Senast publicerad 2020-02-20 | Ej åtgärdat

Generell information: Sopbilen tar sig inte fram på grund av halka

Just nu gör halkan att sopbilen inte kan ta sig fram på alla vägar. På vissa ställen kan det innebära att sophämtningen uteblir. Det kan också innebära att sophämtningen blir försenad. Ställ alltid ut sopkärlet senast kl 6 på tömningsdagen och låt det stå tills vi tömt det.

Vi vädjar också till att sanda inte bara närmast sopkärlet, utan så pass mycket att en stor sopbil har möjlighet att bromsa och stanna vid kärlet på ett säkert sätt. Har du en enskild väg måste du själv se till att det inte är för halt för sopbilen.

Vad händer om sopbilen inte tar sig fram på grund av halka?

Bor du efter en väg där kommunen ansvarar för vägunderhållet kommer ditt sopkärl att tömmas så snart kommunen sandat din väg. Vår entreprenör kontaktar kommunen om vägen behöver sandas och hämtar sedan soporna så snart det är gjort. Låt därför kärlet stå ute till dess att det blivit tömt.

Bor du efter enskild väg får du vänta till nästa tömningstillfälle. Om utrymmet i ditt kärl inte räcker kan du ställa ut en extrasäck vid nästa ordinarie hämtning. Extrasäck kostar 57,50 och beställs via kundservice eller vår webbplats miva.se/beställ. Kontakta vår kundservice om du har frågor eller funderingar.

För att göra det lättare för chaufförerna att ta sig fram är det viktigt att skotta och sanda runt sopkärlet. Har du en enskild väg måste du själv se till att det inte är för halt för sopbilen.

Frågor eller funderingar?
Kontakta Mivas kundservice 0660-330 400, info@miva.se
Felanmälan dygnet runt 0660-330 330
Följ Miva på Facebooklänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster
Prenumerera på Mivas driftinformation

Hjälpte informationen på sidan dig?

Sidan publicerad 2020-02-20 av Lars Westberg