Lyssna

Frågor och svar om kundservice

Klicka på en fråga för att visa dess svar.

  • BBE
    Hur hanterar jag matolja och matfett?
    Matolja och fett som hälls i avloppet stelnar på vägen till reningsverket och kan orsaka stopp i avloppsledningarna. Häll därför inte detta i diskhon. Gör så här istället:Om det är lite fett/oljaTorka ur stekpannan med hushållspapper och släng det i kompostpåsen.Om det är lite mer fett/oljaSamla oljan i en brännbar förpackning, papper eller plast, och släng i soppåsen. 
  • DAA
    Måste jag ha abonnemang för hushållsavfall i mitt fritidshus?
    Ja, enligt Miljöbalken har alla hushåll och fastighetsägare en lagstadgad skyldighet att lämna sitt hushållsavfall till sin kommun för borttransport och behandling. Fastighetsägaren kan befrias från skyldigheten att lämna avfall och sådan dispens ges om fastigheten kan anses vara obeboelig och detta kan bevisas. Det handlar alltså inte om hur mycket man befinner sig i fastigheten. Den som önskar dispens ska ansöka om sådan till Miljö- och hälsoenheten inom kommunens Samhällsbyggnadsförvaltning. Kontakta Miljö- och hälsoenheten på telefon 0660-88 000 om du vill veta mer om dispenser och tillstånd inom avfalls- och va-området.Det är med andra ord inte Miva som beviljar dispens från ett abonnemangs grundavgift, utan Örnsköldsviks kommun i egenskap av tillsynsmyndighet. Miva har ingen insyn i inkomna dispensansökningar eller någon möjlighet att påverka dessa.
  • DAB
    Måste jag ha abonnemang för hushållsavfall i mitt obebodda hus?
    Ja, enligt Miljöbalken har alla hushåll och fastighetsägare en lagstadgad skyldighet att lämna sitt hushållsavfall till sin kommun för borttransport och behandling. Fastighetsägaren kan befrias från skyldigheten att lämna avfall och sådan dispens ges om fastigheten kan anses vara obeboelig och detta kan bevisas. Det handlar alltså inte om hur mycket man befinner sig i fastigheten. Den som önskar dispens ska ansöka om sådan till Miljö- och hälsoenheten inom kommunens Samhällsbyggnadsförvaltning. Kontakta Miljö- och hälsoenheten på telefon 0660-88 000 om du vill veta mer om dispenser och tillstånd inom avfalls- och va-området.Det är med andra ord inte Miva som beviljar dispens från ett abonnemangs grundavgift, utan Örnsköldsviks kommun i egenskap av tillsynsmyndighet. Miva har ingen insyn i inkomna dispensansökningar eller någon möjlighet att påverka dessa.
  • DAC
    Vem står för abonnemanget för va och hushållsavfall när jag hyr ett hus?
    Vi vill alltid ha en lagfaren ägare på våra abonnemang. Om huset hyrs ut kan vi i undantagsfall registera en avvikande fakturaadress. Däremot är det alltid fastighetsägaren som är ansvarig för att avgifter för vatten och hämtning av hushållsavfall betalas. I de fall avgifterna inte betalas går kravet alltid till fastighetsägaren.
  • DAD
    Behöver jag kontakta Miva vid flytt?
    Ja, du måste anmäla din flytt till Miva. Enklast gör du det genom att fylla i blanketten för flytt och ägarbyte här på vår webbplats. Om vi inte får veta att du flyttar står du kvar som betalningsansvarig på din gamla adress. När Miva får vetskap om att ett ägarbyte har skett görs en avstämning mot fastighetsregistret för att kontrollera datum för lagfart. Därefter görs eventuell justering av de avgifter som förfallit efter datum för lagfart. Om du har uppgifter på den som köpt huset tillgängliga går det snabbt och enkelt att fylla i flyttanmälan. Tänk på att alltid anmäla adressändring direkt till oss eftersom det inte sker med automatik via exempelvis folkbokföringen.Har du kommunalt vatten och avlopp så anmäler du flytt för det samtidigt. Tänk på att du måste läsa av din vattenmätare vid datum för ägarbyte och notera på blanketten för flytt och överlåtesle.
    Blankett för flytt och överlåtelsePDF (pdf, 377.7 kB)

  • DAE
    Behöver jag läsa av vattenmätaren vid flytt?
    Har du kommunalt vatten och avlopp så anmäler du flytt för det samtidigt som du gör din flyttanmälan. Tänk på att du måste läsa av din vattenmätare vid datum för ägarbyte och notera på blanketten för flytt och överlåtesle.
    Blankett för flytt och överlåtelsePDF (pdf, 377.7 kB)

  • DAF
    Vad gör jag med sopkärlet vid flytt?
    Sopkärlet tillhör fastigheten, vilket innebär att någon annan ska ta över ditt sopkärl när du flyttar. Tänk därför på att alltid tvätta och fräscha upp kärlet innan du flyttar.
    Så tar du hand om ditt sopkärl
  • DAG
    Måste jag anmäla adressändring till Miva?
    Ja, du måste alltid anmäla adressändring direkt till oss eftersom det inte sker med automatik via exempelvis folkbokföringen. Inför din flytt måste du anmäla din flytt till Miva. Enklast gör du det genom att fylla i blanketten för flytt och ägarbyte här på vår webbplats. Om vi inte får veta att du flyttar står du kvar som betalningsansvarig på din gamla adress. När Miva får vetskap om att ett ägarbyte har skett görs en avstämning mot fastighetsregistret för att kontrollera datum för lagfart. Därefter görs eventuell justering av de avgifter som förfallit efter datum för lagfart. Om du har uppgifter på den som köpt huset tillgängliga går det snabbt och enkelt att fylla i flyttanmälan.
    Blankett för flytt och överlåtelsePDF (pdf, 377.7 kB)

  • DAI
    Min nära släktning har avlidit, vad gör jag med hans/hennes abonnemang för va och hushållsavfall?
    Du kontaktar Miva för att registrera abonnemanget som ett dödsbo samt uppger namn och adress till någon som ansvarar för dödsboet. Det innebär att fakturor fortsättningsvis kan betalas från dödsboet.

    Om inte detta görs kommer fakturorna att fortsätta att skickas i den avlidnes namn och adress. När betalning inte inkommer går fakturorna vidare till det företag som sköter Mivas kravverksamhet och inkassokrav kommer att skickas ut.


  • DAJ
    Jag har nästan inga sopor, kan jag slippa betala för sophämtning?
    Nej, enligt Miljöbalken har alla hushåll och fastighetsägare en lagstadgad skyldighet att lämna sitt hushållsavfall till sin kommun för borttransport och behandling. I Örnsköldsviks kommun har ansvaret att hantera avfallet överlåtits till Miva, vilket innebär att man är skyldig att ha ett abonnemang hos Miva. Fastighetsägaren kan befrias från skyldigheten att lämna avfall och sådan dispens ges om fastigheten kan anses vara obeboelig och detta kan bevisas. Det handlar alltså inte om hur mycket man befinner sig i fastigheten. Den som önskar dispens ska ansöka om sådan till Miljö- och hälsoenheten inom kommunens Samhällsbyggnadsförvaltning. Kontakta Miljö- och hälsoenheten på telefon 0660-88 000 om du vill veta mer om dispenser och tillstånd inom avfalls- och va-området.Det är med andra ord inte Miva som beviljar dispens från ett abonnemangs grundavgift, utan Örnsköldsviks kommun i egenskap av tillsynsmyndighet. Miva har ingen insyn i inkomna dispensansökningar eller någon möjlighet att påverka dessa.
  • DAK
    Kan jag säga upp mitt va-abonnemang?
    Abonnemang för vatten och/eller avlopp till en fastighet kan inte sägas upp, det vill säga kopplas bort från det allmänna vatten- och/eller avloppsnätet, om fastigheten befinner sig inom verksamhetsområdet för den allmänna va-anläggningen. Detta regleras i lagen om allmänna vattentjänster. Lagen säger att fastighetsägare ska betala avgifter för en allmän va-anläggning om fastigheten finns inom va-anläggningens verksamhetsområde eller om fastigheten med hänsyn till skyddet för människors hälsa eller miljö behöver en vattentjänst och behovet inte kan tillgodses bättre på annat sätt. Den som ändå vill undersöka möjligheterna till en uppsägning ska ansöka om sådan till Miva. Ansökan görs via Mivas blankett där bland annat den framtida avsikten med fastigheten ska framgå.
    Blanketter och informationsmaterial

  • DAL
    Kan jag säga upp abonnemanget för hushållsavfall?
    Alla hushåll och fastighetsägare har en lagstadgad skyldighet att lämna sitt hushållsavfall till sin kommun för borttransport och behandling. Fastighetsägaren kan befrias från skyldigheten att lämna avfall och sådan dispens ges om fastigheten kan anses vara obeboelig och detta kan bevisas. Det handlar alltså inte om hur mycket man befinner sig i fastigheten. Den som önskar dispens ska ansöka om sådan till Miljö- och hälsoenheten inom kommunens Samhällsbyggnadsförvaltning. Kontakta Miljö- och hälsoenheten på telefon 0660-88 000 om du vill veta mer om dispenser och tillstånd inom avfalls- och va-området.
  • DBA
    Vad är en e-faktura eller elektronisk faktura?
    En elektronisk faktura är ett alternativ till den vanliga pappersfakturan. E-fakturan går elektroniskt direkt till din internetbank. Eftersom all information finns på fakturan behöver du inte knappa in några uppgifter själv. Kontrollera bara uppgifterna och godkänn fakturan.
  • DBB
    Hur anmäler jag mig till e-faktura?
    Så här fungerar det:
    • Möjligheten att betala med e-faktura kräver att du är ansluten till en internetbank.
    • I internetbanken, hos den bank du använder, anmäler du dig till de företag du vill ha elektronisk faktura från, i det här fallet Miva eller Miljö och Vatten i Örnsköldsvik. Detta görs ofta från något som heter "Beställ tjänster", "Anmäl elektronisk faktura" eller något liknande.
    • När du sedan får en faktura från Miva får du ett meddelande i din internetbank. Alla uppgifter såsom OCR-nummer, belopp och förfallodag finns redan registrerade i fakturan. Du anger bara vilket konto du vill betala från och signerar som vanligt.
    • När din elektroniska faktura är betald lagras den i din internetbank.

    Är du osäker eller har problem med att anmäla att du vill ha e-faktura från Miva, kontakta din bank.


  • DBC
    Vad kostar e-faktura för mig som internetbankskund?
    Tjänsten är kostnadsfri, det vill säga den ingår i tjänsterna som finns i internetbanken. Någon form av bastjänst hos internetbanken är ett krav. Kontakta din bank för mer information.
  • DBD
    Hur använder jag e-faktura?
    När du loggar in på din internetbank får du besked om några nya e-fakturor har mottagits. Klicka på den elektroniska fakturan så får du upp den på skärmen. Kontrollera uppgifterna och godkänn med ett klick. Räkningen betalas då på förfallodagen.
  • DBE
    Hur ser e-fakturan ut?
    Ungefär som den vanliga pappersfakturan, dock utan inbetalningskort.
  • DBF
    När får jag min e-faktura?
    E-fakturor skickas ut vid samma tidpunkt som de vanliga fakturorna. Eftersom postgången uteblir kan de bli tillgängliga någon dag tidigare.
  • DBG
    Får jag hem en pappersfaktura om jag har e-faktura?
    Nej, e-fakturan finns bara på din Internetbank. Du måste själv gå in på internetbanken för att se den. Om du vill kan du själv skriva ut den.
  • DBH
    Hur säker är e-faktura?
    Säkerhetskraven på alla banktjänster är väldigt höga. E-faktura är inget undantag. Tjänsten har utvecklats med genomgående höga säkerhetskrav.
  • DBI
    Hur gör jag om något är fel på fakturan?
    Kontakta kundservice så reder vi ut frågetecknen.
  • DCA
    Kan jag begära rotavdrag för tjänster som Miva utför, t ex från- och återinkoppling av vatten?
    Nej, enligt Skatteverket får du bara göra rotavdrag för arbete som görs inom den egna fastigheten. Om Miva utför en återinkoppling av vattnet utanför din fastighetsgräns, där avstängningsventilen som regel är placerad, kan du inte begära rotavdrag för detta.
  • DDA
    Jag har fått mitt vatten avstängt på grund av obetald räkning. Hur snart kopplas vattnet på efter att jag har betalat?
    Efter att du informerat Miva om att du betalat din vattenräkning och du kan uppvisa kvitto på detta, kopplar vi på vattentillförseln inom 48 timmar.
  • DDB
    Vattnet är avstängt på grund av utebliven betalning, vad gör jag?
    Vid utebliven betalning tvingas Miva tyvärr koppla bort vattnet till din fastighet. För att få vattnet påkollat måste du dels betala din skuld, dels betala en särskild återinkopplingsavgift.För att så snabbt som möjligt få vattnet återinkopplat ska du tänka på detta:
    • Miva samarbetar med inkassoföretaget Visma Collectors AB och det är till Visma du ska betala din skuld. Visma Collectors bankgironummer är 5607-3703 . Du kan alltså inte reglera din skuld via Mivas post-/bankgiro eller genom att besöka vår kundservice.
    • Tänk på att återinkoppling av vatten kostar 1 600 kr och att detta ska betalas samtidigt som din skuld. Kontakta Visma Collectors för att få veta din totala skuld inklusive återinkopplingsavgift.
    • All kommunikation gällande frånkoppling av vatten ska göras med Visma Collectors.
    • Inom 48 timmar från det att Visma Collectors informerat Miva om att skulden är betald återinkopplas vattnet till din fastighet.
    Visma Collectors nås på telefon 0470-74 56 00 och deras öppettider är vardagar 08.00-16.30.  Om egen återinkoppling sker ses det som en brottslig handling som kommer att polisanmälas av Miva.
  • DDC
    Jag har fått en faktura från Visma, varför då?
    Visma Collectors AB är ett inkassoföretag och en samarbetspartner till Miva. Du har fått fakturan från Visma för att du inte betalat en faktura till Miva. När en faktura inte betalats lämnar Miva nämligen över ärendet till Visma Collectors. I och med att du fått en faktura från Visma, så är det till Visma du ska betala din skuld. Du kan alltså inte reglera din skuld via Mivas post-/bankgiro eller genom att besöka vår kundservice. Visma Collectors bankgironummer är 5607-3703 och Visma nås på telefon 0470-74 56 00. Deras öppettider är vardagar 08.00-16.30.  Tänk på att återinkoppling av vatten kostar 1 600 kr och att detta ska betalas samtidigt som din skuld. Kontakta Visma Collectors för att få veta din totala skuld inklusive återinkopplingsavgift.Mer om fakturafrågor

Sidan publicerad 2014-12-10

Vanliga frågor

Behöver jag läsa av vattenmätaren vid flytt?
Läs svaret här