Lyssna

Problem med smältvatten

Dagvatten kallas regn- och smältvatten från fastigheter och allmänna platser som oftast tas om hand och avleds till naturen. Ibland kan dagvatten skapa problem i form av översvämmade diken och igensatta gatubrunnar. Har man otur kan man råka ut för källaröversvämning.

Vart ska man vända sig?

Mycket förenklat kan man säga att det är Mivas ansvar att leda bort avloppsvatten när det väl hamnat i ledningarna. Däremot är det kommunens driftenhet som ansvarar för att diken, trummor och brunnar är i funktion för att t ex smältvatten ska hamna i ledningarna.

Har du problem med ytvatten i form av regn eller smältvatten som svämmar över från vägar eller diken kontaktar du kommunens driftenhet. Detta görs enklast genom att beskriva och registrera felet i appen ”Felanmälan Örnsköldsvik”. Det går också att felanmäla via formulär på kommunens hemsida. Om man inte har tillgång till app eller dator går det även bra att ringa 0660-88 500.
Till felanmälan på Örnsköldsviks kommunlänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster

Har du däremot problem som är kopplade till vatten- eller avloppsledningarna när exempelvis avloppsvatten tränger upp ur en golvbrunn i källaren, kontaktar du Miva via felanmälan 0660-330 330.

Sidan publicerad 2016-03-17

Vanliga frågor

Vad är skillnaden på ytvatten, grundvatten och råvatten?
Läs svaret här

Fyll diskmaskinen

#1 Fyll disk- och tvättmaskinen helt innan den körs.

Fler miljötips