Lyssna

Flyttanmälan

Inför din flytt måste du anmäla det till Miva. Enklast gör du det genom att fylla i blanketten för flytt och ägarbyte här på vår webbplats. Om du flyttar står du kvar som betalningsansvarig på din gamla adress till dess att du har informerat oss om de nya ägarförhållandena. Det är genom din anmälan som Miva får vetskap om förändringen. Detta gäller både sophämtning och kommunalt vatten och avlopp.

När Miva får vetskap om att ett ägarbyte har skett görs en avstämning mot fastighetsregistret för att kontrollera datum för lagfart. Därefter görs eventuell justering av de avgifter som förfallit efter datum för lagfart. Om du har uppgifter på den som köpt huset tillgängliga går det snabbt och enkelt att fylla i flyttanmälan. Har du kommunalt vatten och avlopp måste du även läsa av din vattenmätare vid datum för ägarbyte och notera på blanketten för flytt och överlåtelse.

Flytt och överlåtelse - vatten, avlopp och hushållsavfall

Flyttanmälan och överlåtelse av abonnemang för vatten och avlopp samt hushållsavfall i samband med ägarbyte.
Blankett för flytt och ägarbytePDF (pdf, 377.7 kB)

Snygga till sopkärlet och lämna på dina gamla adress

När du flyttar ska någon annan ta över ditt sopkärl. Tänk därför på att alltid tvätta och fräscha upp kärlet innan du flyttar. Har du även ett brunt kärl för matavfall, så lämnar du det på din gamla adress. Abonnemanget med separat insamling av matavfall övergår med automatik till den nya ägaren som därefter får ta ställning till om han/hon vill sortera sitt matavfall separat. Om inte tar den nya ägaren kontakt med vår kundservice.
Så tar du hand om ditt sopkärl

Sidan publicerad 2016-06-03

Vanliga frågor

Hur säker är e-faktura?
Läs svaret här