Vanliga frågor

Här har vi samlat svar på massor av vanliga frågor som vi får. Hoppas vi kan hjälpa dig också. Sök fritt eller välj huvud- och underkategori.

Huvudkategori
Underkategori

23 träffar inom Dricksvatten och Vattenmätaren

  • Vem kommer och byter min vattenmätare?

    Vi byter vi ut alla gamla mekaniska vattenmätare till fjärravlästa vattenmätare i Örnsköldsviks kommun.

    C. Petterssons Värme installerar fjärravlästa vattenmätare på uppdrag av Miva. De kommer att bära kläder med C. Petterssons Värmes logotyp och kunna legitimera sig.

    Mivas VA-tekniker sätter upp mätare i nybyggda villor samt flerfamiljshus och företag.

  • Hur kan jag få hjälp att tillfälligt stänga vattnet?

    Om du eller en rörmokare du anlitat tillfälligt behöver stänga av vattnet i samband med renovering eller dylikt måste du kontakta kundservice. Men tänk på att göra det i god tid. För närvarande måste du kontakta oss minst en vecka innan det önskade avstängningstillfället. En av våra medarbetare kommer då att stänga och senare öppna den så kallade servisventilen enligt dina önskemål.

    Vvs-företag kan också under vissa förutsättningar få Mivas tillstånd att stänga och öppna servisventiler till våra kunder på det kommunala dricksvattennätet.

    Servisventilen ligger oftast vid eller utanför din tomtgräns och är den plats där vi stänger och öppnar vattnet till fastigheten.

  • Varför har jag fått en högre faktura än vanligt?

    Om det var länge sedan du senaste rapporterade mätarställningen till oss kan skillnaden mellan den beräknade förbrukningen och den förbrukning som du faktiskt haft bli stor. Har du förbrukat mer än beräknat kommer du att faktureras ett högre retroaktivt belopp på fakturan. Samma sak gäller om du nyligen rapporterat en mätarställning till oss eller om du fått en fjärravläst vattenmätare. Om du förbrukat mindre än beräknat får du istället tillbaka pengar på fakturan.

  • Vad är en reduceringsventil?

    Anledning till att man installerar en reduceringsventil är att man har för
    högt tryck in i systemet. Ventilen reducerar trycket som finns före ventilen till önskat värde efter ventilen. Med en reduceringsventil kan man med andra ord få ett konstant, lågt vattentryck.

  • Spelar det verkligen någon roll om jag sparar några liter vatten när jag borstar tänderna?

    Ja, det betyder mycket. Varenda droppe spelar roll! Om vi alla hjälps åt och stänger av kranen medan vi borstar tänderna så blir det några procent av den totala förbrukningen. Stänger du av kranen under de tre minuterna du borstar tänderna sparas sammanlagt cirka 36 liter vatten. Det gör skillnad!

    Fler exempel:

    • En vattenspridare som står på i 20 min gör av med ungefär 150 liter vatten.
    • För varje minut en kran står och rinner försvinner 6 liter vatten.
    • Ett fyllt badkar motsvarar 150 liter vatten. En dusch på tre minuter motsvarar 36 liter.
    • En maskintvätt förbrukar cirka 50 liter vatten.
    • Om en familj på fyra personer stänger av kranen med de borstar sina tänder sparar de tillsammans 100 liter vatten på en dag.
  • Varför ställer ni krav på vattenmätarplatsen?

    Våra kunders mätarplats är också våra VA-teknikers arbetsmiljö. Precis som vid el-installationer behöver vissa krav vara uppfyllda. Det handlar bland annat om att göra mätarplatsen säkrare och minska risken för läckage under eller efter mätarbytet. Det är viktigt att du själv kommer åt mätarplatsen och att ventilerna fungerar som de ska ifall att du snabbt behöver stänga av vattnet.

    Miva har enligt ABVA (Allmänna bestämmelser för användande av kommunens allmänna vatten- och avloppsanläggning) rätt att ställa krav på mätarplatsens konstruktion. ABVA beslutas av kommunfullmäktige i Örnsköldsvik.

  • Hur kan jag följa min vattenförbrukning?

    Du kan följa din förbrukning på Mina sidor.

    Om du har en mekanisk vattenmätare krävs att du kontinuerligt lämnar din vattenmätarställning för att du ska kunna följa förbrukningen.

    Har du fått en fjärravläst vattenmätare kommer du på sikt att kunna följa förbrukningen utan att själv lämna mätarställning. Infrastrukturen är ännu inte på plats för att samla in mätarställningar för alla fjärravlästa mätare i kommunen. Tills vidare fjärravläser vi vattenmätare antingen via antenner som är uppsatta på olika ställen eller via ”drive-by”, då vi åker förbi med bil och samlar in mätvärdet via radio. Detta sker i de flesta fall varje månad, men kan även ske mer sällan. Kontrollera gärna din faktura så ser du när vattenmätaren senast lästes av.

    Du kan också själv läsa av din fjärravlästa mätare på samma sätt som de gamla mekaniska och lämna din mätarställning till kundservice.

  • Hur kontrollerar jag att mina avstängningsventiler fungerar?

    • Stäng ventilen före vattenmätaren (mellan mätaren och förbindelsepunkten) och öppna en kran. Om mätaren står stilla och inget vatten rinner i kranen så fungerar ventilen.
    • Gör sedan samma sak med den andra ventilen.
    • Om ventilerna inte går att stänga helt eller inte fungerar behöver de bytas ut innan mätarbytet. De opålitliga avstängningsventilerna LK580, LK581 och LK582 är inte godkända och behöver bytas av våtrumsbehörig fackman innan vi kan byta din vattenmätare.
  • Hur ser jag om den fjärravlästa vattenmätaren signalerar för avvikelser?

    En infokod visas på mätarens display vid en avvikelse i förbrukningen, till exempel en läcka eller en rinnande toalett. Beroende på vattenmätare visas infokoden antingen som en symbol eller text.

    • Leak kan vara ett tecken på en läckande kran eller toalett. 
    • Burst visar att vattenflödet varit konstant högt under minst 30 minuter, vilket kan vara en indikation på att ett rör är skadat.
    • Dry singalerar att mätaren inte är vattenfylld. 
    • Reverse visar att vatten flödar genom mätaren i fel riktning.
    • Tamper visar att det funnits försök till åverkan på mätaren. Mätaren är då ej längre godkänd för debitering.

    Infokoderna försvinner när händelsen som aktiverat infokoden inte längre existerar. Leak försvinner till exempel när vattnet har stått stilla i en timme, Burst försvinner när förbrukningen återgår till normal nivå och Dry försvinner när mätaren mäter vatten och inte längre är tom.

    Observera att Miva inte kontrollerar dina avvikelser.

  • Hur läser Miva av den fjärravlästa vattenmätaren?

    Mätarställningen skickas via radiosignaler till Miva. Antingen läser vi av vattenmätaren via antenner som är uppsatta i närheten eller via så kallad ”drive-by”, då vi åker förbi med bil och samlar in mätvärdet via radio. Detta sker i de flesta fall varje månad, men kan även ske mer sällan. I vissa fall kan placeringen av vattenmätaren i källaren eller husets geografiska placering försvåra avläsningen, vilket gör att vi inte får in ett värde minst varje månad. Vi jobbar med att bygga ut systemet för fjärravläsning för att se till att alla mätarvärden kommer in med automatik. Kontrollera dina fakturor så ser du när mätaren senast lästes av. Vill du lämna kompletterande mätarställningar kan du själv läsa och mätaren och kontakta vår kundservice.

  • Jag har min vattenmätare i en brunn, vad gäller för mig?

    Vi ställer samma grundläggande krav på en vattenmätarplats i brunn som på en mätarplats inomhus. Men det kan vara viktigt att tänkta på att om du har en eller flera vattenmätare i en mätarbrunn finns det också krav på brunnen.

  • Kostar det något att byta till fjärravläst vattenmätare?

    Den fjärravlästa vattenmätaren och installationen av vattenmätaren ingår i din vanliga brukningsavgift. Men det är ditt ansvar som fastighetsägare att se till att vattenmätarplatsen är godkänd. Om du behöver göra förändringar för att vattenmätarplatsen har brister kan det bli en kostnad om du behöver anlita fackman.

  • Måste jag vara hemma när vattenmätaren ska bytas?

    Ja, det behöver finnas en vuxen hemma under besöket som kan visa var vattenmätaren finns samt delta vid besiktningen av mätarplatsen. Räkna med att besöket tar upp till en halvtimme inom reserverad tid. Besöket börjar med en besiktning och om mätarplatsen är godkänd genomförs bytet direkt. Om bytet inte kan genomföras bokar vi om till en ny tid för byte längre fram.

  • När kommer jag att få en fjärravläst vattenmätare?

    Alla vattenmätare i kommunen kommer att bytas ut senast år 2025. Du kommer att få ett brev med tidbokning ungefär två veckor innan besöket. Du kan redan nu se till att du har en godkänd vattenmätarplats.

  • Påverkas jag av strålningen från den nya fjärravlästa vattenmätaren?

    Den strålning som mätaren avger är helt ofarlig och kan jämföras med andra apparater som i dag ofta används i de flesta hem, som:

    • TV-apparater och datorer med trådlös WiFi och/ eller Bluetooth
    • Fjärrkontroller för TV-apparater och bilar
    • Babyvakter.

    Kamstrups förbrukningsmätare uppfyller alla internationella regler och specifikationer rörande elektromagnetisk strålning.

  • Vad händer om min plats för vattenmätaren inte är godkänd?

    Vid första besöket besiktigar vi vattenmätarplatsen. Om mätarplatsen inte uppfyller kraven och vi inte kan genomföra bytet bokar vi om till en ny tid för byte längre fram. Du får information om vad du behöver åtgärda inför bytet. Om du inte åtgärdat bristerna vid tiden för det nya besöket tar vi ut en avgift för förgävesbesök.

  • Vad ska jag göra om jag inte kan vara hemma när min vattenmätare ska bytas?

    Om tiden inte passar så ber vi dig så snabbt som möjligt kontakta vår kundservice för att boka om till en ny tid.

  • Varför byter Miva till fjärravlästa vattenmätare?

    Det finns många fördelar med en fjärravläst vattenmätare. På sikt ska du som kund inte längre behöva rapportera in mätarställningen manuellt. Vi hämtar i stället in mätvärdena automatiskt med hjälp av radiosignaler.

    En annan fördel med den fjärravlästa mätaren är att den hjälper dig som fastighetsägare att upptäcka en läcka hos dig. Mätarens display visar en infokod som talar om vad som är fel.

    Även Miva kan i ett tidigt skede upptäcka och därmed åtgärda läckor på vårt ledningsnät vilket leder till färre driftstörningar och lägre kostnader. De fjärravlästa mätarna innebär mindre administration för Miva vilket är till nytta för alla våra kunder.

  • Jag har fått en fjärravläst vattenmätare men ser inte min förbrukning på Mina sidor?

    På sikt ska du som kund inte längre behöva rapportera in mätarställningen manuellt. Infrastrukturen är ännu inte på plats för att samla in mätarställningar för alla mätare i kommunen. Tills vidare fjärravläser vi vattenmätare antingen via antenner som är uppsatta på olika ställen eller via ”drive-by”, då vi åker förbi med bil och samlar in mätvärdet via radio. Detta sker vanligtvis varje månad, men minst en gång per år. Kontrollera gärna din faktura så ser du när vattenmätaren senast lästes av. Vill du själv rapportera in din mätarställning kan du kontakta kundservice.

  • Hur rapporterar jag vattenmätarställningen?

    Vattenmätaren sitter vanligtvis placerad i källarvåningen, tvättstugan eller under varmvattenberedaren på den inkommande vattenledningen. Utseendet på vattenmätaren kan variera, men räkneverket består som regel av fem siffror.

    Vi har två typer av vattenmätare hos våra kunder, en mekanisk vattenmätare eller en fjärravläst vattenmätare.

    Har du en mekanisk vattenmätare kan du välja att registrera din mätarställning på två sätt.

    1. I första hand registrerar du mätarställningen via vår självservicetjänst. Du loggar enkelt in med BankID.
    2. I andra hand registrerar du mätarställningen genom att kontakta vår kundservice. Självklart är du också välkommen att kontakta vår kundservice om du har frågor eller problem med att läsa av din mätarställning.

    Om du har en fjärravläst vattenmätare kan du inte lämna vattenmätarställningen via vår självservicetjänst. I de flesta fall behöver du inte lämna mätarställningen utan vi hämtar in mätvärdena automatiskt med hjälp av radiosignaler. Men infrastrukturen finns inte på plats i hela kommunen för att hämta mätvärden automatiskt. Kontrollera gärna din faktura för att se när mätarställningen senast lästes av. Om du vill kan du som tidigare läsa av vattenmätaren och lämna mätarställningen till kundservice.

  • Varför måste jag ha avstängningskranar både före och efter vattenmätaren?

    Det ska finnas avstängningsventiler före och efter mätaren som går att stänga helt i samband med ett vattenmätarbyte för att så lite vatten som möjligt ska rinna ut från både ledningsnätet och huset vid mätarbytet.

    Det är viktigt att regelbundet kontrollera att ventilerna fungerar. Ventilerna måste även fungera för att du som fastighetsägare snabbt ska kunna stänga av vattnet vid en eventuell vattenläcka i huset.

    Avstängningsventil LK580, LK581 och LK582 är inte godkända och behöver bytas ut av våtrumsbehörig fackman innan vi kan byta din vattenmätare.

  • Vilka krav ställer ni på platsen där vattenmätaren sitter?

    För att mätarplatsen ska vara godkänd behöver du kontrollera följande:

    • Vattenmätaren ska vara monterad i en konsol som håller fast rör och ventiler i väggen.
    • Konsolen ska vara avsedd för vattenmätare och ha en skjutbar kopplingshylsa.
    • Det ska finnas fungerande avstängningsventiler före och efter mätaren. Ventilerna måste gå att stänga helt annars behöver de bytas ut innan vattenmätarbytet.
    • Det ska vara lätt för våra tekniker att komma åt vattenmätaren och ventilerna med verktyg.
    • Mätaren får inte byggas in eller blockeras av tung utrustning eller inredning.
    • Rör och kopplingar får inte vara angripna av rost.
    • Väggen och golvet intill bör tåla spill och läckage av vatten.

    För om- och nybyggnationer kräver vi även att vissa mått uppfylls på mätarplatsen. Vid befintlig byggnad ska måtten uppfyllas så långt det är möjligt.

  • Vilken konsol ska jag ha till vattenmätaren?

    Konsolen ska vara avsedd för vattenmätare och anpassad efter mätarens storlek. I en vanlig villa ska konsolen ha en skjutbar kopplingshylsa, passa mätarstorlek Q3 2,5–Q3 4 och ha 190–220 mm bygglängd. Det är tillåtet att byta konsol själv eller så kan du kontakta en vvs-firma för hjälp med installation.

Hjälpte informationen på sidan dig?