För att Miva ska kunna komma åt vattenmätaren vid avläsning, byte eller service ansvarar fastighetsägaren för att mätaren är lättåtkomlig. Det innebär att det måste finnas ett fritt utrymme runt mätaren, se illustration nedan. Mätaren får heller inte byggas in eller placeras bakom tung utrustning eller inredning. Det är också bra om vattenmätaren sitter i ett utrymme där det finns ett golvbrunn.
För att platsen för vattenmätaren ska vara godkänd måste vattenmätaren vara fast monterad i en vattenmätarkonsol. Konsolen ska vara anpassad efter mätarstorleken. Det är fastighetsägarens ansvar att låta sätta upp och bekosta en konsol. Har man en gammal fastighet där mätaren redan är monterad utan konsol bör man låta montera en i efterhand.
Har du en avstängningsventil kallad LK580 ska den bytas av våtrumsbehörig fackman innan Miva kan utföra byte av vattenmätare. Mivas montörer rör inte dessa ventiler. Läs mer om LK580
Tänk även på att utrymmet där vattenmätaren sitter måste var uppvärmt så att mätaren inte fryser sönder. En sönderfryst vattenmätare kostar mycket pengar och kan orsaka stora vattenskador. Som fastighetsägare ansvarar du för att skydda mätaren så att den inte fryser sönder, men Miva ska alltid kontaktas för ned- och uppmontering av vattenmätare i exempelvis fritidshus, som debiteras kunden enligt fastställd prislista.
Förändring av mätarplacering eller brytning av mätarens plombering får inte ske utan Mivas kännedom.
För mätare som är placerad i mätbrunn finns speciella anvisningar när det gäller placering. Kontakta vår kundservice för mer information.
Exempel på vattenmätarkonsol.
Sidan publicerad 2015-09-29