Textil är en värdefull resurs, men dagens textilkonsumtion är inte hållbar. Textil och modeindustrin har stor påverkan på både miljö, klimat och hälsa.
Den största miljöpåverkan från den svenska textilkonsumtionen sker ofta långt innan den slutliga användningen. Runt 80 procent av våra kläders totala miljöpåverkan sker under produktionsfasen. En t-shirt kostar 199 kr, men priset för miljön är minst 2 500 liter vatten, cirka 0,5 kg kemikalier och 2–8 kg växthusgaser.
En majoritet av svenskarna kan tänka sig att förändra sitt beteende när det gäller hur mycket och vad man handlar. Många är också beredda att bättre ta hand om sina kläder och i större utsträckning lämna in dem för
återanvändning eller källsortera när de är utslitna. Många bedömer hållbarhetsaspekter som mer viktiga än mode, men när det kommer till köpögonblicket tar andra faktorer som pris, passform och utseende över.
Kampanjen Textilsmart ger enkel och tydlig kunskap om hur ens egna val påverkar och vägleder till vad man ska välja istället. Ta del av här, via det myndighetsgemensamma Instagramkontot Textilsmart eller kampanjsajten textilsmart.se
som ger fördjupad information och där finns även möjlighet att ställa frågor.