- Startsida
- Kundservice
- Vanliga frågor
Vanliga frågor
Här har vi samlat svar på massor av vanliga frågor som vi får. Hoppas vi kan hjälpa dig också. Sök fritt eller välj kategori.
Filtrera resultatet
Det här formuläret postas automatiskt
-
Kan jag som företagare lämna verksamhetens förpackningar på återvinningsstationen i kvarteret?
Nej, återvinningsstationerna är inte anpassade för verksamheter. Det är bara hushåll som får lämna sina förpackningar på återvinningsstationerna. Driver du en verksamhet eller ett företag vänder du dig till en entreprenör för att få hjälp med hämtning av din återvinning. Det går även bra lämna ditt företags uttjänta pappers-, plast- och metallförpackningar på NPA:s så kallade mottagningspunkter.
-
Vad händer med det insamlade förpackningsmaterialet?
Alla förpackningar som lämnas på återvinningsstationer eller samlas in fastighetsnära transporteras till återvinningsanläggningar, som materialåtervinner så mycket som möjligt av det insamlade materialet. Det som inte går att materialåtervinna går till energiutvinning som ersättning för fossil råvara i industrin.
-
Varför återvinns så lite av de insamlade plastförpackningarna?
Det finns flera anledningar. Till att börja med är det ett stort problem att mer än hälften av plastförpackningarna slängs i vanliga hushållssoporna. Där får de aldrig chansen att återvinnas. Därför är det viktigt att hushållen i högre grad än idag källsorterar sina plastförpackningar.
Det är ännu inte möjligt att återvinna alla olika typer av plastförpackningar, vilket delvis beror på att många har en komplex sammansättning, ofta med flera olika material för att skydda till exempel livsmedel. Men utvecklingen går snabbt och återvinningsanläggningarna utvecklas hela tiden. Så sortera alla dina plastförpackningar – en dag kan allt återvinnas. Branschen har satt upp delmålet att under 2025 återvinna 55 procent av alla plastförpackningar som kommer in i deras system. Det kallas Plastsprånget. Under 2020 var siffran 15,4 procent. Det kommer att hända mycket under de närmaste åren!
-
Är det verkligen någon idé att källsortera?
Ja, det är en myt att det inte spelar någon roll. Varje förpackning som kommer in i återvinningssystemet bidrar till utvecklingen av återvinningssystemen, så att ännu fler förpackningar kan bli till nytt material i framtiden. Förpackningar som inte lämnas till återvinning, går istället till förbränning (energiåtervinning). Genom att källsortera dina förpackningar hjälper du till att spara på jordens resurser och bidrar till ett cirkulärt samhälle. Till exempel halveras koldioxidutsläppen om du källsorterar en plastförpackning istället för att slänga den i soppåsen.
-
Kan mjölk-, juice- och filförpackningar som består av flera olika material återvinnas?
Många färskvaruförpackningar består av kartong med en plasthinna på insidan och ibland en plastkork längst upp. Plasthinnan skiljs åt från kartongen i återvinningsprocessen. Förpackningen ska därför sorteras som pappersförpackning. I allmänhet gäller samma sak för alla förpackningar som består av flera sammansatta material. De ska sorteras efter det materialet det är mest av i förpackningen.
-
Stämmer det att färgat och ofärgat glas från återvinningsstationerna ändå blandas?
Nej, det är en myt. Allt glas som sorteras på återvinningsstationer eller i miljörum hålls separerade från varandra. Det kan se ut som att glaset blandas vid tömning, men bilen som det töms i har två fack på flaket. Färgat och ofärgat glas hålls separerat i hela processen.
-
Vad blir det av pappersförpackningarna som jag lämnar till återvinning?
De transporteras till pappersbruk för återvinning. Pappersfibern kan återvinnas minst sju gånger innan den är utsliten. Efter det tas pappersavfallet tillvara som energi genom förbränning.
-
Måste man diska ur en kladdig förpackning?
Nej, det är en myt. Du behöver inte diska ur förpackningen, det räcker att den är tömd på sitt innehåll. Skälet till att förpackningarna ska vara tömda är dels en hygienfråga och dels att det kan påverka återvinningen eftersom den automatiska sorteringsprocessen för vissa materialslag sorterar förpackningarna efter vikt.
-
En påse som är silverfärgad på insidan, är det en plast- eller metallförpackning?
Ofta är det angivet på förpackningen hur den ska sorteras, titta gärna i första hand om det finns en symbol eller en utskriven sorteringsangivning. Finns inte det kan du testa följande knep: Knyckla ihop förpackningen. Behåller den formen sorteras den som en metallförpackning, vecklar den ut sig sorteras den som plastförpackning.
-
Varför kan inte alla förpackningar materialåtervinnas?
Alla förpackningar är ännu inte tillverkade på ett sådant sätt att de går att materialåtervinna. Producenterna av förpackningar har i uppdrag att öka andelen återvinningsbara förpackningar. Som konsument behöver du inte tänka på vad som går att återvinna idag, utvecklingen går snabbt framåt. Det enda du behöver göra är att lämna förpackningarna till återvinning.
-
Kan jag lämna plastförpackningar i en plastpåse i insamlingsbehållaren på återvinningsstationen?
Nej, lämna förpackningarna löst i behållaren. Det underlättar sorteringen i senare led av processen. Om plastförpackningarna ligger inuti en påse finns en risk att de inte kan sorteras på rätt sätt och därmed inte heller kan materialåtervinnas.
-
Vad gäller för fastighetsnära insamling av förpackningar från flerbostadshus?
Fram till den 1 januari 2027 har Miva ett system där entreprenörer kan bli auktoriserade för att utföra fastighetsnära insamling av förpackningar från flerbostadshus. Fastighetsägare, bostadsrättsföreningar eller samfälligheter väljer en entreprenör genom att ta kontakt med någon av de auktoriserade via nedanstående länk och meddelar Miva vilka fraktioner som hämtas. Endast auktoriserade entreprenörer får anlitas.
Det nuvarande auktorisationssystem upphör vid årsskiftet 2026/2027. Någon entreprenör behöver då inte längre anlitas, utan uppdraget övergår automatiskt till Miva. I samband med detta kommer en ny taxa att fastställas och nuvarande avdrag på fakturan från oss försvinner.
Fastighetsnära insamling av returpapper och tidningar ingår däremot inte i Mivas nya avtal för insamling. Det betyder att auktorisationssystemet för detta fortsätter att gälla även efter 2027 och att ni på egen hand anlitar valfri leverantör som är auktoriserad av Miva. Läs mer på miva.se/insamling.