Vanliga frågor

Här har vi samlat svar på massor av vanliga frågor som vi får. Hoppas vi kan hjälpa dig också. Sök fritt eller välj huvud- och underkategori.

Huvudkategori
Underkategori

16 träffar inom Fakturor

  • Kan jag betala anläggningsfakturan med kort?

    Det går inte att betala fakturan med kort direkt till Miva. Kontakta din kortutställare för att höra om du kan betala fakturan med kort via dem.

  • Hur löser jag in min värdeavi?

    Om du har pengar tillgodo hos oss och vi inte har ditt kontonummer får du en värdeavi hemskickad. För den smidigaste hanteringen tipsar vi dock om att lämna kontonummer till vår kundservice för överföring direkt till ditt bankkonto.

    Lösa in i butik
    Du kan mot en kostnad lösa in värdeavin i butik via ClearOn om den har ett maxbelopp på 2 000 kr. Inlösen av värdeavier i butik ger dig möjlighet att antingen använda avin som betalning vid köp eller få pengar i handen – i mån av tillgång på kontanter i butiken.

    Information om hur du går tillväga framgår på värdeavin.

    Kund i Nordea
    Du som har konto i Nordea kan mot en kostnad lösa in värdeavin på ett Nordeakontor för insättning på ditt Nordeakonto. Inlösen sker endast genom insättning på konto.

    Du kan även skicka värdeavin till Nordea för insättning på ditt Nordeakonto. Tänk på att bankkontonumret måste anges tydligt och tillhöra mottagaren av utbetalningskortet. Denna hantering är kostnadsfri. Värdeavin skickas då till Bank, Abp, filial i Sverige, PS30, 105 71 Stockholm. 

    Kund i annan bank
    Du som har konto i annan bank än Nordea kan endast lösa in värdeavin i butik via ClearOn. Från 2024 kommer de svenska bankerna helt upphöra att stödja utbetalningskort som betalningstyp.

    Om värdeavin förfallit behöver du kontakta oss för att lösa utbetalningen på annat sätt.

  • Vad är en e-faktura eller elektronisk faktura?

    En elektronisk faktura är ett alternativ till den vanliga pappersfakturan. E-fakturan går elektroniskt direkt till din internetbank. Eftersom all information finns på fakturan behöver du inte knappa in några uppgifter själv. Kontrollera bara uppgifterna och godkänn fakturan.

  • Vad kostar e-faktura för mig som internetbankskund?

    Tjänsten är kostnadsfri, det vill säga den ingår i tjänsterna som finns i internetbanken. Någon form av bastjänst hos internetbanken är ett krav. Kontakta din bank för mer information.

  • När får jag min e-faktura?

    E-fakturor skickas ut vid samma tidpunkt som de vanliga fakturorna. Eftersom postgången uteblir kan de bli tillgängliga någon dag tidigare.

  • Jag har fått en faktura från Visma, varför då?

    Visma Collectors AB är ett inkassoföretag och en samarbetspartner till Miva. Du har fått fakturan från Visma för att du inte betalat en faktura till Miva. När en faktura inte betalats lämnar Miva nämligen över ärendet till Visma Collectors.

    I och med att du fått en faktura från Visma, så är det till Visma du ska betala din skuld. Du kan alltså inte reglera din skuld via Mivas post-/bankgiro eller genom att besöka vår kundservice. Visma Collectors bankgironummer är 5607-3703 och Visma nås på telefon 0771-16 02 05. Deras öppettider är vardagar 08.00-16.30. 

    Tänk på att återinkoppling av vatten debiteras enligt fastställd taxa och att detta ska betalas samtidigt som din skuld. Kontakta Visma Collectors för att få veta din totala skuld inklusive återinkopplingsavgift.

  • Vad är en lägenhetsavgift/bostadsenhetsavgift?

    Lägenhetsavgiften eller bostadsenhetsavgiften finns för att avgifter ska fördelas så rättvist som möjligt mellan olika typer av fastigheter och användare. I brukningsavgiften använder vi begreppet lägenhetsavgift och i anläggningsavgiften använder vi bostadsenhetsavgift. De betyder i grunden samma sak.

    Avgiften är ett mått på nyttan fastigheten har av tillgång till kommunalt vatten och avlopp. Storleken på avgiften baseras på hur många bostadsenheter som finns på fastigheten.

    Alla villor och fritidshus betalar normalt en lägenhetsavgift/bostadsenhetsavgift oavsett storleken på villan. Finns det till exempel en lägenhet eller ett gästhus på fastigheten som har kök, toalett och egen ingång så betalas ytterligare en lägenhetsavgift. Det spelar ingen roll om bostadsenheten används av hushållet eller hyrs ut.

    Flerbostadshus betalar en lägenhetsavgift/bostadsenhetsavgift per lägenhet. Exempelvis ett hyreshus med sju lägenheter betalar sju lägenhetsavgifter.

    För andra fastigheter, som inte är avsedda för bostadsändamål, beräknas varje påbörjad 150 m² lokalyta som en bostadsenhetsavgift. Denna avgift finns enbart i anläggningsavgiften.

  • Hur ser e-fakturan ut?

    Ungefär som den vanliga pappersfakturan, dock utan inbetalningskort.

  • Hur gör jag om något är fel på fakturan?

    Kontakta vår kundservice så reder vi ut frågetecknen.

  • Hur anmäler jag mig till e-faktura?

    Så här fungerar det:

    • Möjligheten att betala med e-faktura kräver att du är ansluten till en internetbank.
    • I internetbanken, hos den bank du använder, anmäler du dig till de företag du vill ha elektronisk faktura från, i det här fallet Miva eller Miljö och Vatten i Örnsköldsvik. Detta görs ofta från något som heter "Beställ tjänster", "Anmäl elektronisk faktura" eller något liknande.
    • När du sedan får en faktura från Miva får du ett meddelande i din internetbank. Alla uppgifter såsom OCR-nummer, belopp och förfallodag finns redan registrerade i fakturan. Du anger bara vilket konto du vill betala från och signerar som vanligt.
    • När din elektroniska faktura är betald lagras den i din internetbank.

    Är du osäker eller har problem med att anmäla att du vill ha e-faktura från Miva, kontakta din bank.

  • Får jag hem en pappersfaktura om jag har e-faktura?

    Nej, e-fakturan finns bara på din internetbank. Du måste själv gå in på internetbanken för att se den. Om du vill kan du själv skriva ut den.

  • Vad händer om jag inte har pengar på kontot då autogirot dras?

    Om du inte har tillräckligt med pengar på ditt konto kommer vi försök att dra pengar ytterligare två gånger följande bankdagar. Har du inte haft tillräckligt med pengar på ditt konto dessa tre försök kommer att få hem en pappersavi som du måste betala manuellt månaden efter. På den kan det även tillkomma förseningsavgifter.

  • Hur skaffar jag autogiro?

    För att betala dina fakturor från Miva med hjälp av autogiro behöver du göra en anmälan via din internetbank. Enkelt och klart på några minuter!

    • Logga in på din internetbank.
    • Leta upp autogiroanmälan och lägg sedan till Miva: Sök upp Miljö och Vatten i Örnsköldsvik AB (bg 466–6434) och klicka på Anmäl/Ansök.
    • Välj vilket konto autogirot ska dras från.
    • Fyll i betalarnummer (ditt personnummer, ange 10 siffror).
    • Bekräfta autogiroanmälan – klart!

    Bearbetningen av ansökan tar något dygn. När allt är klart får du ett brev om godkänt autogiro.

  • Jag har fått en betalningspåminnelse, varför?

    Betalningspåminnelse skickas ut när fakturan ej är betald i tid.

    Kontrollera via din bank att betalningen gått igenom. Har betalning av faktura skett de senaste dagarna kan du bortse från påminnelsen.

  • Kan jag begära rotavdrag för tjänster som Miva utför, t ex från- och återinkoppling av vatten?

    Nej, enligt Skatteverket får du bara göra rotavdrag för arbete som görs inom den egna fastigheten. Om Miva utför en återinkoppling av vattnet utanför din fastighetsgräns, där avstängningsventilen som regel är placerad, kan du inte begära rotavdrag för detta.

  • Hur använder jag e-faktura?

    När du loggar in på din internetbank får du besked om några nya e-fakturor har mottagits. Klicka på den elektroniska fakturan så får du upp den på skärmen. Kontrollera uppgifterna och godkänn med ett klick. Fakturan betalas då på förfallodagen.

Hjälpte informationen på sidan dig?