18 träffar inom Fakturor
Nej, e-fakturan finns bara på din internetbank. Du måste själv gå in på internetbanken för att se den. Om du vill kan du själv skriva ut den.
Så här fungerar det:
Är du osäker eller har problem med att anmäla att du vill ha e-faktura från Miva, kontakta din bank.
Kontakta vår kundservice så reder vi ut frågetecknen.
Om du vill börja betala dina räkningar från Miva med hjälp av autogiro måste du fylla i en autogiroblankett. På blanketten godkänner du att din bank får sköta dina betalningar till Miva. Den ifyllda blanketten skickar du till adressen nedan. Du kan även kontakta kundservice så skickar vi en blankett hem i brevlådan.
Ladda ner blankett för autogiro (pdf, 130.2 kB)
Den fasta årliga avgiften för vatten och avlopp är uppdelad i en grundavgift och en lägenhetsavgift. Varje villa och bostadslägenhet betalar en lägenhetsavgift per år. Fastighetsägare till flerbostadshus betalar en lägenhetsavgift per lägenhet och år.
Betalningspåminnelse skickas ut när fakturan ej är betald i tid.
Kontrollera via din bank att betalningen gått igenom. Har betalning av faktura skett de senaste dagarna kan du bortse från påminnelsen.
Visma Collectors AB är ett inkassoföretag och en samarbetspartner till Miva. Du har fått fakturan från Visma för att du inte betalat en faktura till Miva. När en faktura inte betalats lämnar Miva nämligen över ärendet till Visma Collectors.
I och med att du fått en faktura från Visma, så är det till Visma du ska betala din skuld. Du kan alltså inte reglera din skuld via Mivas post-/bankgiro eller genom att besöka vår kundservice. Visma Collectors bankgironummer är 5607-3703 och Visma nås på telefon 0771-16 02 05. Deras öppettider är vardagar 08.00-16.30.
Tänk på att återinkoppling av vatten kostar 1 600 kr och att detta ska betalas samtidigt som din skuld. Kontakta Visma Collectors för att få veta din totala skuld inklusive återinkopplingsavgift.
Om du inte har tillräckligt med pengar på ditt konto kommer vi försök att dra pengar ytterligare två gånger följande bankdagar. Har du inte haft tillräckligt med pengar på ditt konto dessa tre försök kommer att få hem en pappersavi som du måste betala manuellt månaden efter. På den kan det även tillkomma förseningsavgifter.
Vid utebliven betalning tvingas Miva tyvärr koppla bort vattnet till din fastighet. För att få vattnet påkollat måste du dels betala din skuld, dels betala en särskild återinkopplingsavgift.
För att så snabbt som möjligt få vattnet återinkopplat ska du tänka på detta:
Visma Collectors nås på telefon 0771-16 02 05 och deras öppettider är vardagar 08.00-16.30.
Om egen återinkoppling sker ses det som en brottslig handling som kommer att polisanmälas av Miva.
Den första fakturan efter att du fått en fjärravläst vattenmätare kan ibland vara högre än vanligt. Om det var länge sedan du senaste rapporterade mätarställningen till oss kan skillnaden mellan den beräknade förbrukningen och den förbrukning som du faktiskt haft bli stor. Har du förbrukat mer än beräknat kommer du att faktureras ett högre retroaktivt belopp på fakturan. Samma sak gäller om du nyligen rapporterat en mätarställning till oss. Om du förbrukat mindre än beräknat får du istället tillbaka pengar på fakturan.
Om du har pengar tillgodo hos oss och vi inte har ditt kontonummer får du en värdeavi hemskickad. Du kan mot en kostnad lösa in din värdeavi i butik och i butiker som är ombud för kassagiro kan du mot en avgift sätta in beloppet på ditt bankkonto. Företagsinlösen kan ske i butiker som är ombud för Kassagirot.
Kund i Nordea
Du som har konto i Nordea kan lösa in värdeavin på ett Nordeakontor eller skicka in värdeavin för insättning på ditt Nordeakonto utan extra kostnad.
Inlösen sker genom insättning på konto, eller i de undantagsfall som kontor har kontanter kan inlösen ske med utbetalning av kontanter.
Kund i annan bank
Du som har konto i annan bank kan endast lösa in värdeavin i butik via ClearOn eller Kassagirot
.
Du kan lösa inte lösa in utbetalningskortet i din bank eller i Nordea.
Information om hur du går tillväga framgår på värdeavin.
Om värdeavin förfallit behöver du kontakta oss för att lösa utbetalningen på annat sätt.
Fick du inte svar på din fråga? Skicka den gärna till vår kundservice via nedanstående länk.