Senast publicerad 2016-05-20 | Åtgärdat

Områdesplanerad läcksökning Svartby (Arnäs)

För att besiktiga ventiler och ledningar samt minska svinnet i vattenledningsnätet genomför vi just nu metodisk läcksökning i nedanstående område. Läcksökningen kan innebära störningar i vattenleveransen i form av minskat tryck och avstängt vatten under en kortare tid. 

Läckor som lokaliseras på Mivas ledningar kommer att åtgärdas omgående. Berörda fastighetsägare kommer att informeras om läckor som konstateras på den del av ledningen som ägs av fastighetsägaren. Berörda av läcksökningen är boende i nedanstående område samt eventuellt intilliggande område.

Läcka på din vattenledning

Du som fastighetsägare är skylig att åtgärda en läcka som finns på den del av vattenledningen som du äger. Miva kontaktar dig om en sådan läcka har identifierats och i samråd beslutas när läckan ska vara åtgärdad. Miva kan inte åtgärda läckor på privata ledningar och får inte heller rekommendera någon särskild firma som kan hjälpa till. Däremot kan du alltid via kundservice kontakta vår va-rådgivare för tips och råd.

Efter en driftstörning

Efter en driftstörning kan vattnet vara grumligt eller missfärgat, vilket åtgärdas genom att spola kallvatten på flera tappställen (kök, badrum, tvättstuga etc). Tiden kan variera från ett par minuter upp till en halvtimme. Om problemet kvarstår, kontakta kundservice.

Missfärgat vatten beror oftast på avlagringar som lossnat från ledningarna vid hastigt ändrade flödesriktningar, till exempel vid läckage eller när vattnet stängs av. Vanligast är att vattnet då blir gult eller brunt, vilket beror på att rost följer med vattnet från ledningarna. Problemet åtgärdas enligt ovan.

Frågor eller funderingar?
Kontakta Mivas kundservice 0660-330 400, info@miva.se
Felanmälan dygnet runt 0660-330 330
Följ Miva på Facebooklänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster
Prenumerera på Mivas driftinformation

Hjälpte informationen på sidan dig?

Sidan publicerad 2016-05-20 av Leif Ekman