Vanliga frågor

Huvudkategori
Underkategori

18 träffar inom Fakturor

  • Får jag hem en pappersfaktura om jag har e-faktura?

    Nej, e-fakturan finns bara på din internetbank. Du måste själv gå in på internetbanken för att se den. Om du vill kan du själv skriva ut den.

  • Hur anmäler jag mig till e-faktura?

    Så här fungerar det:

    • Möjligheten att betala med e-faktura kräver att du är ansluten till en internetbank.
    • I internetbanken, hos den bank du använder, anmäler du dig till de företag du vill ha elektronisk faktura från, i det här fallet Miva eller Miljö och Vatten i Örnsköldsvik. Detta görs ofta från något som heter "Beställ tjänster", "Anmäl elektronisk faktura" eller något liknande.
    • När du sedan får en faktura från Miva får du ett meddelande i din internetbank. Alla uppgifter såsom OCR-nummer, belopp och förfallodag finns redan registrerade i fakturan. Du anger bara vilket konto du vill betala från och signerar som vanligt.
    • När din elektroniska faktura är betald lagras den i din internetbank.

    Är du osäker eller har problem med att anmäla att du vill ha e-faktura från Miva, kontakta din bank.

  • Hur använder jag e-faktura?

    När du loggar in på din internetbank får du besked om några nya e-fakturor har mottagits. Klicka på den elektroniska fakturan så får du upp den på skärmen. Kontrollera uppgifterna och godkänn med ett klick. Räkningen betalas då på förfallodagen.
  • Hur gör jag om något är fel på fakturan?

    Kontakta vår kundservice så reder vi ut frågetecknen.

  • Hur löser jag in min värdeavi?

    Om du har pengar tillgodo hos oss och vi inte har ditt kontonummer får du en värdeavi hemskickad. Du kan mot en kostnad lösa in din värdeavi i butik och i butiker som är ombud för kassagiro kan du mot en avgift sätta in beloppet på ditt bankkonto. Företagsinlösen kan ske i butiker som är ombud för Kassagirot.

    Kund i Nordea
    Du som har konto i Nordea kan lösa in värdeavin på ett Nordeakontor eller skicka in värdeavin för insättning på ditt Nordeakonto utan extra kostnad.

    Inlösen sker genom insättning på konto, eller i de undantagsfall som kontor har kontanter kan inlösen ske med utbetalning av kontanter.

    Kund i annan bank
    Du som har konto i annan bank kan endast lösa in värdeavin i butik via ClearOnlänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster eller Kassagirotlänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

    Du kan lösa inte lösa in utbetalningskortet i din bank eller i Nordea.

    Information om hur du går tillväga framgår på värdeavin.

    Om värdeavin förfallit behöver du kontakta oss för att lösa utbetalningen på annat sätt.

  • Hur ser e-fakturan ut?

    Ungefär som den vanliga pappersfakturan, dock utan inbetalningskort.
  • Hur skaffar jag autogiro?

    Om du vill börja betala dina räkningar från Miva med hjälp av autogiro måste du fylla i en autogiroblankett. På blanketten godkänner du att din bank får sköta dina betalningar till Miva. Den ifyllda blanketten skickar du till adressen nedan. Du kan även kontakta kundservice så skickar vi en blankett hem i brevlådan.

    Ladda ner blankett för autogiroPDF (pdf, 130.2 kB)

  • Jag bor i villa, men på fakturan står det lägenhetsavgift, varför då?

    Den fasta årliga avgiften för vatten och avlopp är uppdelad i en grundavgift och en lägenhetsavgift. Varje villa och bostadslägenhet betalar en lägenhetsavgift per år. Fastighetsägare till flerbostadshus betalar en lägenhetsavgift per lägenhet och år.

    Här kan du se alla delar av fakturan

  • Jag har fått en betalningspåminnelse, varför?

    Betalningspåminnelse skickas ut när fakturan ej är betald i tid.

    Kontrollera via din bank att betalningen gått igenom. Har betalning av faktura skett de senaste dagarna kan du bortse från påminnelsen.

    Läs mer om betalning och påminnelser

  • Jag har fått en faktura från Visma, varför då?

    Visma Collectors AB är ett inkassoföretag och en samarbetspartner till Miva. Du har fått fakturan från Visma för att du inte betalat en faktura till Miva. När en faktura inte betalats lämnar Miva nämligen över ärendet till Visma Collectors.

    I och med att du fått en faktura från Visma, så är det till Visma du ska betala din skuld. Du kan alltså inte reglera din skuld via Mivas post-/bankgiro eller genom att besöka vår kundservice. Visma Collectors bankgironummer är 5607-3703 och Visma nås på telefon 0771-16 02 05. Deras öppettider är vardagar 08.00-16.30. 

    Tänk på att återinkoppling av vatten kostar 1 600 kr och att detta ska betalas samtidigt som din skuld. Kontakta Visma Collectors för att få veta din totala skuld inklusive återinkopplingsavgift.

    Mer om fakturafrågor

  • Jag har fått mitt vatten avstängt på grund av obetald räkning. Hur snart kopplas vattnet på efter att jag har betalat?

    Efter att du informerat Miva om att du betalat din vattenräkning och du kan uppvisa kvitto på detta, kopplar vi på vattentillförseln inom 48 timmar.
  • Kan jag begära rotavdrag för tjänster som Miva utför, t ex från- och återinkoppling av vatten?

    Nej, enligt Skatteverket får du bara göra rotavdrag för arbete som görs inom den egna fastigheten. Om Miva utför en återinkoppling av vattnet utanför din fastighetsgräns, där avstängningsventilen som regel är placerad, kan du inte begära rotavdrag för detta.
  • När får jag min e-faktura?

    E-fakturor skickas ut vid samma tidpunkt som de vanliga fakturorna. Eftersom postgången uteblir kan de bli tillgängliga någon dag tidigare.
  • Vad händer om jag inte har pengar på kontot då autogirot dras?

    Om du inte har tillräckligt med pengar på ditt konto kommer vi försök att dra pengar ytterligare två gånger följande bankdagar. Har du inte haft tillräckligt med pengar på ditt konto dessa tre försök kommer att få hem en pappersavi som du måste betala manuellt månaden efter. På den kan det även tillkomma förseningsavgifter.

  • Vad kostar e-faktura för mig som internetbankskund?

    Tjänsten är kostnadsfri, det vill säga den ingår i tjänsterna som finns i internetbanken. Någon form av bastjänst hos internetbanken är ett krav. Kontakta din bank för mer information.
  • Vad är en e-faktura eller elektronisk faktura?

    En elektronisk faktura är ett alternativ till den vanliga pappersfakturan. E-fakturan går elektroniskt direkt till din internetbank. Eftersom all information finns på fakturan behöver du inte knappa in några uppgifter själv. Kontrollera bara uppgifterna och godkänn fakturan.
  • Varför har jag fått en högre faktura än vanligt?

    Den första fakturan efter att du fått en fjärravläst vattenmätare kan ibland vara högre än vanligt. Om det var länge sedan du senaste rapporterade mätarställningen till oss kan skillnaden mellan den beräknade förbrukningen och den förbrukning som du faktiskt haft bli stor. Har du förbrukat mer än beräknat kommer du att faktureras ett högre retroaktivt belopp på fakturan. Samma sak gäller om du nyligen rapporterat en mätarställning till oss. Om du förbrukat mindre än beräknat får du istället tillbaka pengar på fakturan.

  • Vattnet är avstängt på grund av utebliven betalning, vad gör jag?

    Vid utebliven betalning tvingas Miva tyvärr koppla bort vattnet till din fastighet. För att få vattnet påkollat måste du dels betala din skuld, dels betala en särskild återinkopplingsavgift.

    För att så snabbt som möjligt få vattnet återinkopplat ska du tänka på detta:

    • Miva samarbetar med inkassoföretaget Visma Collectors AB och det är till Visma du ska betala din skuld. Visma Collectors bankgironummer är 5607-3703. Du kan alltså inte reglera din skuld via Mivas post-/bankgiro eller genom att besöka vår kundservice.
    • Tänk på att återinkoppling av vatten kostar 1 600 kr och att detta ska betalas samtidigt som din skuld. Kontakta Visma Collectors för att få veta din totala skuld inklusive återinkopplingsavgift.
    • All kommunikation gällande frånkoppling av vatten ska göras med Visma Collectors.
    • Inom 48 timmar från det att Visma Collectors informerat Miva om att skulden är betald återinkopplas vattnet till din fastighet.

    Visma Collectors nås på telefon 0771-16 02 05 och deras öppettider är vardagar 08.00-16.30. 

    Om egen återinkoppling sker ses det som en brottslig handling som kommer att polisanmälas av Miva.

Fick du ett dåligt svar?

Fick du inte svar på din fråga? Skicka den gärna till vår kundservice via nedanstående länk.

Ställ fråga till kundservice