Lyssna

Avloppsproblem

Vår till ytan stora kommun medför ett stort ledningsnät och många anläggningar. Allt har dessutom många år på nacken och årligen görs stora insatser för att säkerställa leverans och funktion.

Felanmälan dygnet runt!

Om du behöver felanmäla vatten och avlopp kan du göra det dygnet runt på telefon 0660-330 330.

Får du akuta avloppsproblem ska du alltid först kontakta Miva för att vi ska kunna konstatera om problemet är i det allmänna ledningsnätet eller i ledningen på din fastighet som du själv ansvarar för. Om du direkt anlitar privata avloppsrensningsfirmor och det visar sig att problemet är på det allmänna ledningsnätet kan vi tyvärr inte ersätta dina utlägg till avloppsrensningsfirman.

Driftstörning

Ibland kan en vattenläcka eller andra störningar i vår verksamhet uppstå. Då informerar vi om det via vår hemsida. Du kan även prenumerera på driftinformation och genom ett e-postmeddelande få information om vad vi gör i ditt närområde.

Ibland får vår kundservice samtal från kunder som tycker att vi borde annonsera om driftstörningar i ortens morgontidning. Tyvärr är det inte möjligt av flera skäl. Framförallt är det en kostnadsfråga. Annonsering kostar mycket pengar och i kombination med många ledningsarbeten blir det snabbt ohållbart. Dessutom är många driftstörningar av akut karaktär där tiden helt enkelt inte medger annonsering. Annonsering om driftstörning sker därför endast i undantagsfall när ett stort antal kunder är berörda.
Börja prenumerera på Mivas driftinformation

 

Sidan publicerad 2017-03-09

Vanliga frågor

Är ämnen som finns naturligt i vattnet ofarliga?
Läs svaret här

Hoppa över förtvätten

#14 I vår kommun är vattnet mjukt, vilket innebär att tvätt- och diskmedel löddrar lätt. Det innebär också att du kan hoppa över förtvätt om inte tvätten är hårt smutsad.

Fler miljötips