Senast publicerad | Åtgärdat

Kokningsrekommendation i Utby

Uppdaterad information kring den utökade kokningsrekommendationen i Björsby, Nässjö, Öden, Bergom, Sjögom, Sörgård och Utby finns här.


På grund av en vattenläcka på en sjöledning kan dricksvattnet för boende med kommunalt vatten i Utby vara förorenat. Som en säkerhetsåtgärd ska därför vatten som används till mat, dryck och tandborstning kokas upp. Vattnet kan däremot användas för tvätt och hygien. Området inom den svarta markeringen på kartan visar vilka som är berörda av kokningsrekommendationen samt vart vattentankar med dricksvatten kommer att finnas tillgängliga. Se kartaöppnas i nytt fönster.

Koka upp dricksvattnet i kastrull eller vattenkokare tills det bubblar kraftigt! Det räcker att koka upp dricksvattnet - det behöver alltså inte koka en viss tid. I Livsmedelsverkets informationsblad kan du läsa mer om att koka vatten, och vad kokt respektive okokt dricksvatten kan användas till. Läs mer om hur du kokar ditt vattenPDF (pdf, 95.1 kB)

Miva arbetar med att laga läckan och provtagningar kommer att göras fortlöpande och det första provresultatet beräknas klart under fredagen. För att häva en kokningsrekommendation måste två efterföljande prov vara godkända, därför kan kokningsrekommendationen tidigast hävas i början av nästa vecka. Under utredningsarbetet kan även delar av det berörda området bli helt utan vatten. Eventuellt kan också vattnet komma att kloreras för att dämpa eventuell förorening. Kloren kan ge en obehaglig lukt, men är nödvändigt för att dricksvattnet ska bli användbart igen.

Fortlöpande information ges här på Mivas webbplats.

Frågor eller funderingar? Kontakta Mivas kundservice 0660-330 400 (måndag-fredag 9-15) Felanmälan dygnet runt 0660-330 330

Boil the water

Miva currently has a disruption in the water distribution. Subscribers and visitors in the area around Utby must therefore boil water that will be used for consumption. However, it is no danger of using water for hygiene.

The black marked areas on the map shows the affected area. See map.öppnas i nytt fönster

This page is regularly updated with new information as soon as the situation has changed.

Questions or concerns? Contact customer service 0660-330 400 (Monday-Friday 9 am-15 pm) Error reporting all day around the clock 0660-330 330

Efter en driftstörning kan vattnet vara grumligt eller missfärgat, vilket åtgärdas genom att spola kallvatten på flera tappställen (kök, badrum, tvättstuga etc). Tiden kan variera från ett par minuter upp till en halvtimme. Om problemet kvarstår, kontakta kundservice.

Missfärgat vatten beror oftast på avlagringar som lossnat från ledningarna vid hastigt ändrade flödesriktningar, till exempel vid läckage eller när vattnet stängs av. Vanligast är att vattnet då blir gult eller brunt, vilket beror på att rost följer med vattnet från ledningarna. Problemet åtgärdas enligt ovan.

Frågor eller funderingar?
Kontakta Mivas kundservice 0660-330 400, info@miva.se
Felanmälan dygnet runt 0660-330 330
Följ Miva på Facebooklänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster
Prenumerera på Mivas driftinformation

Hjälpte informationen på sidan dig?

Sidan publicerad av Åsa Möller

Driftinformation

Härligt! Just nu har vi inga driftstörningar.