och/eller främja tillväxten av mikroorganismer (till exempel bakterier). Om du har egen brunn kan du behöva ta bort vissa ämnen, till exempel järn (Fe), som det kan finnas för mycket av, eller förändra pH-värdet för att ledningar och utrustning inte ska korrodera (fräta sönder). Skötseln av filtret är mycket viktig.
Fick du inte svar på din fråga? Skicka den gärna till vår kundservice via nedanstående länk.