Lyssna

Publicerad 2018-07-10

Information om vattenläget

Det är stabilt läge i våra dricksvattensjöar och grundvattenmagasin och det råder ingen brist på vatten. Om det blir längre perioder av varmt väder och lite nederbörd ökar däremot förbrukningen och belastningen på våra vattenverk och distributionsnät.

Vid varmt väder kan du göra en insats genom att anpassa din vattenförbrukning.

Påverkan vid varmt väder och lite nederbörd

Vi har inga problem med produktionen av dricksvatten. Däremot ökar förbrukningen markant vid långa perioder av varmt väder och lite nederbörd. Ökad förbrukning ger högre belastning på våra vattenverk och distributionsnät, vilket kan medföra minskat vattentryck i vissa områden. Vid svalare väder och/eller mer nederbörd stabiliseras distributionen till olika områden.

Vid långa perioder med varmt väder och lite nederbörd kan du bidra genom att anpassa din vattenförbrukning och därmed minska belastningen på våra vattenverk och distributionsnät.

Så här kan du anpassa din vattenförbrukning

  • Det är högst förbrukning morgon och kväll, så duscha och kör tvätt- och diskmaskiner under dagtid istället om det är möjligt.
  • Om din gräsmatta redan är etablerad så behöver du inte vattna den, gräset blir brunt men återhämtar sig igen efter regn.
  • Om du ska fylla en pool ska du beställa vatten från ett åkeri istället för att använda dricksvatten från kranen.
  • Duscha i stället för att bada. Ta korta och snabba duschar och stäng av vattnet i duschen när du schamponerar och tvålar in dig.
  • Stäng av vattnet medan du borstar tänderna.
  • Om du behöver spola länge för att få kallt vatten i kranen, fyll istället upp en tillbringare och ställ in den i kylen.
  • Undvik att diska under rinnande vatten.
  • Kör inte disk- och tvättmaskiner förrän de är fulla.
  • Laga eventuella droppande kranar och rinnande toaletter.

För dig med egen brunn

Du som har egen brunn kan påverkas av att grundvattennivåerna är lägre än normalt i vissa områden. Du ansvarar själv för att säkra din vattenförsörjning om din brunn sinar. Du får då kontakta en privat speditör och köpa vatten för att fylla på brunnen igen. Håll därför ett extra öga på vattennivåerna i brunnen och se över hur du kan anpassa din vattenförbrukning, se kommunens hemsida.

Tack för din hjälp med att vara rädd om vårt dricksvatten!

Frågor eller funderingar?
Kontakta Mivas kundservice 0660-330 400, info@miva.se
Måndag-fredag 9.00-15.00, lunch 11.30-12.30
Följ Miva på Facebooklänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster

Sidan publicerad 2018-07-11

Vanliga frågor

Vilken afffärsidé har Miva?
Läs svaret här