Lyssna

Senast publicerad 2014-06-12 | Åtgärdat

Koka vattnet i Domsjö

Område för kokningsrekommendation i Domsjö
Uppdatering 2012-05-09, 08:30
Kokningsrekommendationen i angivet område kvarstår i väntan på provresultat. Det första provresultatet väntas vid lunchtid idag onsdag den 9 maj. Uppdaterad information följer därefter.

Av ännu okänd anledning har dricksvattnet i och omkring Domsjö fått dålig smak och lukt. En säkerhetsåtgärd är därför att boende i området tills vidare ska koka vatten som ska användas för förtäring. Det är däremot ingen fara att använda vattnet för hygien. Kokningsrekommendationen gäller i området från Sundsvägen och österut till kottodlingen i Vårby där det kommunala ledningsnätet slutar. Området inom den blå markeringen på kartan visar vilka som är berörda av kokningsrekommendationen. Klicka på kartan för större upplösningöppnas i nytt fönster

Koka upp dricksvattnet i kastrull eller vattenkokare tills det bubblar kraftigt! Det räcker att koka upp dricksvattnet - det behöver alltså inte koka en viss tid. I Livsmedelsverkets informationsblad kan du läsa mer om att koka vatten, och vad kokt respektive okokt dricksvatten kan användas till.
Läs mer om hur du kokar ditt vattenPDF (pdf, 95.1 kB)

Miva håller nu på att felsöka problemet och provtagningar görs fortlöpande under kvällen. Det första provresultatet beräknas klart vid lunchtid imorgon onsdag 9 maj. Som en säkerhetsåtgärd gäller kokningsrekommendationen tills vidare inom ett större område än där dålig lukt och smak på vattnet hittills påträffats.

Fortlöpande information ges här på på Mivas hemsida. Med anledning av kokningsrekommendationen har Mivas kundservice förlängt öppethållande till kl 17.00 idag tisdag 8 maj.

Frågor eller funderingar?
Kontakta Mivas kundservice 0660-330 400
Felanmälan dygnet runt 0660-330 330

Boil the water


Miva currently has a disruption in the water distribution. Subscribers and visitors in the area around Domsjö must therefore boil water that will be used for consumption. However, it is no danger of using water for hygiene.

The affected area is from Sundsvägen and east to the pine growing in Vårby, where the municipal supply network stopped. The bluemarked areas on the map shows the affected area. See mapöppnas i nytt fönster

This page is regularly updated with new information as soon as the situation has changed.

Questions or concerns?
Contact customer service 0660-330 400
Error reporting all day around the clock 0660-330 330

Frågor eller funderingar?
Kontakta Mivas kundservice 0660-330 400, info@miva.se
Felanmälan dygnet runt 0660-330 330
Följ Miva på Facebooklänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster
Prenumerera på Mivas driftinformation

Sidan publicerad 2014-06-12 av Lars Westberg

Vanliga frågor

Måste jag anmäla adressändring till Miva?
Läs svaret här