Lyssna

Problem med smältvatten

Dagvatten kallas regn- och smältvatten från fastigheter och allmänna platser som oftast tas om hand och avleds till naturen. Ibland kan dagvatten skapa problem i form av översvämmade diken och igensatta gatubrunnar. Har man otur kan man råka ut för källaröversvämning.

Vart ska man vända sig?

Mycket förenklat kan man säga att det är Mivas ansvar att leda bort avloppsvatten när det väl hamnat i ledningarna. Däremot är det kommunens driftenhet som ansvarar för att diken, trummor och brunnar är i funktion för att t ex smältvatten ska hamna i ledningarna.

Har du problem med ytvatten i form av regn eller smältvatten som svämmar över från vägar eller diken kontaktar du kommunens driftenhet. Detta görs enklast genom att beskriva och registrera felet i appen ”Felanmälan Örnsköldsvik”. Det går också att felanmäla via formulär på kommunens hemsida. Om man inte har tillgång till app eller dator går det även bra att ringa 0660-88 500.
Till felanmälan på Örnsköldsviks kommunlänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster

Har du däremot problem som är kopplade till vatten- eller avloppsledningarna när exempelvis avloppsvatten tränger upp ur en golvbrunn i källaren, kontaktar du Miva via felanmälan 0660-330 330.

Sidan publicerad 2017-10-26

Vanliga frågor

Måsta jag installera oljeavskiljare för att tvätta fordon?
Läs svaret här

Rensa avloppet varje månad

#33 Rensa avlopp i både handfat och dusch en gång i månaden så förebygger du stopp och dålig lukt. Använd aldrig propplösare - det är inte bra för rören som kan skadas. Om du får stopp, prova istället att hälla i en ganska stor mängd hett vatten. Om det inte fungerar, lös en kopp bikarbonat och en kopp salt i en kastrull med kokande vatten, och häll detta i avloppet. Om det ändå inte fungerar, kontakta Miva.

Fler miljötips