Anmäla undantag från insamling av matavfall
Du som vill kompostera allt ditt matavfall på heltid under hela året måste först göra en anmälan till kommunens miljö- och hälsoenhet. Så snart du fått ett beslut från kommunen kan du göra en anmälan till Miva via nedanstående formulär om att undantas från insamling av matavfall. I anmälan ska du bifoga beslutet från kommunen.
Om du redan har ett brunt sopkärl kommer vi hämta in det så snart din anmälan hanterats klart. Att undantas från insamlingen av matavfall innebär däremot inte någon lägre sophämtningsavgift, förutom att viktavgiften för matavfallet uteblir.
Tänk på att du efter anmälan måste kompostera allt matavfall under hela året och att inget matavfall fortsättningsvis får läggas i det gröna sopkärlet.
Viktigt om anmälningar från den 18 februari
Just nu förbereder vi distributionen av 10 000 matavfallskärl till hushåll som ännu inte har ett brunt kärl. Det är ett omfattande arbete som kräver noggrann planering och samordning för att fungera så effektivt som möjligt. Inför och under den samordnade utkörningen vecka 11–15 har vi inte möjlighet att göra förändringar i listorna över vilka fastigheter som ska få ett brunt kärl. Under perioden 18 februari-14 april kan vi därför inte hantera anmälningar om att undantas från insamling av matavfall. Om du inte redan har ett brunt kärl kommer du därför att få ett sådant under den samordnade utkörningen vecka 11–15. Från vecka 16 registreras din anmälan om att undantas från insamling av matavfall och därefter kommer vi att hämta hem kärlet.